جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزمعیار انتخاب صادرکنندگان نمونه بر چه اساسی است؟

معیار انتخاب صادرکنندگان نمونه بر چه اساسی است؟

رئیس کنفدراسیون صادرات روند انتخاب صادرکنندگان نمونه را تشریح و اعلام کرد: برای صادرکنندگان محصولاتی همچون میوه و تره بار، گل و گیاه، صنایع دستی و فرش دستباف کف صادرات ۵۰۰ هزار دلاری و برای صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، خودرو و پتروشیمی کف صادرات سه میلیون دلاری و برای صادرکنندگان مابقی کالاها کف صادرات یک میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، محمد لاهوتی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران توضیح داد: استان تهران در بخش صادرات غیرنفتی، یکی از استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای در حوزه انتخاب صادرکنندگان نمونه دارد. بر این اساس، سال‌های قبل پیشنهاد شده بود که فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استان به اتاق بازرگانی تهران سپرده شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: واگذاری دبیرخانه برگزاری انتخاب صادرکنندگان نمونه از سوی اتاق تهران، الزامی شدن عضویت در تشکل‌های صادراتی و سطح‌بندی میزان صادرات برای شرکت‌های صادراتی از جمله پیشنهادات مطرح شده در جلسات کارشناسی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بود که در نهایت، تصمیم بر این شد که اتاق بازرگانی تهران، مسئولیت انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران را به عهده گیرد.

وی افزود: در گذشته کف صادرات یک میلیون دلاری برای انتخاب شرکت‌ها به عنوان صادرکننده نمونه در نظر گرفته شده بود  اما در این دوره از انتخاب صادرکنندگان نمونه، مقرر شد در سه سطح، کف صادرات در نظر گرفته شود؛ به این معنا که برای صادرکنندگان کالاهایی همچون میوه و تره بار، گل و گیاه، صنایع دستی و فرش دستباف، کف صادرات ۵۰۰ هزار دلاری و برای فرآورده های نفتی، خودرو و پتروشیمی، کف صادرات سه میلیون دلاری و مابقی کالاها کف صادرات یک میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.

به گفته لاهوتی، مجموع امتیازی که در شاخص های عمومی در ارزیابی صادرکنندگان نمونه اشاره شده ۹۵۰ امتیاز است که با توجه به مشکلاتی که برای صادرکنندگان طی سال گذشته بوجود آمده بود ۲۰ امتیاز بیشتر به صادرکنندگانی که افزایش صادرات داشتند اختصاص می‌یابد.

لاهوتی اضافه کرد:  مجموع کل امتیازات این بخش به ۹۷۰ رسیده است. ضمن اینکه در حوزه صنایع دستی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی انرژی بر، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و بازرگانی عمومی شاخص‌های تخصصی دیده شده که بین ۵۰ تا ۱۵۰ امتیاز در این گروه کالایی به آن امتیاز پایه، اضافه می‌شود.

لاهوتی خاطرنشان کرد: انتخاب صادرکنندگان نمونه بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف تعیین می‌شود که بر این اساس، در گروه کشاورزی تا ۹ شرکت در فرآیند اولیه مدارک ارائه کرده بودند اما در بعضی از گروه کالایی فقط یک شرکت را داشتیم و برای گروه کالایی که بیش از پنج شرکت ارائه مدارک کرده بودند، سه کاندیدا و در گروه‌های کالایی که کمتر از پنج شرکت، مدارک داده بودند دو کاندیدا و یک کاندیدا را مطرح کردیم که احتمال رسیدن صادرکنندگان نمونه استان تهران در این حوزه ۱۵ تا ۱۷ شرکت را شامل می‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: برخی شرکت‌ها امتیاز خوبی کسب کردند ولی نسبت به شرکت‌های دیگر موفق به کسب امتیاز لازم نشده و نتوانستند به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شوند که بر این اساس، پیش‌بینی شد صادرکنندگان شایسته تقدیر معرفی شوند که پیش‌بینی می‌شود چهار – پنج شرکت شایسته تقدیر داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید