چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمقایسه کیفیت زندگی در تهران و اوتاوا

مقایسه کیفیت زندگی در تهران و اوتاوا

شاخص کیفیت زندگی ترکیبی از عوامل مختلف است  ولی مهمترین مسایل تاثیرگذار روی این شاخص را می‌توان مسایل اقتصادی و  زیست محیطی دانست.

به گزارش  رتبه آنلاین از نشریه کیفیت و مدیریت به نقل از وب سایت رتبه بندی نومبو، شاخص کیفیت زندگی در شهر تهران پایتخت کشور ایران برابر با ۸۲.۶۱ است ولی در شهر اوتاوا پایتخت کانادا  این شاخص برابر با ۱۹۹.۸۲ است . طبق این گزارش  اجزای سازنده شاخص کیفیت زندگی را می‌توان شاخص قدرت خرید، شاخص امنیت، شاخص سلامت و بهداشت، شاخص محیط زیست، شاخص هزینه های زندگی ، شاخص نسبت قیمت  ملک به درامد خانوارها، شاخص زمان صرف شده در ترافیک برای جابجایی و شاخص آلودگی دانست.

بر مبنای این گزارش که اطلاعات آن در انتهای سال ۲۰۱۷ میلادی تهیه شده است شاخص قدرت خرید در تهران ۴۳.۲۱  و در اوتاوا ۱۴۲.۵۲ است. این شاخص در تهران بسیار پایین و در اوتاوا بسیار بالا است به این معنا که تهران در میان شهرهای دارای  پایین‌ترین شاخص قدرت خرید در دنیا قرار دارد و اوتاوا در میان شهرهای دارای بالاترین شاخص قدرت خرید جای گرفته است.

شاخص امنیت در تهران در سطح متوسط و در اوتاوا در سطح بسیار بالا است ، شاخص بهداشت و درمان و سلامت در تهران در سطح متوسط و برابر با ۵۲.۷۷ است در حالیکه در اوتاوا برابر با ۷۲.۸۰ و درسطح بسیار بالا قرار گرفته است. آب و هوای بهتر  تهران در مقایسه با شهر سردسیر اوتاوا باعث شده است تا شاخص محیط زیست در تهران برابر با ۶۹.۵۴ و در سطح بسیار بالاباشد ولی در اوتاو برابر با ۴۴.۴۶ و در سطح متوسط قرار داشته باشد. جالب ترین تفاوت بین این شهر در شاخص آلودگی است . این شاخص ترکیبی از آلودگی ها شامل آلودگی هوا و آب و غذا را نشان می دهد. شاخص آلودگی در  تهران بسیار بالا و برابر با ۸۵.۷۸ است و در اوتاوا بسیار پایین و برابر با ۱۴.۰۹ است . به معنا که سطح آلودگی به خصوص آلودگی هوا در  تهران بسیار بالا و در اوتاوا بسیار پایین است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید