جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هامقبره کاشف‌السلطنه از دیدنی‌های شهر لاهیجان

مقبره کاشف‌السلطنه از دیدنی‌های شهر لاهیجان


مقبره کاشف‌السلطنه

مقبره کاشف السلطنه هم‌اکنون یکی از دیدنی‌های شهر لاهیجان است که در کنار موزه تاریخ چای قرار دارد.

محمدمیرزا (کاشف السلطنه) یکی از مردان شایسته و نیکنامی است که در فروردین ماه ۱۲۴۴ شمسی در تربت حیدریه بدنیا آمد در طول حیاتش، خدمات ارزنده‌ای به کشور و مردمش ارائه داد. وی تحصیل‌کرده دارالفنون بوده و از دانشگاه سوربن فرانسه در رشته حقوق و حقوق اداری فارغ‌التحصیل شد.

کاشف السلطنه در سن ۱۶ سالگی به استخدام وزارت خارجه درآمد. در سال ۱۲۶۰ شمسی با سمت دبیر دومی عازم سفارت ایران در پاریس شد و مدتی هم بجای یمین‌الدوله در پاریس بودند.

وی در پست‌های حساس و مهم دیگری همچون نایب الایالگی تربت حیدریه، جنرال قنسولی ایران در هند، اولین شهردار رسمی تهران، ریاست محاکمات وزارت امور خارجه، معاونت وزارت داخله و اولین رئیس سازمان چای کشور فعالیت داشت.

زمانی که سمت جنرال قنسولی ایران در هند را برعهده داشت با صنعت چای آشنا شد و به فراگیری این صنعت پرداخت و با آوردن چندین جعبه تخم و سه هزار نهال چای و محصولات ارزنده دیگر به کشور، امتیاز کشت چای را در تمام ایران بدست می آورد. قدمت کشت و کار اصولی این محصول استراتژیک در ایران به سال ۱۲۷۹ هجری شمسی برمی‌‎گردد .

وی با کشت و پرورش و توسعه گیاه چای در ایران منجر به ایجاد بستری عظیم برای اشتغالزایی و گسترش دانش کشاورزی و صنایع وابسته در استان گیلان و بخشی از مازندران شد. کاشف السلطنه در کنار تمامی وظایف سیاسی و اجتماعی که بر دوش داشت یکی از مولفین و مروجین علوم روز جهان در ایران بود. وی در سن ۶۵ سالگی در روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۰۸ شمسی هنگامی که برای استخدام کارشناسان چینی و همچنین انواع جدید چای به چین سفر کرده بود، در راه بازگشت در گردنه ملوبین دالکی و کنار تخته در اثر سقوط ماشین به دره کشته شد.

طبق وصیت کاشف‌السلطنه، خانواده‌اش جنازه او را به لاهیجان حمل و در روی تپه‌ای به وسعت ۱۰۰۰ مترمربع در انتهای خیابان کاشف شرقی لاهیجان که به این منظور در زمان حیاتش خریده بود به خاک می‌سپارند. این مقبره هم‌اکنون یکی از دیدنی‌های شهر لاهیجان است که در کنار موزه تاریخ چای قرار دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید