جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمقصران ریزش امروز بازار بورس

مقصران ریزش امروز بازار بورس

بازار سرمایه امروز با ریزش کار خود را آغاز کرده اما در میانه توانست رشد خوبی را تجربه کند ولی در پایان باز هم ریزشی شد.

به گزارش رتبه آنلاین از مشرق، شاخص کل امروز با ریزش کار خود را آغازکرده و در ابتدای معاملات امروز بیشتر نمادهای بورسی و فرابورسی منفی شدند، شاخص کل حتی در اوایل ریزش خود بیش از ۱۰ هزار واحد ریزش کرد، اما باز هم روند بورس در اوایل راه به سمت مثبت پیش رفت، اما با بازگشایی نمادهای دارا دوم باز هم ریزشی شده و شاخص کل بیش از ۴ هزار واحد ریزش کرده و در جایگاه یک میلیون ۶۹۹ هزار واحد ایستاد.

نمادهای شپنا، شبندر، شتران و شبریز بیشترین تاثیر منفی را در موقع بازگشایی بر شاخص کل از خود نشان دادند، قیمت پایانی شتران به منفی ۱۱ درصد رسیده و از میان تمام این نمادها شبندر تنها توانست قیمت پایانی خود را مثبت کند، بازگشایی پالایشی‌ها در چنین وضعیتی از بازار که قوام مثبت و صعودی نداشت باعث انتقاد بسیاری از فعالان بازار شد، شاخص کل در انتهای هفته گذشته بیش از ۶۷ هزار واحد رشد کرده و بسیاری از کارشناسان معتقدند زمان بازگشایی باید در آن روز رقم می‌خورد، حال با بازگشایی منفی این نمادها تقاضا برای خریدن دارا دوم هم کاهشی شده و شاید دولت را مجبور کند باز هم یک هفته فرصت خرید را تمدید کند.

قدم به قدم با گروه‌های بورسی

وضعیت گروه‌های املاک و مستغلات و انبوه‌سازی به شدت ریزشی شده و نماد ثشاهد که به کمک خبر افزایش سرمایه چند هزار درصدی توانسته بود رشد خوبی را تجربه کند، امروز با صف فروش سنگینی مواجه شده است، ثشاهد از آن دست نمادهایی است که مدتی در تمام کانال‌های تلگرامی اعم از خبری، سیاسی و حتی ورزشی نیز سیگنال داده شده بود و برای آن تبلیغات سنگینی انجام شده بود به نحوی که برخی از افراد در این سهم تک سهم شده بوده و این سهم هم اکنون فشار فروش سنگینی را تجربه می‌کند، جالب است بدانید pبهe این سهم عدد بالای ۱۸۳.۹۱ بوده در حالی که p به e گروه انبوه‌سازی عدد ۵۵ است که نشان از حبابی بودن ثشاهد دارد.

وضعیت صندوق‌های قابل معامله یا ETF نیز در معاملات امروز خوب نبوده و دارا یکم با ریزش بیش از ۷ درصدی کام سرمایه‌گذاران را بسیار تلخ کرد، تنها نماد پربازده این گروه صندوق ونچر بوده که امروز ۱۰ درصد بازدهی به سرمایه‌گذاران خود داد.

گروه فعالیتهای مالی به نهادهای واسط تنها دو نماد فرابورس و کالا مثبت بوده و انرژی۳ که سوگلی بازار لقب گرفته است با صف فروش سنگینی مواجه شده است، نماد بورس هم برای حضور در مجمع بسته شده است.

بیمه ای‌ها تنها سه نماد مثبت داشته که یکی از آنان هم متعلق به حق تقدم نماد دانا است، در حالی که نماد اصلی این شرکت در وضعیت قرمز رنگ قرار دارد. در گروه حمل‌ونقلی‌ها تنها حسینا وضعیت مناسبی داشته و بقیه نمادها در وضعیت منفی قرار دارند، نماد حکشتی نیز از چند روز گذشته تعلیق شده است.

انتظار می‌رفت گروه بانکی‌ها با تعدیل قیمتی بسیار و حجم خوردن در هفته گذشته به وضعیت مثبت بازگردند اما در عمل تنها دو نماد بانک دی و صادرات در معاملات امروز مثبت بودند و نماد بانک ملت که به علت بنیاد قوی شهره است و انتظار می‌رفت با صف خرید مواجه شود وضعیت منفی را تجربه کرده و صف سنگینی را تجربه می‌کند.

گروه سرمایه‌گذاری با تعدیل قیمتی مناسبی برخورد کرده و نماد وخارزم توانسته پرتقاضا شود نماد ومهان دومین نماد پربازده این گروه است، سیمانی‌ها همچنان برای فروش وضعیت مناسبی ندارند و با صف سنگین مواجه هستند حتی عرضه اولیه سیتا نیز نتوانسته بعد از یک دوره اصلاح میان مدت پرتقاضا شده و زیان زیادی به سرمایه‌گذاران خود وارد کرده است.

شیمیایی‌ها از معدود گروه‌های بورسی امروز هستند که وضعیت مناسبی دارند، لیدرهای این گروه شگویا و شاراک هستند که با صف‌های خرید میلیونی مواجه شدند، برخی از نمادهای دارویی توانستند خود را تعدیل و به وضعیت مثبت بازگردند اما لیدرهای این گروه مانند برکت همچنان وضعیت مناسبی ندارند، گروه برکت که در حال تولید داروی کرونا است می‌تواند در آینده مورد توجه قرار گرفته و پرتقاضا شود.

در چند رشته ای‌ها وضعیت وغدیر و وبانک مناسب بوده اما وامید با وجود حمایت‌های گروه صنعتی ایمیدرو نتوانسته در معاملات امروز محدوده مثبت خود را حفظ کند.قندو شکری‌ها نیز مانند بیشتر گروه‌های بورسی وضعیت قرمزی دارند و تنها سه نماد این گروه پرتقاضا هستند. لیدرهای فلزاتی اعم از فملی، فولاد، فولاژ و فخوز و فروی همچنان پرتقاضا هستند و سود خوبی را عاید سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. استخراج کانه‌های فلزی نیز گروهی بوده که وضعیت مناسبی داشته و بیشتر نمادهای این گروه وضعیتی مثبت دارند. وضعیت خودرویی‌ها و غذایی‌های بورس نیز همچنان وخیم است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید