جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمنطقه آزاد ماکو، در مسیر برندسازی/توسعه بابرنامه‌ریزی منطقه‌ای

منطقه آزاد ماکو، در مسیر برندسازی/توسعه بابرنامه‌ریزی منطقه‌ای

 

تا شهریور سال ۹۸ هیچ پروژه عمرانی نیمه تمام در منطقه نخواهیم داشت

-شاخص های توسعه منطقه بر اساس توسعه پایدار مبتنی بر برنامه ریزی منطقه ای، توسعه هوشمند و توسعه سبز شکل می‌گیرد

– جذب سرمایه گذاری خارجی ۵۸ میلیون دلاری برای سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده است

-۸۶ هزار گردشگر داخلی و و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی در سال جاری از منطقه آزاد ماکو بازدید کردند

– ثبت جهانی منظر تاريخی، فرهنگی و طبيعی منطقه آزاد ماکو و برندسازی گامی در راستای تبدیل این منطقه به قطب گردشگری است

– منطقه آزاد ماکو براساس برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای توسعه خواهد یافت

-ایجاد مدارس کارآفرین منطقه آزاد ماکو الگویی موفق در جهت ایجاد اشتغال و تقویت نیروی انسانی است

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو در شمال غرب کشور و مساحتی بالغ بر 500 هزار هکتار، به عنوان جوانترین و هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور، با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار داده است. برای درک بهتر روند پیشرفت و توسعه منطقه به سراغ مدیرعامل این منطقه رفته ایم تا از کم و کیف وضعیت توسعه ای این منطقه بیشتر بدانیم. در همین خصوص طی گفت و گو با غلامرضا سلیمانی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص برنامه ریزی‌های منطقه ای گفت وگویی داشته ایم که خلاصه‌ آن، از نظر می‌گذرد:

 

برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای برای  توسعه ماکو

غلامرضا سلیمانی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای این منطقه،با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا منطقه آزاد ماکو براساس برنامه‌ریزی‌های«منطقه‌ای» و ظرفیت‌ها و استعدادها آن توسعه یابد گفت:‌ يکی از مهمترين یرنامه هایی که در دوره مدیریت جديد انجام می شود تدوين برنامه راهبردی منطقه آزاد ماکو برای سال‌های97، 98، 99 و 1400 است.

وی افزود:‌ برنامه راهبردی تهيه شده که اسناد بالادست آن شاخص و برنامه هايی است که توسط دبيرخانه شورايعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی به عنوان اهداف راهبردی تعيين شده ولی براساس برنامه‌ریزی‌های«منطقه‌ای» و با لحاظ کردن ظرفیت‌ها و استعدادها آن تدوین شده است.

وی کمک به تامين رشد پويا و بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستيابی به اهداف سند چشم انداز 20ساله کشور را یکی از اهداف راهبردی توسعه منطقه برشمرد و اظهار داشت:‌ کمک به تنوع بخشی پيوندهای اقتصادی کشور با اقتصادهای منطقه ای و بين المللی به ويژه با کشورهای همسايه و منطقه  همچنین کمک به توسعه و تسريع عمران و آبادانی منطقه ای و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامع محلی از دیگر اهداف راهبردی تعیین شده است.

 

3شاخص توسعه منطقه آزاد ماکو

سلیمانی با اشاره به شاخص‌های توسعه ای اظهار کرد: با توجه به جوانی منطقه آزاد ماکو و با توجه به اینکه این منطقه عمر توسعه چندانی ندارد، بنابراین در مرحله معرفی بوده و تلاش شد که از تجربیات مناطق آزاد کشور و جهان در چشم‌انداز آینده آن استفاده شود؛ لذا چشم‌انداز منطقه آزاد ماکو، توسعه پایدار مبتنی بر برنامه‌ریزی منطقه‌ای، توسعه هوشمند و توسعه سبز است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه برای دستيابی به 3 هدف راهبردی که بیان شد، تعداد 18 راهبرد، 41 هدف عملياتی و 239 برنامه عملياتی تدوين شده است گفت:‌ مبنای توسعه این منطقه مبتنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است چون با توجه به شرابط فعلی واردات کاهش یافته است و دولت نیز توانایی سرمایه‌گذاری ندارد.

 

هدف‌گذاری جذب سرمایه گذاری خارجی

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در حوزه سرمایه گذاری هم با اشاره به اینکه با برنامه ريزی های انجام شده برای سال 1400 گفت: جذب سرمايه گذاری داخلی 1880ميليارد ريالی را جزء اهداف خود قرار داده ایم  و در این مسیر، دسال 96، 959 ميليارد ريال جذب سرمايه گذاری داخلی داشتیم و هدفگذاری سال97 نيز 961 ميليارد ريال است.

او افزود:همچنین سرمايه گذاری خارجی 58 ميليون دلاری را برای سال 1400 هدفگذاری کرده ايم در حالیکه در سال 96 ، 20ميليون دلار بوده و پیش بینی می شود برای سال 97 نيز 22ميليون دلار تحقق یابد.

سلیمانی با اشاره به احداث شهرک صنعتی صنايع سبک،‌ احداث شهرک صنايع نيمه سنگين  و مشارکت در احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکيه تصریح کرد: علاوه برآن مشارکت در احداث سايت انرژی بر و آماده سازی دهکده لجستيک همچنین بين المللی کردن فرودگاه ماکو، ايجاد پنجره واحد سرمايه گذاری و جذب بانک ها و بيمه های خارجی جهت ايجاد شعبه در منطقه در برنامه های خود داریم.

وی با اشاره به پیگیری سازمان منطقه آزاد ماکو برای  گشايش بورس بين المللی افزود: با راه اندازی بورس بین المللی ماکو علاوه بر  گسترش تعاملات جهانی و با محوریت ارز و یورو ، سهام پروژه های سرمایه گذاری این مناطق در بازار سرمایه به فروش می رسد.

 

۱۰۰ میلیون دلار صادرات مجدد برای سال ۱۴۰۰

دکتر سلیمانی با تاکید بر اینکه صادرات مجدد در سال 1400 از منطقه آزاد ماکو، 100ميليون دلار  هدفگذاری شده، افزود:  اين رقم در سال 96، 7ميليون دلار بوده و برای سال97، 10ميليون دلار پیش بینی شده است.

وی درخصوص افزايش صادرات کالای توليدی در منطقه گفت: هدفگذاری که برای صادرات کالای تولیدی برای ۱۴۰۰ هدفگذاری شده  80ميليون دلار است که اين رقم در سال96، 8ميليون دلار بوده برای سال97، 9ميليون دلار پیش بینی شده است.

 

رشد بازدید گردشگران از منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی گفت: منطقه آزاد ماکو با توجه به جاذبه ها و موقعيت قرارگيری در کشور، اين پتانسيل را دارد که به عنوان يکی از قطبهای گردشگری ايران مطرح و شناخته شود تا هم از داخل و هم خارج از کشور بتوانيم جذب توريست در منطقه را داشته باشيم.

وی  با بیان اینکه در سال 96، تعداد 71659 گردشگر داخلی از منطقه آزاد ماکو بازدید داشتند افزود: در سال جاری، جذب 85990 گردشگر داخلی صورت گرفت  و  برای سال 1400، جذب 156135 گردشگر داخلی هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: در سال 96، 4121 گردشگر خارجی در منطقه حضور پيدا کرده اند ودر سال97، 4533 گردشگر خارجی پیش بینی شده بود و برای سال1400 نیز جذب 7256 گردشگر خارجی هدفگذاری شده است.

 

 توسعه بوم گردی و زیرساخت‌های اقامتی

این مقام مسئول آماده سازی و فراهم کردن زيرساخت‌های لازم جهت جذب سرمايه گذاری را  از جمله برنامه های توسعه گردشگری برشمرد و اظهار داشت:‌ در همین راستا احداث هتل، مجتمع ها و مراکز رفاهی، تفريحی و…را در برنامه ها پیش بینی کردیم به طوری‌که مجوز دو هتل 5ستاره در منطقه صادر و کلنگ‌زنی شده اند.

سلیمانی با اشاره به احداث يک هتل 5ستاره ديگر با الگو برداری از کاروانسراهای قديمی، به نام کاروانسرای عباسی در منطقه  آزاد ماکو اضافه کرد: این هتل نیز توسط معاون فرهنگی، گردشگری و صنايع خلاق دبيرخانه شورايعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی کلنگزنی شده است و در ساير حوزه ها نيز به دنبال جذب سرمايه گذار برای احداث هتل می باشيم.

وی ادامه داد:‌همچنين در همين زمينه همايش ماکوگرام را با هدف شناساندن و توسعه بومگردی در منطقه برگزار کردیم و از فعالان اين عرصه دعوت به عمل آمد و در منطقه آزاد ماکو حضور بهم رساندند و در همين همايش سه روستای هدف بومگردی به اين فعالين معرفی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه روستاهای ديگر نيز مورد بررسی و هدف قرار گرفته و به زودی اجرای احداث زيرساختها در اين روستاها شروع میشود اظهار داشت: اخيرا هم مجتمع بومگردی باباطاهر که در ميان راه بازرگان به ماکو قرار دارد، با حضور معاون فرهنگی، گردشگری و صنايع خلاق دبيرخانه شورايعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی افتتاح شد که پيگير طرح توسعه اين مجتمع هستيم؛ چراکه ظرفيت مطلوبی را برای توسعه بومگردی منطقه ايجاد می کند.

 

منطقه آزاد ماکو در مسیر قطب گردشگری

سلیمانی از اقدام سازمان منطقه آزاد ماکو برای ثبت جهانی منظر تاريخی، فرهنگی و طبيعی منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود: ساماندهی و احيای سايتهای تاريخی ازجمله مرمت کاخ سردار و قلعه قبان،‌  آماده سازی و فراهم نمودن زيرساخت های لازم در راه اندازی اقامتگاه های بومگردی و برندسازی منطقه بعنوان مهمترين برنامه سازمان در ين حوزه در دست اجرا است.

وی همچنين از عقد قرارداد برندسازی منطقه خبر داد و تصریح کرد:  به دنبال اين هستيم که با برندسازی منطقه، ماکو را به همه هموطنان و گردشگران خارجی معرفی کنیم تا در منطقه حضور پیدا کنند.

وی در ادامه از استقرار دفتر مهاجرت و پليس اطلاعات و امنيت جهت تسهيل تردد اتباع خارجی در منطقه خبرداد و افزود:‌ با حضور سردار رضاييان کارهای مقدماتی انجام شده و با خریداری تجهيزات اين مرکز  امید داریم با استقرار در گمرک و فرودگاه، گردشگران خارجی که به منطقه ورود میکنند، ديگر در پاسپورتشان مهر ورود و خروج درج نشود، که اين اتفاق مسلما به رشد گردشگری در منطقه کمک شايانی می کند.

 

اتمام پروژه‌های نیمه تمام  تا شهریور سال ۹۸

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شیب درآمد در پروژه‌های عمرانی ضعیف بوده و پیمانکاران به سبب نوسانات ارزی، کار نکرده و پروژه‌ها متوقف شده بودند افزود: در حالی که امسال با وجود اینکه درآمدها به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته و مصالح ساختمانی نیز گران شده بود، اما خوشبختانه هیچ پروژه‌ای دچار رکود نشده است.

سلیمانی افزود: تمام پروژه های نیمه تمام عمرانی تا شهریور سال ۹۸ به اتمام می رسد.

 

افزایش تعداد واحدهای توليدی فناور

سلیمانی با اشاره به افزایش تعداد واحدهای تولیدی فناور منطقه بعنوان يکی از اهداف و اولويتهای سازمان گفت: درسال 96  هيچ  واحد  توليدی  فناور  در  منطقه  آزاد  ماکو  وجود  نداشته  است  و  برای سال97، ايجاد 2 واحد توليدی فناور صورت گرفت و طبق هدفگذاری انجام شده  برای سال1400، احداث 20 واحد در منطقه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد:‌ همچنين افزايش تعداد واحدهای نوپای فناور و دانش بنيان در دستور کار قرار دارد که در سال96، يک واحد در منطقه ايجاد شده و برنامه ريزی شده است که در سال97 اين تعداد به 2واحد برسد.

سلیمانی تصریح کرد: خوشبختانه در 7ماهه امسال 3 واحد نوپای فناور و دانش بنيان احداث شده و در سال1400، 32عدد افزایش می یابد.

 

شهربازرگان به شهر هوشمند تبدیل می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از تبدیل شهر بازرگان به شهر هوشمند خبرداد و گفت: در این خصوص کارگروه شهر هوشمند را تشکيل داده ايم، همچنين کميته های ذيل اين کارگروه هم مشخص شده است و پس از تصويب در هيات مديره، عمليات اجرايی آن را به صورت کامل با مشارکت سازمان، ادارات سطح منطقه، واحدهای اصناف و ساير عزيزان که در اين حوزه کمک می کنند، شروع خواهيم کرد.

وی ادامه داد: احداث پارک علم و فناوری ،‌راه اندازی مرکز نوآوری، رشد و شتابدهی هوشمند که راه اندازی اين مرکز نيز در دستور کار قرار گرفته و زيرساخت های لازم ازجمله ساختمان و تجهيزات اين مرکز اکنون حاضر است و به زودی بحث استارتآپ های روستايی را در اين مرکز برگزار می کنیم.

سلیمانی حمايت از واحدهای فناور مستقر در مرکز نوآوری، رشد و شتابدهی هوشمند و انتقال فناوری های نوين در زنجيره های مزيتدار منطقه را از جمله برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو برشمرد و گفت: برگزاری رويدادهای استارتآپ روستايی، تدوين بسته های تشويقی برای واحدهای توليدی جهت راه اندازی واحدهای تحقيق و توسعه  و ايجاد ارتباط بين شرکت های دانش بنيان و واحدهای توليدی منطقه در مرحله اجرا هستند.

 

ایجاد مدارس کارآفرین و الگویی موفق

سلیمانی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال و تقویت نیروی انسانی منطقه گفت:‌  آموزش دبيران آموزش پرورش در جهت گذار به سمت مدارس کارآفرین توسط اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو انجام شد در کنار آن آموزش فعالين اجتماعی در جهت گذار به سمت رهبران تحول آفرین و آموزش کارآفرينانه شاغلين روستايی در کنار تخصصی سازی هنرستان های منطقه با همکاری ادارات آموزش و پرورش شهرستان های ماکو، شوط، و پلدشت به مرحله اجرا درآمد.

وی از ایجاد رشته لجستيک در هنرستان های ماکو خبر داد و گفت: با توجه به نياز و پتانسيل منطقه و وجود مرز بازرگان پيشنهاد داده ايم که رشته لجستیک در هنرستان ها ایجاد شود و در شهرستان پلدشت با توجه به ظرفيت کشاورزی منطقه هنرستان کشاورزی و در شهرستان شوط نيز هنرستان کشاورزی را پيگير هستيم که احداث شود

این مقام مسئول ادامه داد : در کنار این اقدامات ايجاد مدارس بين المللی در منطقه و  مشارکت در تجهيز و هوشمندسازی مدارس نیز در حال اجراست.

 

پیگیری احداث آزاد راه تبریز – بازرگان و اتصال به راه آهن

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از مشارکت در احداث آزادراه تبريز-بازرگان خبر داد و گفت: همان طور که میدانيد آذربايجان غربی از حيث توسعه راه ها مغفول مانده و راههايی که وجود دارد مويد اين موضوع است، که در همين راستا بحث دو بانده کردن جاده ماکو-خوی را تا گيت ورودی را در دست پيگيری داریم و از طريق اعتبارات منطقه به دنبال اجرای آن هستیم که پيشرفت خوبی هم داشته و انشا در سال آينده شاهد بهره بردای کامل از اين مسير خواهيم بود.احداث بزرگراه بازرگان-گيت ورودی – بهره برداری از جاده کمربندی بازرگان به مجموعه لجستيک که اين موضوع تا حدودی پيشرفت داشته است و سازمان پيگير تکميل و بهره برداری از اين مسير است.

غلامرضا سلیمانی افزود: در حوزه راه آهن تفاهم نامه ميان مناطق آزاد ارس، ماکو و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده است که قرار است راه آهن تا چشمه ثريا پيش روند و به جد پيگير اين موضوع هستيم تا به نتيجه برسد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید