سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهنظام‌های رتبه‌بندیتازه‌های رتبه‌بندیناکامی فیروزجا مقابل مرد شماره یک شطرنج جهان

ناکامی فیروزجا مقابل مرد شماره یک شطرنج جهان

ناکامی فیروزجا مقابل مرد شماره یک شطرنج جهان

دور دوم مسابقات سوپرتورنمنت کارلسن آغاز شد و چهار شطرنج باز به مصاف یکدیگر رفتند. در مهمترین بازی کارلسن مقابل فیروزجا قرار گرفت و به پیروزی رسید.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، روز دوشنبه و از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت ایران  مسابقات سوپرتورنمنت کارلسن در دور دوم آغاز شد. در این مسابقات هشت شطرنج‌باز برتر و نامدار شطرنج جهان حضور دارند.
نفر اول شطرنج جهان با توجه به شیوع کرونا و لغو بازی‌های حضوری تصمیم گرفت که یک رقابت بسیار مهیج راه‌اندازی کند. او به دلیل این که علاقه‌مندان شطرنج در خانه‌ها بمانند و خلا لغو بسیاری از مسابقات مهم و با کیفیت‌ را احساس نکنند، تصمیم به این کار گرفت.
در دور دوم این دیدار در گروه اول چهار شطرنج‌باز به مصاف یکدیگر رفتند. علیرضا فیروجا مقابل مگنوس کارلسن قهرمان شطرنج جهان در بخش کلاسیک قرار گرفت. فیروزجا که چندی پیش موفق شده بود در فینال مسابقات اینترنتی بنتربلیتس مقابل مرد شماره یک شطرنج جهان به پیروزی برسد و قهرمان آن مسابقات شود آمده بود تا ثابت کند که برد او در آن مسابقات شانسی نبوده است. بسیاری از شطرنج بازان جهان بعد از برد فیروزجا در مسابقات اینترنتی او را تحسین کردند. حتی کالرسن هم بعد از قهرمانی علیرضا اظهار کرده بود که او به طور حیرت آوری قوی است.
فیروزجا درحالی مقابل نفر اول جهان قرار گرفت که در نظر داشت بار دیگر این حریف قدرتمند نروژی را شکست دهد. فیروزجا در دور اول با بازی منطقی حریف روبه رو شد.  قهرمان جهان در بخش بزرگسالان بازی بی نقصی را به نمایش گذاشت و موفق شد در دور اول فیروزجا را شکست دهد.
کارلسن که آمده بود انتقام بازی‌های بنتربلیتس را از فیروزجا بگیرد در دور دوم شکست خورد. در حالی که وضعیت مهره‌های کارلسن بهتر از فیروزجا بود و بسیاری او را برنده این دور می‌دانستند اما فیروزجا باهوشیاری بازی را برگرداند و توانست وضعیت بدتر خود را به پیروزی تبدیل کند.
در حالی که حدود ۲۰ هزارنفر این مسابقات را به صورت زنده در سایت اصلی مشاهده و پیگیری می کردند دور سوم آغاز شد. دراین دور علیرضا شکست خورد. کارلسن که تجربه زیادی در مواقع مختلف دارد موفق به غلبه بر علیرضا در این دور شد.

پخش زنده این رقابت ها در سایت میزبان مسابقات

دور چهارم درحالی آغاز شد که علیرضا فقط به پیروزی  فکرمی کرد. دور چهارم بسیار نزدیک برگزار شد و درنهایت دو شطرنج باز به تساوی رضایت دادند. با این تساوی کارلسن مقابل فیروزجا دو و نیم امتیازی شد و موفق شد که که در جدول نهایی سه امتیاز را به دلیل پیروزی مستقیم برابر حریف خود کسب کند.

در دیگر بازی ناکامورا از آمریکا مقابل آنیش گیری هلندی قرار گرفت. ناکامورا در بازی اول این حریف هلندی را شکست داد. در بازی دوم، سوم و چهارم دو شطرنج باز به تساوی رضایت دادند. در کل این ناکامورا بود که با دو و نیم امتیاز بر حریفش غلبه کرد.

این مسابقات حدود چهار ساعت به طول انجامید.

چهار شطرنج‌باز دیگر این رقابت‌ها فردا (سه شنبه) با هم به رقابت می‌پردازند.  ماکسیم واشیه لاگراو  مقابل نپومنیاختچی باید دست به مهره شود و دینگ لیرن چینی  در مقابل فابیانو کاروانا آمریکایی  قرار خواهد گرفت. این  مسابقات در هفت دور برای هرشطرنج باز که  شامل چهار بازی سریع است برگزار می شود و هر فرد در صورت پیروزی مستقیم برابر حریف ٣ امتیاز می گیرد.

در صورت تساوی دو بر دو، شطرنج بازی که در بازی سرنوشت (آرماگادون) پیروز شود برنده ٢ امتیاز خواهد بود و به بازنده یک امتیاز داده خواهد شد. در پایان هفت دور چهار نفر اول به مرحله نیمه‌نهایی صعود خواهند کرد. نفر اول این دیدار ۷۰ هزار دلار برنده خواهد شد. هم‌چنین نفر دوم می‌تواند جایزه ۴۵ هزار دلاری را برنده شود.  در این رقابت برای تمامی شطرنج‌بازان جوایزی در نظر گرفته شده،  به طوری که نفر آخر این دیدارها هم ۱۵ هزار دلار برنده خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید