شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیمنابع کشور با صادرات کاذب تخلیه نشود

منابع کشور با صادرات کاذب تخلیه نشود


29 مهرماه روز صادرات نام‌گذاری شده است؛ این مناسبت در سال 97 که از روزهای آغازین خود تاکنون با افزایش بی‌رویه نرخ ارز و کالاها و اجناس ضروری و غیرضروری مواجه بود به نحوی ویژه و متفاوت با سال‌های قبل قابل‌بررسی است.

باوجود نوسانات مختلف در سال جاری میزان صادرات استان اصفهان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 28 درصد و از حیث ارزش 48  درصد افزایش داشته است؛ بنا بر اعلام گمرک اصفهان در شش‌ماهه نخست 1397 از استان اصفهان، 923  قلم کالا به وزن 2 میلیون و 643 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 103 میلیون  دلار به مقصد 95 کشور جهان صادر شده است و عمده‌ترین کالاهای صادراتی از استان اصفهان را آهن و فولاد به ارزش 416 میلیون دلار، محصولات پتروشیمی به ارزش 201 میلیون دلار، فرش به ارزش 107 میلیون دلار، محصولات شیمی آلی به ارزش 67 میلیون دلار بوده که مهم‌ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان اصفهان عراق با 291 میلیون دلار و 26 درصد، افغانستان با 177 میلیون دلار و  16 درصد، امارات متحده عربی با 126 میلیون دلار و 11 درصد و پاکستان با 91 میلیون دلار و 8 درصد سهم از کل صادرات استان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش رتبه آنلاین، رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در خصوص شرایط صادراتی کشور و استان به خبرنگار ایسنا، گفت: مسئله صادرات از جنبه‌های متفاوتی قابل‌بررسی است. اینکه افزایش نرخ دلار باعث رونق صادرات شود سخن چندان درستی نیست و از دو جهت قابل‌بررسی است.

قاسم‌علی جباری افزود: وقتی بازرگانان خارجی به ایران آمده و دلار را به ریال تبدیل می‌کنند، با سرمایه‌ای سه برابر نرخ دلار روبرو می‌شوند، طبیعتاً محصولات ما برایشان ارزان است و کالای بیشتری خرید می‌کنند، اما باید توجه داشت که این مسئله نوعی صادرات کاذب است و معنایی به جز تخلیه منابع کشور ندارد.

وی با بیان اینکه شاید لازم باشد کالاهایمان را با قیمتی چند درصد ارزان‌تر به آن‌ها بفروشیم تا برای‌ان جاذبه ایجاد شود، گفت: کاهش قیمت نباید آن‌قدر زیاد باشد که آن‌ها کشور را خالی کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، صادرات از طریق پول ملی را راهکار مناسبی برای حل این معضل دانست و اظهار کرد: باید به پول ملی کشور اهمیت داد و کالاها را به ریال بفروشیم.

وی افزود: بانک مرکزی باید ترتیب تغییر و تبدیل پول را بدهد، چراکه در دوران تحریم، بانک‌های ما نمی‌توانند پول جنسی که فروخته‌ایم را از کشورهای خارجی بگیرند، بنابراین اگر این کار در ایران انجام و کالا به ریال فروخته شود، به نوعی ارزش پول ملی بالا می‌رود و در خارج نیز دلار را به پول ایرانی تبدیل خواهد کرد.

وی در خصوص تحلیل وضعیت صادرات در استان اصفهان گفت: آمار صادرات در سال‌های گذشته تقریباً از یک‌میزان وزنی و ارزشی متعادل و ثابتی برخوردار بود، اما امسال دچار تغییراتی شد و نمی‌توان به طور قطعی درباره آن سخن گفت.

وی ادامه داد: بسیاری از کالاهای اصفهان مانند مواد پتروشیمی به استان‌های دیگر رفته و از آنجا به خارج از کشور صادر می‌شود، بنابراین نمی‌توان میزان صادرات خارجی استان اصفهان را به‌طور دقیق تعیین کرد و آماری از آن در گمرک اصفهان ثبت نمی‌شود.

جباری، عدم حمایت دولت از صادرات و صادرکننده را مشکل اصلی این عرصه دانست و اظهار کرد: صادرات در تمام کشورها مورد حمایت دولت است. کالای صادراتی معمولاً ارزان‌تر از کالای داخلی فروخته می‌شود تا به‌راحتی وارد بازارهای بین‌المللی شود.

وی با تأکید بر اینکه رونق صادرات منجر به ایجاد اشتغال می‌شود، گفت: حمایت دولت از صادرات به معنای کاهش هزینه بیکاری و در نهایت رونق تولید و کاهش بزه در جامعه است. کشورهای پیشرفته صادرکنندگان خود را از طریق تسهیلات مختلف همچون وام‌های بلندمدت بدون بهره موردحمایت قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه کشور از حیث واردات در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار کرد: واردات از دو بخش کالاهای ضروری مانند دارو و مواد غذایی و هم‌چنین کالاهای صنعتی از شرایط خاصی برخوردار است.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بخش دوم واردات به کالاهایی اختصاص دارد که باید مرغوبیت و کیفیت آن‌ها بیشتر از کالاهای داخلی باشد، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در کشور ما عکس این ماجرا اتفاق افتاده است و به دلیل اینکه مردم به دنبال خرید کالاهای ارزان هستند، برخی تاجران به‌نوعی به مردم اهانت کرده و اقدام به واردات کالاهای بی‌کیفیت و ارزان می‌کنند. به عنوان نمونه بسیاری از خودروهای چینی با کیفیت و قیمت پایین به‌صورت سفارشی برای ایران ساخته می‌شود و یا اسباب‌بازی به میزان وسیعی وارد کشور می‌شود، بی‌آنکه هیچ حمایتی از تولیدکننده داخلی صورت گیرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید