پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرمصرف "ویپ" را متوقف کنید!

مصرف “ویپ” را متوقف کنید!


مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا هشدار داد که با وجود قطعی نشدن نتایج بررسی اثرات دستگاههای “ویپ”، مصرف آنها باید متوقف شود.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از تک‌کرانچ، ابتلا به بیماری‌های ریوی ناشی از مصرف ویپ و سیگارهای الکترونیکی در بسیاری از جوامع در حال گسترش است و “مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا”(CDC) هشدار داده تا زمانی که بررسی‌ در مورد علت‌های آن ادامه دارد، از این محصول استفاده نشود.

“دانا مینی دلمن”(Dana Meaney Delman)، مدیر پروژه رسیدگی به این مشکل در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری گفت: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، ایالات و افراد دیگری با همکاری یکدیگر در حال بررسی این مشکل هستند اما تاکنون، هیچ دلیل قطعی برای آن ثبت نشده است. ویپ و سیگار الکترونیکی، مواد شیمیایی و مخدر گوناگونی را در خود جای داده‌اند که شاید مصرف‌کنندگان از وجود آنها در محصولات مورد استفاده خود باخبر نباشند. ما با بررسی شواهد بالینی و آزمایشگاهی که تا به امروز به دست آمده‌اند، به این باور رسیدیم که ممکن است قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی، با بیماری‌های ریوی در ارتباط باشند اما تاکید می‌کنیم که برای تشخیص محصولات یا مواد خاصی که در این مورد تاثیر دارند، به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم.

گزارش‌ها نشان می‌دهند شاید “ویتامین E استات”(Vitamin E acetate) که طی فرآیند تبخیر شکل می‌گیرد، در بروز بیماری نقش داشته باشد.

دلمن افزود: اگرچه ما با آزمایشگاه‌ها برای بررسی این موضوع همکاری می‌کنیم اما هنوز هیچ نتیجه قطعی به ثبت نرسیده است.

نخستین مورد مرگ و میر که احتمال می‌رفت ناشی از مصرف ویپ باشد، در ماه اوت و در ایالت ایندیانا رخ داد و موارد بعد به ترتیب در ایالات ایلینوی، مینه‌سوتا، کالیفرنیا و اورگان گزارش شدند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، سه مورد مرگ را ناشی از مصرف ویپ و سیگار الکترونیکی دانست اما یکی از موارد هنوز در حال بررسی است.

پیشنهاد پزشکان برای کاهش موارد مرگ و میر، ترک سیگارهای الکترونیکی و ویپ است اما در حقیقت، مشخص نیست که چه نوع مواد شیمیایی در این ابزار تولید می‌شوند و کدام‌ یک از آنها می‌توانند سمی باشند.

اگرچه بررسی‌ها هنوز ادامه دارد و نتیجه قطعی مشخص نشده اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری توصیه کرده تا حد امکان از سیگارهای الکترونیکی و ویپ استفاده نشود زیرا در حال حاضر، دوری از این ابزار می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های شدید ریوی کمک کند. از سوی دیگر، این موضوع کاملا روشن است که سیگار الکترونیکی هرگز برای جوانان یا زنان باردار توصیه نمی‌شود.

افرادی که از محصولاتی مانند سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، باید به نشانه‌هایی مانند سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ توجه داشته باشند و تحت نظر پزشک قرار بگیرند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در حال حاضر، با مقامات ایالات بسیاری کار می‌کند تا نقش مخدرهای الکترونیکی را در بروز بیماری‌های ریوی مشخص کنند. آنها در بررسی‌های خود، 53 بیمار را شناسایی کردند تا بفهمند که آیا این افراد با مخدرهای الکترونیکی سر و کار داشته‌اند یا خیر.

شرکت‌کنندگان این پژوهش، بین 18 تا 35 سال داشتند و به بیماری ریوی مبتلا بودند. پژوهشگران در بررسی خود، نشانه‌هایی از جمله تنگی نفس، تهوع، استفراغ و تب را در این بیماران مشاهده کردند.

یکی از موارد مشاهده شده در همه این بیماران، استفاده از مواد مخدری بود که در سیگارهای الکترونیکی وجود دارند. تصاویر قفسه سینه همه آنها نیز غیرمعمول بود و نشان می‌داد که این افراد، به اکسیژن بیشتری نیاز دارند.

پس از ارزیابی بالینی بیماران مشخص شد که همه آنها، به نوع خاصی از سینه‌پهلوی غیرعفونی مبتلا هستند. این عارضه موسوم به “پنومونی”(Pneumonia) هنگامی رخ می‌دهد که مواد حاوی چربی به ریه‌ها وارد می‌شوند.

این نتیجه، با فرضیه تاثیر ویتامین E استات مطابقت دارد زیرا این ماده نیز چرب است و می‌تواند به همراه بخار به ریه وارد شود و در همان جا بماند. در هر حال، هیچ کدام از پزشکان یا متخصصان، این ارتباط را به صورت رسمی تایید نکرده‌اند.

این پژوهش، در مجله “New England Journal of Medicine” به چاپ رسید.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید