به گزارش رتبه آنلاین از درنگ، مک‌دونالدز (McDonald’s) بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان است که با بیش از ۳۵٬۰۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می‌دهد. محصولات مک‌دونالدز عبارتند از: همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، صبحانه، نوشابه‌ها و بسیاری موارد دیگر که گاهی برحسب ذائقه یا فرهنگ محلی تغییراتی می‌کند. اخیرا شروع به عرضه سالاد، ساندویچ لقمه‌ای و میوه نیز کرده‌است. بسیاری از مک‌دونالدها مکانی برای بازی کودکان دارند.

شرکت مک‌دونالدز در سال ۱۹۴۰ توسط ریچارد و موریس مک‌دونالد، با مشارکت ری کراک در سن برناردینو، کالیفرنیا بنیان نهاده شد. امروزه دفتر مرکزی این شرکت در اوک بروک، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. درآمد مک‌دونالدز در سه ساله منتهی به سال ۲۰۰۷، با رشدی ۲۷ درصدی به ۲۲٬۸ میلیارد دلار رسید.

در آمریکا در هر موقعیت مکانی می‌‏توانید مطمئن باشید که حدودا ۱۵۰ متر با یکی از شعبه‎های مک‎دونالد فاصله دارید. این برند که در بسیاری از کشورهای دنیا شعب متعددی دارد و در هر خیابانی دیده می‌شود در برخی کشورها ممنوع است. در زیر به کشورهایی که اجازه ورود این برند را نداده‎اند، اشاره می‏‌کنیم:

برمودا

تنها یک شعبه مک‎دونالد تا سال ۱۹۹۵ در برمودا وجود داشت اما حالا هیچ شعبه‎ای در این جزایر ندارد. برمودا از سال ۱۹۷۰ قانونی را تصویب کرده که هیچ فست‎فود زنجیره‎ای خارجی اجازه ورود به آن را ندارد.

ایران

روابط ایران و امریکا همیشه درگیر نوعی تنش بوده است همین موضوع به برخی تبادلات دو کشور ضربه زده است. مک دونالد مجوز ورود به ایران را ندارد. در این کشور جایگزینی برای این برند با نام مش‎دونالد وجود دارد!

مقدونیه

چندین شعبه مک‎دونالد در این کشور کوچک اروپایی در اسکوپیه وجود داشت اما در سال ۲۰۱۳ فردی که مجوز مک‎دونالد داشت آن را از دست داد و در نتیجه همه شعبه‎ها بسته شدند.

یمن

این کشور خاورمیانه وضعیت اقتصادی خوبی ندارد و مک‎دونالد بر این باور است که بازگشایی رستوران در این کشور نمی‎تواند برای این برند به صرفه باشد.

مونتنگرو

در سال ۲۰۰۳ مک‏ دونالد فعالیتی را در این کشور آغاز کرد. امید داشت که این فعالیت دائمی شود اما دولت این کشور اجازه نداد این فست فود زنجیره‎ای کارش را در این کشور آغاز کند.

کره شمالی

جای تعجب نیست که این کشور به برند امریکایی اجازه کار ندهد چون اصلا رابطه خوبی با امریکا ندارد. این کشور سعی کرده برندهای مخصوص به خودش را داشته باشد.

زیمبابوه

در سال ۲۰۰۰ مک‎دونالد سعی داشت برندش را به این کشور افریقایی معرفی کند اما موفق نشد و در اقتصاد بد این کشور این برند جایگاهی پیدا نکرد.

بولیوی

مک‎دونالد در این کشور ممنوع نیست اما آخرین شعبه آن در سال ۲۰۰۲ بسته شد و باعث شد این برند در این کشور فراموش شود. دیلی میل معتقد است دلیل این اتفاق این بود که مردم این کشور علاقه زیادی به همبرگر ندارند.

ایسلند

ایسلند از قبل از سال ۲۰۰۹ مک‎دونالد داشت اما گفته می‌‏شود سران ایسلند دوست نداشتند این برند اولین و بهترین برند کشورشان باشد.