چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبرنزدیک شدن محققان ام‌آی‌تی به ساخت تراشه‌ای نزدیک به مغز انسان

نزدیک شدن محققان ام‌آی‌تی به ساخت تراشه‌ای نزدیک به مغز انسان

محققان ام آی تی با پیشرفت در «محاسبات نورومورفیک» اعلام کردند پیشرفت چشمگیری در تولید تراشه‌هایی نزدیک‌تر به کارکرد مغز انسان رسیده‌اند.
به گزارش رتبه آنلاین، تحقیقات جدید منتشر شده درمجله Nature Materialsنشان می‌دهد پردازشگرهای مجهز به یادگیری ماشین با مصرف کم انرژی – 1000 برابرکمتر- وظایف تعریف شده را انجام می‌دهند و بنابراین با افزودن توانایی‌های بیشترهوش مصنوعی در تراشه مانند تشخیص صوت و تصویر می‌توان عملکردی نزدیک به مغز انسانرا از یک پردازنده انتظار داشت.{لینک}

تاکید این تحقیق روی تراشه‌های نورومورفیک استکه بر مبنای محاسبات نورومورفیک تعریف شده است.این نوع محاسبات بر مبنای پردازش دیجیتالو نه آنالوگ تعریف شده‌اند و درست مانند سیناپس مغز، ارسال اطلاعات با تغییر شدتسیگنال انجام می‌شود. (در روش آنالوگ ارسال اطلاعات از طریق خاموش و روشن شدنجریان الکتریسیته انجام می‌شود.)

بنابراین در تراشه نورومورفیک برای پردازش هوش مصنوعی،1000 برابر انرژی کمتر از پردازش آنالوگ مصرف می‌شود. این بدان معنا است در هرضربه / joltاطلاعات بیشتری بسته بندی و ارسال می‌شود. این درست مانند ارسال کدهای مورس و صحبتکردن انسان است. در مورس خروجی و ورودی نقطه‌ای تعریف شده اما در گفتار انسانی، هرفرد می‌تواند داده‌های بیشتری را حمل کند.

بنابراین تراشه‌ای که بر اساس محاسباتنورومورفیک ساخته شود، قادر به شبیه سازی گفتار انسانی است و محاسبات انجام شدهنیز به مغز انسانی نزدیک‌تر می‌شود.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید