موج استقبال آمریکایی‌ها از کتاب‌های ضد ترامپ

دنیای‌اقتصاد : اگرچه دونالد ترامپ با رویکرد پوپولیستی‌اش توانست بر مسند ریاست جمهوری تکیه بزند، ولی از همان نخستین‌روزهای کارش و حتی پیش از آن، بسیاری از نخبگان از جمله نویسندگان،‌ هنرمندان و بازیگران به برنامه‌ها و آرا و افکار وی تاخته و او را به باد انتقاد گرفته‌اند. این انتقادات به گروه خاصی محدود نشده و عموم مردم به ویژه طبقه کتابخوان اجتماع را هم شامل شده و نشان داده‌اند که چندان دل خوشی از سیاست‌های افراطی این چهره فوق جنجالی ندارند؛ دلیل این مدعا را می‌توان در فروش بالای کتاب‌های انتقادی از او دانست.

همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد چهار کتاب مرتبط با ترامپ در سال جاری میلادی در صدر فهرست پرفروش‌های آثار غیر داستانی قرار گرفته‌اند. «ترس» نوشته «باب وودوارد»، «آتش و خشم» به قلم «مایکل وُلف»، «یک وفاداری بالاتر: حقیقت، دروغ و رهبری» نوشته «جیمز کومی» رئیس سابق سازمان اف‌بی‌آی و کتاب نوشته «اماروسا منیگالت نیومن» دستیار قدیمی ترامپ با عنوان «ناقص‌العقل: کاخ سفید ترامپ به روایت یک خودی» که همگی رویکردی ضد ترامپ دارند، امسال در صدر پرفروش‌ترین آثار غیرداستانی منتشرشده در آمریکا قرار گرفتند و در سطح جهاننیز هزاران نسخه از آنها در روز نخست انتشار به فروش رفته است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از ان‌بی‌سی نیوز، «لیز هاول» مدیر ارشد شرکت «بارنز‌اند نوبل» که مالک بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای در سراسر آمریکاست، اعلام کرد در سه سال گذشته هیچ کتاب ویژه بزرگسالی نداشته‌ایم که به سرعت کتاب‌های نوشته‌شده درباره «ترامپ» به فروش برسند و پس از انتشار «برو یک بپا بگذار» نوشته «هارپر لی» در سال ۲۰۱۵، کتاب‌هایی که به موضوع کاخ سفید پرداخته‌اند، رکوردشکن بوده‌اند. بازار خوب این روزهای کتاب‌های سیاسی در تضاد با سال ۲۰۰۸ میلادی قرار دارد که «باراک اوباما» به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد و فهرست پرفروش‌ترین‌های سایت آمازون در دسته غیرداستانی شامل کتاب خودیاری «دنیای جدید: بیداری برای هدف زندگی» نوشته «اکهارت تول» و «این را بخور، نه آن را» از «دیوید سینچنکو» متخصص تغذیه می‌شد.

فروش بالای «ترس»

«ترس» نوشته «جاناتان وودوارد» که جدیدترین اثر نوشته‌شده درباره «دونالد ترامپ» است تاکنون به سقفی فراتر از انتظار در پیش‌فروش رسیده و بر اساس اعلام «جاناتان کرپ» مدیر انتشارات «سایمون‌اند شوستر» این کتاب به زودی به پرفروش‌ترین اثر در بریتانیا، کانادا، استرالیا و حتی هند تبدیل می‌شود و فرآیند چاپ مجدد در همه این کشورها در حال انجام است و این اثر به پدیده جهانی تبدیل خواهد شد. همان‌طور که نشریه گاردین از قول مدیر این انتشارات نقل می‌کند، وی معتقد است این یک مقطع حیاتی در تاریخ آمریکاست و خوانندگان و رای‌دهندگان در تلاش برای دستیابی به راهی برای بازگرداندن کشور به مسیری هستند که فکر می‌کنند درست است. «ترس» که به‌صورت نمادین در ۱۱ سپتامبر منتشر شده در اولین روز فروش بیش از ۷۵۰ هزار نسخه از آن به فروش رسیده است. ناشر حالا چاپ نهم را سفارش داده که با احتساب آن تعداد نسخه‌های این کتاب جلد گالینگوری به یک میلیون و ۱۵۰ هزار عدد می‌رسد. جاناتان کرپ، مدیر انتشارات سایمون‌اند شوستر گفت: «کتاب ترس به مثابه یک پدیده فرهنگی در مقادیر استثنایی و به‌صورت جلد سخت، کتاب الکترونیک و نسخه‌ صوتی در حال فروش است. بر اساس پیش-نشر گسترده و علاقه‌ جاری، خوانندگان به وضوح اشتیاق فراوانی به آنچه ما معتقدیم دارند، آن‌گونه که وودوارد می‌گوید این یک نقطه عطف در تاریخ است.» «ترس» که بر اساس صدها ساعت مصاحبه تهیه شده، کاخ سفید را در هرج و مرج نشان می‌دهد.

واکنش ترامپ

معمولا موضوعی درباره رئیس‌جمهوری آمریکا وجود ندارد که وی به آن واکنش نشان ندهد. کتاب «ترس» نیز از این موضوع مستثنی نمانده است. دونالد ترامپ هفته گذشته در آستانه انتشار این کتاب در پیامی توییتری در انتقاد به آن نوشت: «کتاب باب وودوارد جوک، یک حمله دیگر به من و سلسله‌ای از حملات، با استفاده از منابع بدون نام و ناشناس تایید نشده است. خیلی‌ها تاکنون گفته‌اند که سخنانی در این کتاب به نقل از آنها آمده که ساختگی است، درست مثل خود کتاب. دموکرات‌ها نمی‌توانند شکست را بپذیرند. من کتاب واقعی را خواهم نوشت!»

نقل‌‌قول‌هایی که از ترامپ در کتاب وودوارد، روزنامه‌نگار تحقیقی سرشناس آمریکایی آمده است، نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری آمریکا به اعضای کابینه‌اش توهین می‌کند، دادستان کل آمریکا را «عقب‌مانده ذهنی» می‌داند و رئیس دفتر سابق کاخ سفید را «موش کوچولو» خطاب کرده بود. کاخ سفید همچنین دوشنبه باب وودوارد را «بی‌محابا» و «بی‌ملاحظه» توصیف کرد. سخنگوی کاخ سفید هم اقدام حقوقی علیه وودوارد را بعید ندانست. سارا سندرز در نشست خبری تاکید کرد: «افرادی آمده و گفته‌اند که اتهامات انتسابی وودوارد به خودشان را هرگز نمی‌پذیرند. اطمینان دارم منابع مطلع معتبر بسیار بیشتری درون کاخ سفید وجود دارند که بتوانند حقایق اتفاق‌افتاده در کاخ سفید را بازگو کنند.»

با این وجود، تنها کتاب‌های ضد ترامپ نیستند که با استقبال فراوانی روبه‌رو شده‌اند و برخی کتاب‌ها نیز که در دفاع از سیاست‌های رئیس‌جمهور فعلی آمریکا منتشر شده‌اند فروش‌های خوبی را تجربه کرده‌اند. به‌عنوان نمونه کتاب «دروغ‌گویان، افشاکنندگان، لیبرال‌ها» نوشته «جین پیرو» یکی از شخصیت‌های شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در زمان انتشار در ماه جولای در صدر فهرست پرفروش‌های سایت آمازون قرار گرفت و همچنین کتاب «فریب روسیه» از «گِرگ ژرت» مجری سابق فاکس نیوز نیز در اوایل ماه آگوست به پرفروش‌ترین کتاب غیرداستانی تبدیل شد. در حالی که پیش‌بینی می‌شود کل بازار کتاب آمریکا در سال جاری با رشد ۲ درصدی همراه باشد، اما شاخه کتاب‌های سیاسی تاکنون رشد ۲۵ درصدی فروش را نسبت به آمار سال گذشته به ثبت رسانده است که این آمار تنها مختص انتشار کتاب‌های کاغذی است.

کمپانی تحلیل داده «بوک اسکن» اعلام کرده از ابتدای ژانویه ۲۰۱۸ تا هفته نخست سپتامبر، در مجموع ۹/ ۶ میلیون نسخه کتاب‌های سیاسی در آمریکا فروخته شده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۵ میلیون نسخه بود. به گمان منتقدان، تصویر ارائه شده توسط گزارشگر کهنه‌کار واشنگتن‌پست از کاخ سفید ترامپ به چاپ نهم رسید تا نمایانگر تقاضای خارق‌العاده مردم به دانستن درباره رئیس‌جمهوری باشد که حاشیه‌هایش پایان ندارد.