پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرورزشیناکامی بزرگ وزنه برداری ایران در اوزان المپیکی/ زنگ خطر برای توکیو...

ناکامی بزرگ وزنه برداری ایران در اوزان المپیکی/ زنگ خطر برای توکیو به صدا درآمد


وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ نمایش خوبی در اوزان المپیکی نداشت و برآورده نشدن انتظارات نگرانی ها را برای المپیک ۲۰۲۰ دو چندان کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۹ برای وزنه برداری ایران خوب به پایان نرسید و مهمتر از آن نباید  به سادگی از کنار نتیجه نگرفتن در اوزان المپیکی گذشت و  به نوعی در پشت مدال های اوزان غیر المپیکی پنهان شد چرا که ایران سال آینده باید در المپیک توکیو شرکت کند و در اوزان المپیکی مسابقه دهد. آنچه مشخص است ملی پوشان ایران در سال قبل از المپیک و درسه وزن ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+ کیلوگرم موفق نشدند انتظارات را برآورده کنند و مدالهای مجموع ما در این مسابقات حاصل تلاش در اوزان غیر المپیکی بود.

*مدال آور در اوزان غیر المپیکی

ایران در دسته‌های ۵۵، ۸۹ و ۱۰۲ که در المپیک حضور ندارند، ۵ نماینده اعزام کرد که حاصل کارشان یک طلا، ۲ نقره و ۲ برنز بود. در واقع این پنج نماینده بار مدال آوری تیم را بر دوش کشیدند و تا حدود زیادی هم موفق بودند.

در ۵۵ کیلوگرم، حافظ قشقایی توانست بعد از ۴۲ سال ایران را صاحب مدال سبک وزن کند و او مدال نقره دوضرب را گرفت و البته موفق به کسب مدال مجموع نشد؛ با این حال شروع خوبی برای عملکرد ایران در سبک وزن جهان بود.

در ۸۹ کیلوگرم، علی میری  و محمد زارعی نمایندگان ایران بودند که میری نقره مجموع و برنز دو ضرب را گرفت اما زارعی نهم جهان شد.

در ۱۰۲ کیلوگرم، برخلاف انتظار رضا بیرالوند موفق نشد همانند سال گذشته روی سکو برود و هفتم جهان شد. اما رضا دهدار عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و توانست طلای دوضرب و برنز مجموع را بگیرد.

*یک برنز، حاصل تلاش پنج وزنه بردار در اوزان المپیکی

اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود، نتایج اوزان المپیکی است. ما سال آینده المپیک ۲۰۲۰ را پیش رو داریم و سه دسته ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+ گزینه های ایران برای اعزام دو وزنه بردار هستند. ایران در سه وزن ۹۶، ۱۰۹ و فوق سنگین ۵نماینده اعزام کرد اما حاصل کارشان تنها یک تک مدال برنز دوضرب بود که این موضوع نگرانی ها را دوچندان می کند. در مسابقات جهانی تایلند طبق انتظار رقابت در این سه وزن بسیار سنگین بود و قطعا در المپیک کار هم برای دو نماینده ایران بسیار سخت تر هم خواهد بود اما در سال قبل از المپیک ایران نمایش خوبی در این سه وزن نداشت.

در دسته ۹۶ کیلوگرم، کیانوش رستمی که در همان یک ضرب اوت شد و یک ناکامی دیگر به نام خود ثبت کرد. ایوب موسوی هم در یک ضرب چندان خوب ظاهر نشد و در دوضرب توانست یک برنز دوضرب بگیرد و در نهایت پنجم شد. (در المپیک تنها مدال مجموع داده می‌شود.)

در دسته ۱۰۹ کیلوگرم، علی هاشمی مانند سالهای قبل نتوانست با جنگندگی همیشگی روی تخته مسابقات حاضر شود که البته این مسئله قابل پیش بینی بود چراکه او مدت ها با مصدومیت دست و پنجه نرم می کرد و امسال به عنوان هفتمی اکتفا کرد. البته رقابت در دسته ۱۰۹ کیلوگرم بسیار سنگین بود و وقتی رکورد جهان سه مرتبه پشت سر هم شکسته می شود خود گواه بر این موضوع است.

در دسته ۱۰۹+کیلوگرم، از ابتدا طلا برای تالاخادزه کنار گذاشته شده بود و رقابت برای نقره و برنز بود. محسن دادرس که برای کسب امتیاز روی اوحساب کرده بودند، متاسفانه با اوت شدن در دوضرب موفق نشد از پس این مسئولیت برآید. علی داودی هم که امید زیادی به او بود تا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد اما نمایش ضعیفی از خود نشان داد و حتی نسبت به مسابقات جهانی عشق آباد، ۴ کیلوگرم کمتر وزنه زد و دهم جهان شد.

*دهدار تنها وزنه بردار ایران با شش حرکت صحیح

اتفاق مهم در این مسابقات وزنه های زیادی بود که نمایندگان ایران می انداختند و از ۱۰ نفر اعزامی در بخش مردان تنها رضا دهدار توانست شش حرکت صحیح انجام دهد. ۱۰ نماینده مرد ایران ۶۰ حرکت داشتند که تنها ۲۷ حرکت صحیح برایشان به ثبت رسید و این اتفاق نگران کننده نیاز به بررسی دارد. ما سال آینده المپیک را داریم و از دست رفتن حتی یک حرکت می تواند به منزله از دست رفتن مدال المپیک باشد از این رو امیدواریم فدراسیون به سادگی از کنار این اتفاق نگذرد و آن را ریشه یابی کند.

*در ادامه نگاهی به عملکرد ۱۰ نماینده مرد ایران در این رقابت ها داریم (اعداد قرمز وزنه هایی است که نمایندگان ایران موفق به زدنشان نشده اند).

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید