پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمصرف آب در ایران ۴۰درصد بیش از میانگین جهانی است

مصرف آب در ایران ۴۰درصد بیش از میانگین جهانی است

طبق اعلام مدیر عامل شرکت آبفای کشور میزان مصرف آب در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر از میانگین جهانی است. هم‌چنین بر اساس اعلام بانک جهانی، سرانه مصرف آب خانگی برای کشورهای بیابانی هم‌چون ایران باید ۷۰ لیتر در شبانه‌روز باشد، اما اکنون حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز مصرف می‌شود.

به‌گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در سال ۱۳۹۳، حدود ۵۵۰ شهر تنش آبی داشتند که این عدد اکنون به  ۳۳۴ شهر رسیده البته هنوز تنش آبی در ایران به جد باقی است که باید برای حل آن، راه‌کارهای اساس اندیشیده شود؛ در این بین حمیدرضا جانباز – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور – درباره برنامه‌های وزارت نیرو در این بخش گفته است که وزارت نیرو برنامه‌ای را برای مدیریت تنش آبی شهرهای کشور تا سال ۱۴۰۰ تدوین کرده است که براساس آن باید مجموعا ۶۳ مترمکعب بر ثانیه تولید آب افزایش یابد و در کنار آن نیز میزان مصرف مدیریت شود.

به‌گفته وی، علاوه‌بر این، اجرای طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا، حفره چاه‌های جدید، ارتقای کیفیت آب و افزایش توان ذخیره‌سازی از جمله برنامه‌هایی است که از سوی این مجموعه در دستور کار گرفته است.

در این راستا، داریوش مختاری – کارشناس حوزه آب – با تاکید بر این‌که میزان سرانه مصرف آب در ایران، باید ۱۰۰ لیتر در شبانه‌روز باشد، به ایسنا گفت: برای رسیدن به این مهم، باید تدابیر متعددی در نظر گرفته شود که یکی از آن‌ها، موضوع قیمت است و تا زمانی که آبفا به‌صورت شرکتی و با چنین سیستمی مدیریت شود، نمی‌توان انتظار مدیریت مصرف را داشت.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۵، قانونی باعنوان بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی ازسوی مجلس شورای اسلامی به دستگاه‌ها ابلاغ شد که قرار بود براساس آن، تعرفه‌های بخش آب منطقی شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است، ابراز کرد: باید برای اجرای درست اصلاح تعرفه آب، سازوکارهای متعددی در نظر گرفته شود.

بر اساس گفته‌های این کارشناس، باید به سمت نگاه مشارکتی در میزان مصرف آب پیش برویم تا جایی‌که میزان مصرف آب در ایران به ۱۰۰ لیتر در شبانه‌روز کاهش یابد.

در این بین، وزارت نیرو طرح تشویقی و تنبیهی را برای مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف درنظر گرفته است؛ به‌گونه‌ای که قرار شده بسته‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف آب و برق درنظر گرفته شود و پس از تصویب دولت، برای مشترکان صرفه‌جو و کم‌مصرف معادل مبلغ صرفه‌جویی شده آب و برق، مبلغی به آن‌ها پرداخت شود. علاوه بر این قرار شده تا پس از تایید هیات دولت برای مشترکان پرمصرف آب و برق، جریمه درنظر گرفته شود که شاید از این طریق بتوان میزان مصرف را کنترل کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید