پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهرینسخه‌پیچی به سبک وزارت صمت

نسخه‌پیچی به سبک وزارت صمت

توقف صادرات؛نسخه‌پیچی به سبک وزارت صمت

وزارت صنعت در پی افزایش قیمت گوجه فرنگی، به جای اتخاذ تدابیر منطقی، صادرات آن را ممنوع کرد؛ اقدامی خلاف قانون و پیش پا افتاده برای تنظیم بازار ، بدون توجه به از دست رفتن بازارهای صادراتی.

به گزارش رتبه آنلاین از مهر، در پی افزایش قیمت گوجه فرنگی به کیلویی ٧٠٠٠ تا ٧٥٠٠ تومان، وزارت صنعت صادرات این کالا را ممنوع اعلام کرد.

پیش از این، اتحادیه بارفروشان و اتحادیه میوه و سبزی در نامه هایی به اتاق اصناف تهران خواستار کنترل صادرات به منظور تنظیم بازار داخل شده بودند.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، در ۵ ماهه سال جاری ۳۰۶ هزار تن گوجه فرنگی صادر شده که نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد رشد نشان می دهد.

با این حال، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه تجارت معتقدند متوقف کردن صادرات ساده ترین اقدامی است که دولت می توانست برای تنظیم بازار انجام دهد، رویه ای که سالهاست مسئولان ما آن را در پیش گرفته اند، بدون توجه به از دست رفتن بازارهای صادراتی که برای به دست آمدن آنها مدت های مدیدی تلاش شده است.

سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی  با بیان اینکه اولین بار نیست که دولت در واکنش به گرانی یک محصول، چنین واکنشی را نشان می دهد، گفت: این کار هیچگاه نتیجه خوبی نداشته است.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان با شرکت های خارجی تعهداتی دارند که موظفند به آنها عمل کنند اما این تصمیمات یک شبه دولتی ، اعتبار صادرکنندگان ایرانی را دچار خدشه می کند.

نورانی  تصریح کرد: این اقدامات باعث بی اعتمادی خارجی ها و از دست رفتن بازارهای صادراتی ما می شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت جهاد از این تصمیم بی خبر بوده و وزارت صنعت یک شبه چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است، گفت: این اقدامات باعث بی رغبتی صادرکنندگان و حرکت تدریجی کشور به سوی واردات می شود.

نورانی با تاکید بر اینکه متاسفانه فرهنگ کشور ما هنوز فرهنگ واردات‌محور است، ادامه داد:ما درباره تولید شعار می دهیم اما در عمل واردات اولویت دارد چون سود در آن است، در حالی که برای بهبود شرایط باید تمرکزمان روی تولید و توسعه صادرات باشد.

یک مقام اسبق در حوزه تنظیم بازار هم گفت: متاسفانه ساختار فعلی وزارت صنعت و مسئولان آن، از وزیر و معاونین تا مدیران کل، هیچ دانش و تجربه ای در حوزه تنظیم بازار ندارند و در بزنگاههای انیچنینی که می تواند یک فرصت عالی برای توسعه بازارهای صادراتی کشور و افزایش درامدهای ارزی باشد، ساده ترین راه را برای تنظیم بازار انتخاب میکنند.

وی که خواست نامش ذکر نشود ، ادامه داد: این در حالی است که وزارت صنعت با تکیه بر دانش و تجربه تنظیم بازار می باید از چند ماه قبل پیش بینی شرایط احتمالی امروز را انجام می داد، با تشکل های تولیدی و صادراتی مربوطه جلسه می گذاشت و شرایط را برای انها توضیح می داد و برنامه ریزی می کرد تا حجم مشخصی از گوجه فرنگی یا هر کالای دیگری، به گونه ای که بازار داخلی لطمه وارد نشود، صادرات شود.

وی گفت: وظیفه تشکیلات عریض و طویل وزارت صنعت، اعمال همین تنظیم گری و درایت است. وگرنه توقف صادرات که کاری ندارد.

این مقام اسبق اظهار کرد: نکته تلخ ماجرا این است که همین وزارت صنعت، خودش متولی حوزه صادرات و تجارت کشور هم هست و طبیعتا باید بداند یک بازار صادراتی، یک روزه شکل نمی گیرد و اگر دچار خدشه شود، احیای آن کار ساده ای نیست. اما متاسفانه دیدیم که براحتی، چشم بر روی بازار صادراتی گوجه فرنگی در کشور عراق بستند و در اقدامی تعجب برانگیز و غیرمنطقی صادرات را متوقف کردند.

وی اظهار امیدواری کرد اقدامات اینچنینی دیگر در این وزارتخانه تکرار نشود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید