جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمشکلات داخلی عامل از دست رفتن بازارهای صادراتی

مشکلات داخلی عامل از دست رفتن بازارهای صادراتی

یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است با وجود آن‌که در طول سال‌های گذشته صادرکنندگان ایرانی تلاش کردند در بسیاری از بازارها فعال شده و نسبت به افزایش سهم خود از این بازارها اقدام کنند اما با توجه به نبود تصویر و برنامه‌ای روشن بسیاری از این طرح‌ها موفقیت آمیز نبوده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، سید محمد واعظی امروز در نشست خبری اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان ایرانی با توجه به نداشتن برنامه‌ دقیق و هدفمند عملا شانس خود را برای حضور در بسیاری از بازارها از دست داده‌اند. ما نیاز داریم که در هر یک از این مجموعه‌ها با توجه به موقعیت روز دنیا عمل کنیم که متاسفانه تعداد این پروژه‌ها در میان فعالان ایرانی زیاد نیست.

به گفته‌ وی، به روز کردن برنامه‌ریزی تلاش برای ارائه بسته‌های جدید، تلاش برای بازخوردگیری از مشتری‌ها و حضور در مجموعه‌های نوین و سامانه‌های جهانی بخشی از این برنامه‌هاست که ازسوی صادرکنندگان ایرانی مغفول باقی مانده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران، با بیان این‌که عدم آشنایی صادرکنندگان ایرانی با بازارها باعث شده مشکلاتی برای آن‌ها به‌وجود آید توضیح داد: برای مثال در بازار کشورهایی مانند روسیه یا چین، ما امکان حضور فعال‌تر داشته‌ایم. اما با توجه به آن‌که نتوانستیم یک کالا را به‌صورت مداوم با کیفیت ثابت و متناسب با نیاز مصرف کنندگان عرضه کنیم، عملا بازار را از دست دادیم. این در حالی است که در همان دوران در ناحیه‌ای مانند کردستان، صادرکنندگان ترک توانستند با گرفتن ارزیابی‌های ابتدایی از مصرف کنندگانشان، کالا را طوری تولید کنند که بازارهایشان حفظ شود. اما طرف ایرانی قادر به پیگیری چنین مساله‌ای نبود.

واعظی با اشاره به نزول رتبه‌ ایران در حوزه‌ سهولت کسب و کار بیان کرد:‌ ما چند سال قبل از میان 190 کشور، رتبه‌ی خود را به 118 کاهش دادیم اما امروز بار دیگر به رتبه‌ 128 رسیده‌ایم که نشان‌دهنده‌ دشواری شرایط برای کسب و کار در ایران است. در کنار آن، مسائل بنیادی اقتصادی در کشور طوری شده که بسیاری از موسسات بین‌المللی که اقتصاد کشورها را برای سرمایه‌گذاری رتبه‌بندی می‌کنند، در چند سال گذشته اساسا ایران را ارزیابی نکردند.

وی افزود:‌ هرچند در حدود 80 هزار میلیارد دلار سرمایه‌ی آماده ورود به اقتصاد جهانی  در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و با توجه به مشکلات تحریم امکان این تعاملات در شرایط فعلی فراهم نیست. اما باید در نظر داشته باشیم که بخش زیادی از مشکلات به داخل کشور باز می‌گردد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با بهبود شرایط کسب و کار، بار دیگر جایگاهی در رده‌بندی‌های جهانی پیدا کنیم و البته با به‌روز کردن صادرکنندگانمان امکان به دست آوردن بازارهای جدید را به دست آوریم، می‌توان انتظار داشت که لااقل بخشی از دغدغه‌های صادراتی کشور برطرف شود. اما در غیر این صورت، هم‌چنان اقتصاد ایران درگیر مشکلاتی خواهد بود که بسیاری از آن‌ها به دلیل مسائل داخلی ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید