شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیمشارکت بخش خصوصی، تقویت‌کننده حضور ایران در سوریه

مشارکت بخش خصوصی، تقویت‌کننده حضور ایران در سوریه

در نخستین نشست کمیته مشترک ایران و سوریه ضمن تأکید بر اهمیت تعیین اولویت‌ها و چارچوب‌های همکاری بین دو کشور، به مشارکت بخش خصوصی به عنوان بخشی که می‌تواند به حضور ایران در این بازار قوام ببخشد، اشاره شد.

به گزارش رتبه آنلاین از اتاق ایران، اولین نشست کمیته مشترک ایران و سوریه با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق ایران، رئیس کمیته مشترک، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه، نمایندگان سه تشکل عضو کمیته، نماینده اتاق سنندج به عنوان اتاق معین با سوریه، دبیر ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با عراق و سوریه و معاون بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد.

محور اصلی این نشست، هماهنگی و تعیین چارچوب‌های فعالیت کمیته و برنامه‌ریزی برای گسترش و تبدیل کمیته به اتاق مشترک بر اساس توافق‌نامه‌ای که چندی پیش بین دبیرکل اتاق ایران و دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه به امضا رسید، بود.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به سه تشکلی که به عنوان اعضای اولیه این کمیته با نظر و تصویب هیات رئیسه اتاق ایران انتخاب شده‌اند، گفت: کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، انجمن لوازم‌خانگی و انجمن خدمات فنی و مهندسی سه تشکل عضو کمیته هستند که قرار است با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه به ریاست کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه، فعالیت‌های لازم برای گسترش سطح روابط دو کشور را گسترش دهند.

وی ادامه داد: بر اساس توافق سال 2012 قرار بود اتاق مشترک بین ایران و سوریه تشکیل شود که متأسفانه عملیاتی نشد و در پی درخواست سوریه‌ مجدد این توافق‌نامه به امضای دبیرکل اتاق ایران و دبیر اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه رسید. در این راستا کمیته‌ای را شکل دادیم که فعالیت‌های اولیه و مقدماتی را انجام دهد و اقدام به عضوگیری کند. پس از این زمینه برای تشکیل اتاق مشترک فراهم خواهد شد.

کرباسی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور بسیار گسترده است و لازم است برای حضور در بازار سوریه به صورت هماهنگ عمل کنیم.

وی افزود: کمیته مشترک ایران و سوریه باید نقشه راهی برای حضور مستمر در بازار سوریه پیدا کند.

در همین رابطه کیوان کاشفی، رئیس کمیته مشترک ایران و سوریه با تأکید بر تسریع در روند فعالیت‌های کمیته، گفت: باید هر چه سریع‌تر اولویت‌های مورد نظر کمیته مشخص و فرآیند عضوگیری آغاز شود. در این حوزه باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، از جمله سفارت ایران در دمشق و سفارت سوریه در تهران.

وی تأکید کرد: از طرفی نباید تنها خود را به اعزام و پذیرش هیات محدود کنیم. طراحی الگوهای متنوع برای ارتباط با کشورهای مختلف از جمله سوریه لازم است.

حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز خواستار ارائه تمهیدات ویژه برای تجار و بازرگانانی که با سوریه همکاری مشترک دارند شد و گفت: این کمیته باید با سرعت و در عین حال با مطالعه دقیق ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری را تعیین و کار خود را آغاز کند. ارائه نقشه راه مشخص برای ورود به بازار سوریه کمک می‌کند تا حضوری مستمر و پایدار داشته باشیم.

حفظ هماهنگی و حضور یکپارچه در بازار سوریه

حسن دانایی فر، دبیر ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با عراق و سوریه نیز در ادامه از اهمیت فعالیت‌های هماهنگ و منظم با مدیریتی واحد از سوی بخش خصوصی در بازار سوریه سخن گفت و تصریح کرد: در این حوزه باید مطالعات کارشناسی و دقیقی انجام شود و راهکارهای مناسبی برای مسئله حمل‌ونقل و امور بانکی اتخاذ شود. از طرفی مشارکت بخش خصوصی در این کار، موجب می‌شود حضور ایران در بازار سوریه پایدار بوده و قوام داشته باشد.

بر اساس اظهارات وی اراده خوبی از سوی دو طرف برای برقراری روابط گسترده وجود دارد.

دانایی فرد گفت: آنچه باید لحاظ شود توجه به حوزه‌هایی است که تاکنون در محور فعالیت‌های ایران در بازار سوریه نبوده است. برای مثال صنایع غذایی ایران تا به امروز در این بازار حضور نداشته و برای همین لازم است با استفاده از تجربه خوبی که در بازار عراق کسب کردیم، سوریه را نیز هدف قرار داده و وارد شویم.

او ادامه داد: البته شرایط سوریه با عراق متفاوت است. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مورد توجه باشد، حمل‌ونقل است که به دلیل نبود شرکت‌های بزرگ و قدرتمند در این بخش، تجارت با سوریه دچار مشکل شده است. از سوی دیگر در این کشور بخش خصوصی منسجم و قوی وجود ندارد و کلیه امور توسط دولت انجام می‌شود.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به‌روزرسانی اطلاعات در مورد چگونگی حضور در بازار سوریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: به دلیل وقفه چندساله‌ای که بین همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه اتفاق افتاده است، اطلاعات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور از یکدیگر قدیمی است. کمیته مشترک ایران و سوریه باید در قدم اول این اطلاعات را به‌روز کند.

وی همچنین با توجه به توافق‌نامه تجارت آزاد که بین کشورهای اتحادیه عرب امضا شده گفت: این توافق‌نامه ظرفیتی است که ایران با حضور در بازار کشورهای عراق، سوریه و لبنان می‌تواند از آن استفاده و تولیدات خود را به سایر کشورهای این منطقه صادر کند.

در ادامه محمدحسین سجاد نژاد، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و ماجدی نماینده وزارت امور خارجه در کمیته مشترک ایران و سوریه، تجربیات و اطلاعات خود را در مورد چگونگی حضور مؤثر در این بازار در اختیار اعضای حاضر در نشست قرار دادند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید