پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیدرباره ی گروه G7

درباره ی گروه G7

درباره ی گروه G7 :

G7 چه کاری انجام می دهد؟

گروه هفت جی (G7)، به عنوان یک انجمن برای هماهنگ کردن سیاست های جهانی عمل می کند. اما کارشناسان به طور فزاینده ای ارتباط این گروه را زیر سوال می برند.

معرفی :

G7 یک بلوک غیررسمی از دموکراسی‌های صنعتی – ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا (بریتانیا) است. این گروه سالانه برای بحث در مورد موضوعاتی مانند حاکمیت اقتصاد جهانی، امنیت بین‌المللی و سیاست انرژی تشکیل جلسه می‌دهد. طرفداران می‌گویند که عضویت کوچک و نسبتاً همگن این انجمن، تصمیم‌گیری جمعی را ارتقا می‌دهد. اما منتقدان خاطرنشان می‌کنند که اغلب فاقد پیگیری است و قدرت‌های نوظهور مهم را حذف می‌کند.

روسیه از سال 1998 تا 2014 به این مجمع تعلق داشت، زمانی که این بلوک به عنوان گروه هشت (G8) شناخته می شد. اما پس از الحاق منطقه کریمه اوکراین به حالت تعلیق درآمد. آینده گروه ۷ به دلیل تنش‌های مداوم با روسیه و به طور فزاینده‌ای با چین و همچنین اختلافات داخلی بر سر سیاست‌های تجاری و اقلیمی به چالش کشیده شده است. در نشانه ای از تجدید همکاری، G7 پیش از اجلاس سران خود در سال 2021 به توافقی تاریخی دست یافت تا قوانین جهانی مالیات شرکت ها را اصلاح کند.

اخیراً، گروه 7 تحریم های هماهنگ شده ای را علیه روسیه در پاسخ به جنگ این کشور در اوکراین اعمال کرده است، از جمله محدودیتی بر قیمت نفت روسیه. این گروه همچنین یک برنامه زیرساختی جهانی را برای مقابله با طرح کمربند و جاده چین راه اندازی کرد. این موضوعات، همراه با تغییرات آب و هوایی، ناامنی غذایی، هوش مصنوعی و سلاح های هسته ای، دستور کار اجلاس سال 2023 در هیروشیما، ژاپن را رهبری کردند.

چرا G7 تشکیل شد و چگونه کار می کند؟

ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آلمان غربی گروه شش را در سال 1975 تشکیل دادند تا محلی را برای قدرت‌های غیرکمونیستی فراهم کنند. این اتفاق برای رسیدگی به نگرانی‌های اقتصادی مبرم، که شامل تورم و رکود ناشی از سازمان صادرکننده نفت بود، افتاد. تحریم نفتی کشورها (اوپک) سال بعد کانادا به آن پیوست و سیاست جنگ سرد همواره در دستور کار این گروه قرار گرفت.

اتحادیه اروپا (EU) از سال 1981 به عنوان یک عضو “بدون شماره” به طور کامل در G7 شرکت کرده است. رؤسای شورای اروپا که متشکل از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا، نمایندگی می کنند. هیچ معیار رسمی برای عضویت وجود ندارد، اما همه شرکت کنندگان دموکراسی های ثروتمند هستند. مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورهای عضو G7 (بدون احتساب اتحادیه اروپا) حدود 44 درصد از اقتصاد جهانی را به صورت اسمی تشکیل می دهد. این ارقام در مقایسه با 70 درصد سه دهه قبل کاهش یافته است.

بر خلاف سازمان ملل یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، G7 یک نهاد رسمی با منشور و دبیرخانه نیست. ریاست جمهوری که سالانه بین کشورهای عضو به صورت چرخشی انجام می شود، مسئول تعیین دستور کار اجلاس هر سال و ترتیب تدارکات برای آن است. در سال 2023، ژاپن به عنوان رئیس جمهور عمل می کند. وزرا و فرستادگان که به عنوان شرپا شناخته می شوند، در جلساتی که قبل از گردهمایی رهبران ملی انجام می شود، ابتکارات سیاسی را چکش می کنند. گاهی اوقات از کشورهای غیرعضو برای شرکت در جلسات G7 دعوت می شود.

چه اتفاقی برای روسیه افتاد؟

روسیه به طور رسمی در سال 1998 به این گروه پیوست و آن را به گروه G8 تبدیل کرد. بیل کلینتون، رئیس جمهور ایالات متحده فکر می کرد که پذیرش روسیه در باشگاه انحصاری به این کشور اعتبار بین المللی می بخشد. همچنین بوریس یلتسین، اولین رهبر پس از اتحاد جماهیر شوروی را تشویق می کند تا با غرب نزدیک تر شود. کلینتون معتقد بود که عضویت روسیه به آرام کردن روسیه کمک می کند. زیرا اتحاد امنیتی ناتو درهای خود را به روی ماهواره های شوروی سابق در اروپای شرقی باز کرد.

تصمیم کلینتون با مخالفت هایی روبرو شد!

وزارت‌های دارایی، به‌ویژه، از هماهنگی سیاست‌های اقتصادی با روسیه که اقتصاد نسبتاً کوچک و بدهی عمومی زیادی داشت، محتاط بودند. اما عقب نشینی روسیه به سمت استبداد تحت ریاست ولادیمیر پوتین، واکنش شدیدتری را برانگیخته است. الحاق مسکو به منطقه کریمه اوکراین در مارس 2014 منجر به تعلیق نامحدود این گروه از این گروه شد. اصطکاک بین روسیه و گروه 7 نیز بر سر حمایت روسیه از بشار اسد سوریه، به ویژه در پی حملات شیمیایی مرتبط با نیروهای سوری، و بر سر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و اروپا افزایش یافت.

با تشدید مداخله روسیه در اوکراین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی را در تلاش برای منزوی کردن بیشتر مسکو تشدید کردند. اما مناقشه اوکراین تنها تشدید شده است و روسیه در اوایل سال 2022 تهاجم تمام عیار را آغاز کرد. در پاسخ، کشورهای گروه 7 تحریم های بی سابقه ای را علیه روسیه اعمال کردند. اینها شامل حذف تدریجی واردات نفت و گاز روسیه، منبع اصلی درآمد مسکو، و ممنوعیت بانک‌های روسی از معامله با دلار و یورو است. سایر اقدامات مربوط به بخش صنعتی روسیه برای کاهش توان نظامی این کشور است. اعضای G7 همچنین به طور جمعی بیش از 100 میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین متعهد شده اند و هر عضوی به جز ژاپن تسلیحاتی ارائه کرده است.

این گروه با چه چالش های دیگری روبرو بوده است؟

کارشناسان امیدوار بودند که G7 بازسازی شده پتانسیل تسهیل بهتر اقدام جمعی را داشته باشد. به گفته استوارت ام. پاتریک، همکار سابق CFR، بدون روسیه، این گروه «همفکر و توانمندتر» بود، که هم منافع و هم ارزش‌های مشترک داشت. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اتحاد گروه هفت را در مورد تعدادی از مسائل به چالش کشید. در میان آنها رئیس تجارت و آب و هوا بود و مدعی شد که متحدان ایالات متحده از ایالات متحده سوء استفاده کردند. ترامپ همچنین با درخواست برای پذیرش مجدد روسیه در بلوک از این گروه جدا شد. چالش های دیگر از ظهور چین به عنوان یک قدرت نظامی و اقتصادی، افزایش گسترش سلاح های هسته ای و ظهور هوش مصنوعی ناشی می شود.

ترامپ در اولین اجلاس G7 خود در سال 2017 از پایبندی ایالات متحده به توافقنامه پاریس در مورد آب و هوا خودداری کرد و به برنامه هایی برای خروج از این توافق اشاره کرد. این کار باعث شد سایر اعضا گام غیرمعمولی را بردارند که در بیانیه پایانی خود، ایالات متحده را جدا کنند. . آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان، در بیانیه‌ای بی‌سابقه پس از این اجلاس، انسجام روابط فراآتلانتیک را زیر سوال برد. او گفت که برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، اروپا “باید سرنوشت ما را به دست خودمان بگیرد.” دیگر رهبران و بسیاری از تحلیلگران از رابطه آزمایشی ترامپ با سایر اعضای گروه در دوران ریاست جمهوری خود نگران بودند. در عین حال، رهبران اروپایی G7 با فهرستی از چالش‌های منطقه‌ای، از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و حفظ انسجام در بحبوحه ناسیونالیسم رو به افزایش، مبارزه کرده‌اند.

چین :

در کنار چالش روسیه، شیلا ای. اسمیت از CFR استدلال می کند که G7 باید به جاه طلبی های رو به رشد چین پاسخ دهد. پیش از این، سرکوب اویغورها در منطقه سین کیانگ توسط چین و سرکوب آن در هنگ کنگ با محکومیت اعضای G7 مواجه شد. همچنین ابتکار گسترده کمربند و جاده نگرانی‌هایی را در مورد نفوذ پکن بر کشورهای در حال توسعه برانگیخت. بروکسل، توکیو و واشنگتن همگی نارضایتی خود را نسبت به مدل اقتصادی تحت رهبری پکن و رفتارهای تجاری ناعادلانه ادعایی دارند. روابط تجاری و دفاعی رو به رشد چین با روسیه نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

اما طبق گزارش‌ها، در این گروه بر سر نحوه واکنش به چین، اختلاف‌هایی وجود دارد. زیرا برخی از کشورهای اروپایی از به خطر انداختن روابط تجاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان چشم پوشی می‌کنند. در اجلاس سال 2022، رهبران گردهمایی ابتکار 2021 Build Back Better World را مورد بازنگری قرار دادند. آنها مشارکت برای زیرساخت و سرمایه گذاری جهانی را به عنوان جایگزینی برای کمربند و جاده ایجاد کردند. G7 متعهد شد 600 میلیارد دلار سرمایه گذاری دولتی و خصوصی برای استراتژی جدید داشته باشد. اگرچه مشخص نیست که آیا این گروه می تواند با منابعی که چین برای پروژه خود اختصاص داده است یا خیر، تطبیق دهد یا خیر. از ماه می 2023، ایالات متحده 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری دولتی و خصوصی را برای این پروژه بسیج کرده است.

کرونا :

پیامدهای همه گیر COVID-19 و تهاجم روسیه به اوکراین موانع بیشتری ایجاد کرده است. برای سال 2020، انقباض شدید اقتصادی جهانی ناشی از همه‌گیری، دولت‌های G7 را مجبور کرد تا با اقدامات محرک بزرگ واکنش نشان دهند. در بسیاری از کشورها، بهبود اقتصادی با سطوح بی سابقه تورم و ناامنی غذایی همراه بوده است. تهدیدات اتمی مکرر پوتین، در کنار کره شمالی که به طور فزاینده ای جنگ طلب می شود، نگرانی ها در مورد سلاح های هسته ای را تقویت کرده است. اسمیت می نویسد: «در حالی که ممکن است فراخواندن برای جهانی بدون تسلیحات هسته ای غیرممکن به نظر برسد، انگیزه جدیدی برای تلاش های بین المللی مجدد برای کاهش احتمال استفاده از سلاح های هسته ای وجود دارد. برخی از کارشناسان نگرانند که پیشرفت سریع هوش مصنوعی می تواند خطر درگیری هسته ای را افزایش دهد.

آیا جایگزینی برای G7 وجود دارد؟

بسیاری از تحلیل‌گران خاطرنشان می‌کنند که علاوه بر تقسیم‌بندی‌های داخلی، پویایی‌های خارجی نیز تأثیر جهانی G7 را از بین برده است. برخی استدلال می کنند که این گروه بدون چین و دیگر قدرت های جهانی در حال ظهور فاقد ارتباط است. در سال 2021، گیدئون راچمن از فایننشال تایمز نوشت: «این واقعیت که G7 دیگر نماینده بیشتر اقتصاد جهانی نیست و به سمت منطقه یورو آتلانتیک متمایل است، همچنان یک مشکل است. با این حال، رهبران خارج از G7 اغلب به اجلاس G7 دعوت می شوند. استرالیا، برزیل، هند، اندونزی، کره جنوبی و ویتنام همگی در سال 2023 شرکت کردند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که قدرت و اعتبار گروه بیست (G20)، مجمعی برای وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی از نوزده کشور بزرگ جهان و اتحادیه اروپا، از G7 پیشی گرفته است. قدرت های نوظهور از جمله برزیل، چین، هند، مکزیک و آفریقای جنوبی، که غیبت آنها از G7 اغلب مورد توجه قرار گرفت، همه متعلق به G20 هستند. با وجود درخواست برخی از کشورهای G7 برای حذف این گروه، روسیه همچنان عضو گروه 20 است. کشورهای عضو این گروه حدود 78 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و سه پنجم جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

استدلال ناظران :

بسیاری از ناظران استدلال می کنند که G20 در طول بحران مالی جهانی 2007-2008 مؤثرترین بود. رهبران گروه 20 برای اولین بار در سال 2008 پس از سقوط بانک سرمایه گذاری Lehman Brothers در واشنگتن ملاقات کردند. در حالی که دستیابی به چنین اجماع در سال‌های پس از بحران سخت‌تر بوده است، اجلاس‌های G20 فرصتی برای تعیین اهداف بلندپروازانه بوده است. هنگام اجلاس سال 2014 که به میزبانی استرالیا برگزار شد، رهبران طرحی را برای تقویت 2.1 درصدی اقتصاد خود به تصویب رساندند که به آن دست نیافتند. در سال 2016 در هانگژو چین، رئیس جمهور باراک اوباما و رئیس جمهور چین شی جین پینگ از این اجلاس برای اعلام پیوستن خود به توافقنامه پاریس استفاده کردند.

نشست سال 2017 :

با این حال، در نشست سال 2017 در آلمان، گروه 20 با همان مشکلاتی روبرو شد که گروه 7 در سال های اخیر با آن مواجه شده بود. زیرا ثابت شد که کشورها به دلیل مسائل تجاری از هم جدا شده اند. ایالات متحده از اشاره برنامه ریزی شده در این بیانیه به لزوم “مقاومت در برابر هر گونه حمایت گرایی” جلوگیری کرد. سال بعد، در آرژانتین، G20 به آنچه G7 نتوانست دست یافت، بیانیه ای را منتشر کرد که همه اعضای آن با آن موافقت کردند. اما، همانطور که منتقدان اشاره کردند، این اجماع تنها با کنار گذاشتن اختلافات در مورد تجارت، تغییرات آب و هوا و مهاجرت ممکن شد.

ریچارد هاس :

همچنین درخواست هایی برای ترتیبات چندجانبه جدید وجود دارد. برخی از کارشناسان گسترش G7 را تا شامل استرالیا، هند و کره جنوبی تایید کرده اند. بدین ترتیب گروه “D10” از دموکراسی ها را تشکیل می دهند. اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن از سال 2014 جلساتی با مقامات و تحلیلگران این کشورها برگزار کرده است. با این حال، نگرانی های فزاینده ای در مورد عقب نشینی دموکراتیک در هند وجود دارد. ترامپ در زمان ریاست جمهوری، ایده گروه یازده متشکل از کشورهای D10 و روسیه را مطرح کرد.

ریچارد هاس، رئیس CFR و چارلز آ. کوپچان، عضو ارشد، خواستار برگزاری کنسرت جدیدی از قدرت‌های متشکل از ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن و روسیه شده‌اند که یادآور کنسرت اروپا در قرن نوزدهم است. سیستم پیشنهادی دارای نمایندگان دائمی خواهد بود که توسط یک دبیرخانه پشتیبانی می‌شوند. این باعث میشود که از آنچه هاس و کوپچان به عنوان ماهیت «پرواز کردن، پرواز کردن» اجلاس‌های G7 و G20 توصیف می‌کنند، اجتناب کنند. این گروه به جای همسویی ایدئولوژیک، بر روی همکاری عملی متمرکز خواهد شد تا از «چانه‌زنی بر سر بیانیه‌های مفصل، اما اغلب غیرعادی» اجتناب کند.

آینده G7 چیست؟

پاتریک می گوید که G7 هنوز ارزش دارد زیرا همه کشورهای عضو با مسائل مشابه دست و پنجه نرم می کنند. او می‌گوید: «این به نوعی یک گروه هدایت‌پذیر غرب است. “آنها یک مخزن، تجسم ارزش های مشترک و یک رویکرد مبتنی بر قوانین مشابه به نظم جهانی هستند.” او می‌گوید علاوه بر این، G7 می‌تواند به عنوان یک پلتفرم مفید برای “مذاکره قبلی” عمل کند. همچنین به اعضا اجازه می‌دهد تا قبل از ارائه پیشنهادها به G20 یا سایر انجمن‌ها، اختلافات را حل کنند.

در اجلاس سال 2023، جنگ در اوکراین یکی از موضوعات اصلی در دستور کار بود. گفت و گوها بر حفظ حمایت از اوکراین قبل از حمله متقابل برنامه ریزی شده و سرکوب دور زدن تحریم ها متمرکز بود. این بلوک همچنین درباره بدتر شدن بحران جهانی غذا که تا حدی از جنگ ناشی می شود، بحث کرد. در اجلاس سال 2022، G7 از روسیه خواست تا حملات به زیرساخت‌های کشاورزی اوکراین را متوقف کند. همچنین 4.5 میلیارد دلار برای بهبود امنیت غذایی جهانی متعهد شد.

نگرانی های آب و هوایی نیز در خط مقدم باقی مانده است!

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفته است که می خواهد G7 را به یک “باشگاه آب و هوا” توسعه دهد. پیش از اجلاس سران 2023، وزرای گروه 7 متعهد به یک توافق مشترک جدید در مورد حفاظت از آب و هوا و امنیت انرژی شدند. در میان سایر تعهدات، کشورها موافقت کردند که ظرفیت بادی و خورشیدی فراساحلی را تا سال 2030 افزایش دهند. اما از تعیین ضرب الاجل مشابه برای حذف تدریجی زغال سنگ یا محدود کردن سرمایه گذاری در گاز طبیعی کوتاهی کردند. این تلاش ها بخشی از برنامه ای برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 است. هدفی که رهبران گروه 7 در نشست هیروشیما بر آن تاکید کردند. با این حال، تلاش‌های اقلیمی می‌تواند در جایگاه دوم قرار گیرد زیرا اعضا بر کاهش قیمت انرژی تمرکز می‌کنند.

مشکل دیگر این بلوک، مدیریت تهدید دوگانه روسیه و چین با حفظ انسجام است. در حالی که ایالات متحده گاهی رویکردی تقابل‌آمیز را در قبال چین در پیش گرفته است، سایر اعضا تمایل کمتری به تحریک رویارویی با پکن دارند. بنابراین، G7 می‌تواند تلاش کند از بیگانه‌کردن چین جلوگیری کند، زیرا این کشور تلاش می‌کند روسیه را بیشتر منزوی کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در جریان سفر به چین قبل از نشست سران گروه ۷ در سال ۲۰۲۳، گفت که اتحادیه اروپا باید از وارد شدن به درگیری بین ایالات متحده و چین بر سر تایوان اجتناب کند. او با واکنش برخی قانون‌گذاران آمریکایی مواجه شد. در اجلاس سال 2022، این گروه چین را به دلیل نقض حقوق بشر سرزنش کرد. اما همچنین از این کشور خواست تا از نفوذ خود در روسیه برای توقف جنگ در اوکراین استفاده کند.

منبع : Council Foreign Relations

همچنین بخوانید : بررسی شاخص رشد اقتصادی در ۱۸۳ کشور جهان !

اخبار مرتبط

3 دیدگاه‌ها

  1. Hey, cool post You can check if there’s a problem with your website with Internet Explorer. Because of this issue, many readers will overlook your excellent writing because IE is still the most popular browser.

  2. I don’t understand how you’re not smarter than you currently are. I think you’re incredibly smart because of the ways in which your knowledge of this subject leads me to believe it. It appears that unless it has to do with Woman gaga, neither men nor women are interested in this topic. You are doing fantastic work; keep it up.

  3. Its like you read my mind You appear to know a lot about this like you wrote the book in it or something I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit but instead of that this is fantastic blog An excellent read I will certainly be back

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید