به گزارش رتبه آنلاین از چمدان، سال ۱۹۸۴ گای رابینز مصرشناس آمریکایی دانشگاه اموری مقاله‌ای درباره ترتیب اشکال نقاشی‌شده روی دیوارهای تالار تدفین منتشر کرد و نشان داد که روی دیوار شمالی ۲۰ نقاشی دیده می‌شود اما روی سه دیوار دیگر ۱۸ نقاشی وجود دارد.

رابینز فکر کرد که این تفاوت می‌تواند نتیجه آماده‌سازی سریع قبر باشد و این‌ یعنی که چون شاه توت بسیار جوان بوده است مرگ او مصریان را غافلگیر کرده و بنابراین تالار تدفین او را با دیوارکشیدن تالار دیگری به‌سرعت آماده کرده‌اند.

در حقیقت، مرگ ناگهانی شاه کودک که هنوز مقبره آماده‌ای نداشته‌ است سبب شده که خانواده‌اش او را در مقبره ملکه که ۷ سال قبل مرده ‌بود دفن کنند و برای مجزاکردن دو محیط، دیوار بکشند.

سال ۲۰۱۵ برای صحت این فرضیه، برای اولین‌بار تالار تدفین توت‌آنخ‌آمون اسکن شد و نتایج بررسی‌های فروسرخ دیوارهای مقبره «توت» حضور دو اتاق مخفی را داخل این دیوارها نشان داد که یکی از آن‌ها می‌توانست محل نگهداری بقایای ملکه «نِفِرتیتی» (همسر بزرگ‌ آخن‌آتن) باشد.

یک‌سال بعد، عملیات اسکن تکرار شد و برای بررسی بیشتر این فرضیه، گروهی به مدت ۲۴ ساعت دمای دیوارهای مقبره را اندازه‌گیری و تغییرات حرارتی را در سوی شمالی مقبره شناسایی کردند.

فوریه سال ۲۰۱۷ این مطالعات وارد فاز سوم شد و طی آن، یک‌بار دیگر و این‌بار با دقت بیشتری دیوارهای تالار مقبره اسکن شدند.

اکنون مصطفی وزیری دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر در چهارمین کنفرانس بین‌المللی توت‌آنخ‌آمون که در موزه بزرگ مصر در شهر جیزه برگزار شد اعلام کرد که نتایج بررسی‌های سومین اسکن با قطعیت نشان می‌دهد که هیچ اتاق مخفی یا راهرویی پشت دیوارهای تالار تدفین فرعون جوان وجود ندارد.

با این اعلام، تحقیقاتی که از سال قبل آغاز شده بود رسما خاتمه می‌یابد و به‌این‌ترتیب، فرضیه گای رابینز مصرشناس آمریکایی رد می‌شود.

مومیایی فرعون توت. باستان‌شناس انگلیسی «هوارد کارتر» در سال ۱۹۲۲ این مقبره را در دره شاهان کشف کرد

 

در سومین عملیات اسکن، یک تکنسین درحال استفاده از رادار زمین‌نفوذ داخل تالار توت‌آنخ‌آمون است