جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیروند قیمت‌گذاری محصولات فولادی اشتباه است

روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی اشتباه است

مواد اولیه، نیروی کار و انرژی ارزان در حوزه تولید محصولات فولادی، مبنای رقابت‌پذیری در قیمت‌گذاری این محصولات باید باشد اما قیمت‌گذاری جهانی و بر مبنای دلار، راه رقابت این محصولات را می‌بندد.

امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران درخصوص قیمت‌گذاری در بازار محصولات فولادی کشور در گفت‌وگو با رتبه‌آنلاین گفت: رقابت‌پذیری در تمامی بازارهای تولیدی امری حیاتی بوده که رقابت در بازار فولاد نیز از این قضیه مستثنا نبوده بنابراین زمانی که شرایط تولید محصولات فولادی در ایران با فضای جهانی بسیار متفاوت است،‌ قیمت‌ها باید بر اساس میزان هزینه‌کرد در تولید داخل و حفظ کامل رقابت‌پذیری رقم بخورد.

وی ادامه داد: قیمت سنگ‌آهن، انرژی، هزینه نیروی کار در بنگاه‌های تولیدی ایران از ترازهای جهانی بسیار پایین‌تر بوده بنابراین زمانی که به دلیل افزایش قیمت دلار، این محصولات تولیدداخل با افزایش قیمت مواجه می‌شوند، امری پذیرفتنی نیست.

کاوه با انتقاد از روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی تاکید کرد: زمانی که بازار ارز تحت تاثیر قیمت دلار قرار می‌گیرد، بخاطر روند قیمت‌گذاری اشتباه در محصولات فولادی،‌ افزایش قیمت دلار گریبانگیر محصولات فولادی نیز شده چرا که پایه قیمت‌گذاری در بورس‌کالا بر اساس قیمت جهانی و دلار است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با تاکید بر آنکه کشف قیمت در بورس کالا برای برخی از محصولات عرضه شده در این بازار عادلانه نیست، تصریح کرد: ساختار بورس کالا باید به نحوی اصلاح شود تا کشف قیمت‌های به‌صورت عادلانه و بر مبنای چگونگی تولید باشد.

کاوه درخصوص میزان تولید و تنوع محصولات فولادی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: بجزء ورق‌های فولادی سایر محصولات تولیدی کشور از قبیل تیرآهن، می‌لگرد، شمش و غیره می‌تواند پاسخگوی مصرف نیاز داخلی بوده اما در زمینه تولید ورق‌های فولادی با کمبود مواجه هستیم و سالانه بخشی از نیاز صنایع داخلی به این کالا از محل واردات تامین می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ این محصولات به صورت سالانه بالغ بر پنج تا شش میلیون تن صادرات را در کارنامه دارند فولاد خام درکشور خبرداد و افزود: ایران در تولید فولاد از مزیت نسبی برخوردار است چرا که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این کالا از قبیل سنگ آهن، انرژی و نیروی کار به وفورو ارزان در مملکت وجود دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید