پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرمنافع برجام دائمی است

منافع برجام دائمی است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته به اقدامات اخیر آمریکا در قبال برجام واکنش نشان داد و تاکید کرد برجام آثاری دارد که تا قیامت باقی می‌ماند. او همچنین در بخش دیگری از سخنانش در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور خواستار احترام به حقوق معترضین شد و از گوساله و آشغال خواندن معترضین از برخی تریبون‌ها انتقاد کرد. اما بخش اول سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری به موضوع برجام اختصاص داشت.

به گزارش رتبه آنلاین، حسن روحانی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر هم در مساله داخلی ایران و هم در برجام متحمل شکست شدند، اظهار کرد: طی یکی، دو هفته اخیر آمریکایی‌ها متحمل دو شکست بزرگ شدند. یکی آنجا بود که آنها خواستند در برابر افکار عمومی جهان بایستند و تعهدات بین‌المللی را زیر پا بگذارند؛ اما موفق نشدند. رئیس‌جمهوری دراین مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه برخی هنوز ابعاد برجام را لمس نکرده‌اند، تصریح کرد: برجام آثاری دارد که تا قیامت باقی می‌ماند. همچنین آثاری دارد که ممکن است از بین برود. اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در برجام به دنیا گفت که یک معضل منطقه‌ای و حتی بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل‌وفصل است. ما ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره‌های کور بین‌المللی قابل باز کردن است. ما همچنین در برجام ثابت کردیم که ایران راستگو است و دشمنان ما دروغ گفته‌اند. همزمان روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اقدام اخیر آمریکا تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد و سخنی که رئیس‌جمهوری آمریکا از تغییرات بیان کرده با تخریب کل برجام برابری می‌کند. به گزارش «ایرنا» او تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها چنین افکاری (اعمال تغییرات در برجام) در سر دارند بلاوجه تا چند ماه دیگر لازم نیست صبر کنند و بدانند سر آنان به سنگ خواهد خورد.

رئیس‌جمهوری روز گذشته در شرایطی به دفاع از برجام پرداخت که جمعه شب دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به‌رغم تمدید مجدد رفع تحریم‌های ایران برای یک دوره چهار ماهه دیگر، ۴ شرط را برای اتحادیه اروپا در راستای باقی ماندن آمریکا در برجام تعیین کرد. او همچنین هشدار داد که در صورت برآورده نشدن این شروط دیگر برجام را تایید نخواهد کرد. از همین رو روز گذشته روحانی با تاکید بر اینکه تعهدات بین‌المللی یا از جنس سیاسی یا از جنس حقوقی یا از جنس اخلاقی هستند که همگی در مجموعه علوم انسانی تعریف می‌شوند، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند در چند روز گذشته تعهد بین‌المللی خود را در برجام زیر پا بگذارند، اما دنیا در برابر آنها ایستاد و ما صف مقابل آمریکایی‌ها را مشاهده کردیم و دیدیم که تمام کشورهای جهان به استثنای یکی، دو کشور و یک رژیم منفور، همه یکپارچه در مقابل آمریکا قرار گرفتند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: زیر پا گذاشتن تعهدات و قطعنامه سازمان ملل توسط کاخ سفید، پیروزی اخلاق و حقوق است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر به تعهد و قرارداد احترام گذاشته نشود، باید فاتحه تمدن در جهان خوانده شود، افزود: اگر یک دولت پیوستگی تعهد دولت قبل را زیر پا بگذارد، دیگر هیچ قراردادی منعقد نخواهد شد؛ چراکه اعتمادی باقی نمی‌ماند. اعتماد زمانی باقی می‌ماند که دولت بعدی به تعهدات دولت پیشین خود متعهد بماند و اگر این اصل برداشته شود سنگ زیربنای روابط جامعه بین‌الملل به هم ریخته خواهد شد. روحانی تاکید کرد: خوشحال هستم که حاکمیت کاخ سفید در به هم ریختن تعهدات بین‌المللی و زیر پا گذاشتن وفای به عهد و ایستادگی در برابر توافق هفت کشور ناموفق بود؛ این برای بشریت، اخلاق و حقوق یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود.

روحانی با اشاره به آثار باقی مانده برجام گفت: طی حدود دو سال اجرای برجام درآمدهای کشور از محل فروش نفت و میعانات دو برابر شده که این اثر از بین نخواهد رفت. همچنین صدها مورد سرمایه‌گذاری خارجی به داخل کشور آمده و به بنگاه اقتصادی، نیروگاه و هواپیما تبدیل شده که از بین نخواهد رفت. او با بیان اینکه ممکن است در برجام ایراداتی وجود داشته باشد، تصریح کرد: دیپلمات‌های ما قراردادی نوشته‌اند که ترامپ یک سال خود را به در و دیوار می‌زند تا آن را برهم بزند؛ اما تاکنون در این زمینه موفق نشده است. این به معنای پیروزی تعهدات بین‌المللی و پیروزی حقوق بر دیکتاتوری است. آمریکایی‌ها نتوانستند با استکبار و دیکتاتوری با خود بزرگ‌بینی خود، افکار عمومی جهان را زیر پا بگذارند که این یک پیروزی بزرگ برای علوم انسانی محسوب می‌شود.

انتقاد از توهین به مردم

حسن روحانی در بخش دوم سخنانش با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در مواجهه با مسائل داخلی ایران نیز با شکست‌ مواجه شدند، گفت: عده‌ای در خیابان به حق یا ناحق اعتراضاتی مطرح می‌کنند. در این راستا من خواهش می‌کنم که به مردم احترام بگذارید. او افزود: حال اگر گفته می‌شود که فردی از سمتی تحریک شده یا دستوراتی داشته یا اینکه جاسوس بوده، بگذارید در یک دادگاه ثالث به این موضوع رسیدگی شود؛ این چه نوع حرف زدنی است که هر کسی که در خیابان حرف می‌زند یا خس و خاشاک هستند یا گاو و گوساله یا آشغال؟ چرا با توهین بی‌ادبانه با جامعه خود برخورد می‌کنید؟ مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛ برخی حرفشان به حق است و برخی نیز از شرایط سوءاستفاده کردند؛ در همه جای دنیا نیز این‌گونه است و اگر فردا در لندن و نیویورک نیز تظاهرات شود عده‌ای پیدا می‌شوند که شیشه‌ها را می‌شکنند و چند مغازه را غارت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید به‌ویژه در تریبون‌های مقدس دقیق حرف بزنیم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگی هستند. او در ادامه گفت: اگر اعتراضی بود تمام شد و اگر برخی نیز سوءاستفاده‌هایی کردند نیروهای امنیتی به‌خوبی کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه‌شناسان، روان‌شناسان اجتماعی، استادان و فرهیختگان حوزه علوم انسانی آغاز شده است و آنها باید مسائل را تحلیل کنند. روحانی با بیان اینکه اگر خدایی نکرده روزی ارزش‌های دینی و ملی‌مان نزد جوانان کمرنگ شود، مسوولان، فرهیختگان و دانشگاهیان مقصر هستند، تاکید کرد: علوم انسانی قطب‌نمای مسائل اجتماعی در کشور است و باید بگذاریم که این قطب‌نما به درستی کار کند تا به آن نگاه کرده و از آن استفاده کنیم؛ با شعار شمال و جنوب این قطب‌نما تغییر نمی‌کند؛ بلکه ما باید به جهت آن نگاه و با بهره‌گیری از آن در مسیر صحیح حرکت کنیم. رئیس‌جمهوری در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت علوم انسانی و تاثیرگذاری این علوم در سایر عرصه‌های علمی و همچنین حل مشکلات مختلف اظهار کرد: علوم انسانی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و چنانچه بنا بر این است که اصلاح اداری انجام شود یا برنامه‌ریزی حرکت برای کشور تدوین یا تحولی در جامعه ایجاد شود، ابتدا باید در حوزه علوم انسانی و فرهنگ جامعه این اتفاق بیفتد.

با فیلتر کار درست نمی‌شود

او با اشاره به سابقه فیلترینگ در کشور ادامه داد: چنانچه که می‌خواهیم فضای مجازی برای مردم مفید باشد نیز باید از طریق علوم انسانی در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. باید ابتدا فرهنگ استفاده از آن را به جوانان آموزش دهیم و بدانیم که با فیلتر کردن کار درست نمی‌شود.

روحانی با اشاره به تلاش رژیم گذشته برای جلوگیری از استفاده مردم از رادیو گفت: در رژیم قبل روزی می‌خواستند کسی رادیو گوش نکند به همین دلیل به جز تنها چند کانال رادیویی سایر کانال‌ها پارازیت داشتند. در این وضعیت آیا رژیم گذشته در پارازیت موفق بود؟ در کشور نیز روزی گفتیم که ماهواره ممنوع است، اما آیا با گفتن ما امروز کسی از آن استفاده نمی‌کند؟ همچنین روزی گفتیم که فضای مجازی بد است، اما آیا این فضا اصلاح شد؟ او تاکید کرد: مردم بیش از ما (مسوولان) یا اگر ما متکبر باشیم، به اندازه ما می‌فهمند و حق انتخاب دارند؛ نباید آنقدر خود را بزرگ و بلند فرض کنیم بلکه مردم ما بزرگ و فرهیخته‌اند. اگر در جامعه از ابزاری اشتباه استفاده می‌شود باید در مورد روش‌های صحیح استفاده از آن آموزش داده شود. در این زمینه نیز بار مسوولیت بر دوش علوم انسانی است و فرهیختگان و استادان و دانشگاهیان باید به میدان بیایند و روش استفاده از ابزارهای مختلف توسط مردم برای رسیدن به مطلوب مورد نظر را آموزش دهند.

علوم انسانی را نمی‌توان مهندسی کرد

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه علوم انسانی را نمی‌توان مهندسی کرد، اظهار کرد: تحول در علوم انسانی با مهندسی درست نمی‌شود، علوم انسانی با پول و سفارش پیشرفت نمی‌کند و متحول نمی‌شود بلکه باید به جای این‌گونه مسائل فضای آزاد در اختیار اندیشمندان و دانشمندان قرار داده شود تا در این فضا علامه طباطبایی‌ها و مطهری‌ها به وجود بیایند. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، او با تاکید بر اینکه باید فضای نقد و انتقاد را باز بگذارید، گفت: بدون تضارب آرا، بدون نقد و انتقاد، بدون بحث و بدون رویارویی دقیق اخلاقی و علمی در حوزه‌های ما چگونه اندیشمندان رشد پیدا کردند؟ کو شیخ انصاری؟ یک نفر دیگر پیدا کنید. کو آخوند خراسانی؟ پیدا کنید. او ادامه داد: باید به تنوع و اختلاف‌نظر احترام بگذاریم. اختلافی که در چارچوب نظریه باشد می‌تواند برای وحدت جامعه ما مفید باشد و فشار برای وحدت ماشینی، می‌تواند برای انسجام جامعه ما خطرناک باشد.

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری با اشاره به وضعیت آزادی در برخی علوم گفت: ما چارچوبی می‌گذاریم و می‌گوییم که اگر چپ یا راست بروی کج رفته‌ای. در این شرایط چگونه دانشمندان بدون تضارب آرا و نقد و انتقاد و رویارویی دقیق اخلاقی می‌توانند رشد یابند؟

او به رسمیت شناختن اختلاف فکری و نظری و ایجاد فضای مناسب نقد و انتقاد را از جمله اقدامات موردنیاز برای پیشرفت علوم به‌ویژه علوم انسانی عنوان کرد و گفت: تفکر انسان‌ها مانند کارخانه ماشین‌سازی نیست که از یک طرف به آن آهن بدهید و از سمت دیگر ماشین بیرون بیاید؛ باید به تنوع و اختلاف‌نظر انسان‌ها احترام بگذاریم و بدانیم که اختلاف‌نظری که در چارچوب نظریه باشد می‌تواند به وحدت جامعه منجر شود و فشار برای وحدت ماشینی می‌تواند برای انسجام جامعه خطرناک باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی افزود: سه نفر و چهار نفر که نمی‌توانند در یک اتاق بنشینند و علوم انسانی را هدایت کنند، علوم انسانی در یک پروسه، جامعه آزاد و در بحث و مباحثه رشد می‌کند.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید