جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادینرخ تورم فرانسه در کمترین سطح دو سال اخیر

نرخ تورم فرانسه در کمترین سطح دو سال اخیر


نرخ تورم در فرانسه و بلژیک مجددا کاهشی شد.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از تریدینگ اکونومکیس، پس از آن که در ماه ژوئن، تورم فرانسه اندکی از پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود فاصله گرفت و به یک درصد نزدیک شد، در ماه سپتامبر قیمت‌ها بار دیگر به مسیر نزولی باز گشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که تا پایان دوازده ماه منتهی به ماه سپتامبر، نرخ تورم فرانسه به ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

در بین بخش‌های مختلف نرخ تورم انرژی به ۰.۲ درصدرسیده است که در مقایسه با تورم ۰.۸ درصدی ماه ژوئیه کاهش محسوسی یافته است. بیش‌ترین تورم ثبت شده در بین بخش‌های مختلف تا پایان ماه سپتامبر مربوط به تنباکو با ۸.۷ درصد بوده است اما تورم در بخش مواد غذایی از ۸.۵ درصد در ماه قبل به تنها دو درصد در ماه سپتامبر رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار فرانسه، تورم ماهانه این کشور ۰.۳ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۲ درصد کمتر از تورم ماه اوت است. شاخص بهای مصرف کننده ۱.۱ درصد در دوازده ماه منتهی به سپتامبر و ۰.۴ درصد در ماه سپتامبر اندازه‌گیری شده است.

متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۳۶ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۱۸.۸ درصدی آوریل ۱۹۵۰ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور فرانسوی زبان یعنی بلژیک نیز کاهشی بوده است و متوسط نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به سپتامبر با کاهش محسوس ۰.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۸ درصد رسیده است. این نرخ تورم که کمترین تورم ثبت‌شده در این کشور از سال ۲۰۱۵ است بیش از همه تحت تاثیر کاهش تورم مواد غذایی و نوشیدنی (از ۱.۸ درصد در ماه اوت به تنها ۰.۱ درصد در ماه سپتامبر) و رستوران و هتلداری (از ۳.۴ درصد به ۲.۸ درصد) قرار گرفته است.

متوسط نرخ تورم بلژیک در بازه زمانی ۱۹۲۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۶۴ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۲۲۲.۸۱ درصدی ژانویه۱۹۴۷ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۸.۱۱ درصدی ماه اکتبر سال ۱۹۲۱بوده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید