جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزنرخ بیکاری زنان عربستانی ۵ برابر مردان!

نرخ بیکاری زنان عربستانی ۵ برابر مردان!

نرخ بیکاری عربستان به ۱۲ درصد کاهش یافته اما طبق نرخ بیکاری در زنان این کشور پنج برابر مردان است و فقط ۲۳ درصد زنان عربستان کار می‌کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، مرکز آمار عربستان در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری در این کشور به پایین ترین سطح خود در طول سه سال اخیر رسیده است. تا پایان سه ماهه سوم نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد عربی به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده که ۰.۳ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای این کشور در سه ماهه دوم امسال بوده است.

سال گذشته نرخ بیکاری عربستان با ثبت رقم ۱۲.۹ درصد به بالاترین سطح خود در طول یک دهه اخیر رسیده بود.

دولت عربستان در سال های اخیر دست به اصلاحات ساختاری زیادی برای متنوع بخشی اقتصاد خود و فاصله گرفتن از نفت زده است و در نظر دارد تا طبق افق ۲۰۳۰، سهم بخش خصوصی و غیرنفتی از اشتغال زایی برای اتباع این کشور بیشتر از بخش نفتی باشد. دولت عربستان برای وادار ساختن شرکت های این کشور به افزایش استخدام ها برای آن ها معافیت مالیاتی در نظر گرفته و از آن ها مبلغ بیشتری را در صورت استخدام افراد خارجی دریافت خواهد کرد.

در سال های اخیر اقتصاد عربستان تا حد بسیار زیادی در برابر نوسانات قیمت نفت آسیب‌پذیر بوده و نرخ بیکاری نیز تحت شرایط رشد اقتصادی پایین این کشور از سال ۲۰۱۵ به بعد قرار گرفته است. نرخ مشارکت در بازار کار عربستان در حال حاضر ۴۵.۵ درصد اندازه گیری شده که هر چند ۵.۵ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای سه ماهه دوم سال محسوب می‌شود اما کماکان یکی از پایین ترین سطوح ثبت شده مشارکتی در بازار کار کشورهای عضو گروه ۲۰ است.

طبق اعلام مرکز آمار عربستان در حال حاضر فقط ۲۳.۳ درصد زنان این کشور کار می کنند. هم چنین در حالی که نرخ بیکاری برای مردان تنها ۵.۸ درصد است، این نرخ برای زنان ۳۰.۸ درصد اندازه گیری شده است که نشان می دهد اختلاف بسیار معناداری در نرخ بیکاری زنان و مردان وجود دارد.

انتظار می رود اقتصاد عربستان امسال فقط ۰.۴ درصد رشد کند اما سال بعد روند رشد بهتر شده و به ۲.۳ درصد خواهد رسید.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید