شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیمسئولیت اجتماعی و اقدامات طبیعت‌دوستانه 4زنجیره‌ غذایی

مسئولیت اجتماعی و اقدامات طبیعت‌دوستانه 4زنجیره‌ غذایی

تلاش بی‌نظیر مشهورترین زنجیره های غذایی و نوشیدنی دنیا جهت بهینه سازی محصولات خود در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب رساندن به آن به شرح زیر است.

McDonald’s

این مجموعه در اقدامی عظیم، شهرت و اعتبار خود را افزایش می‌دهد. این فست فود زنجیره ای معروف در دنیا پس ازسالها تلاش توانست تا از گوشت تازه گاو (Beef) بجای گوشت منجمد در یک نوع از برگرهای خود بنام QuarterPounder استفاده کند بدون آنکه در دستورالعمل پیشین آنها تغییری ایجاد کند. دراین اقدام ماهرانه حتی به افزودن طعم دهنده ها و افزایش زمان پخت برای طعمی بهتر نیازی نداشتند. جالب توجه است که این گوشتهای تازه سریعتر از گوشتهای منجمد پیشین پخته میشوند. این تلاش، رضایت خاطر بسیاری ازمشتریان را جلب کرده بطوریکه می گویند حتی با اولین لقمه غذا، تازگی و لذیذی برگر را بخوبی حس می‌کنند.

همچنین دراقدامی دیگر، تمام طعم دهنده های مصنوعی، رنگهای غذایی و مواد نگهدارنده را از برگرهای کلاسیک خود حذف کرده است. در راستای این اقدام، بیش از ۱ سال است که با تامین کنندگان خود مداوما ارتباط دارد تا هیچگونه مواد مصنوعی به برگرها اضافه نکنند. این تصمیم گیری جهت تمام شعبات McDonald’s در سراسر دنیا اعمال شده است که قطعا” امری سهل و آسان نمی‌باشد.

و در اقدامی طبیعت دوستانه مصمم است تا نی های پلاستیکی قابل مصرف در نوشابه ها را از سیستم خود حذف کند تا قادربه نجات محیط زیست از معضل پلاستیک باشد. آنها معتقدند که مصرف پانصد هزار میلیون نی غیر قابل تجزیه زیستی که روزانه در امریکا مصرف می شود، زیان جبران ناپذیری را به محیط زیست بشر و حیات وحش وارد میکند.

اقدام به حذف نی های پلاستیکی در سراسر شعبه های McDonald’s در انگلستان شروع شده است. قرار است مشتریان هنگامی که جهت سفارش دادن پشت کانتر قرار می گیرند، درخواست نی کاغذی کنند. سیاستمداران این مجموعه همچنین برآنند تا در آینده ای نزدیک حتی از مصرف درهای پلاستیکی لیوانها نیز بنحوی حذر کنند.

Wendy’s

این فست فود زنجیره ای تصمیم گرفته تا گوجه فرنگی مصرفی خود را درگلخانه ها یا مزارع Hydroponic (کاشت در آبهای مخلوط با مواد معدنی بجای کاشت در خاک) پرورش دهد. این تصمیم به دلایل مختلفی اتخاذ شده اما مهمترین دلیل، طعم و کیفیت محصول میباشد. آنها بر این باورند که قادرند این محصول را از آب و هوای نامساعد حفاظت کنند و درمحیطی امن پرورش دهند و حتی استفاده از آفت کش های شیمیایی را بطور قابل ملاحظه و چشمگیری کاهش دهند. آنها قصد دارند از آفت کش های طبیعی مانند کفشدوزک بجای آفت کشهای شیمیایی استفاده کنند. به این ترتیب می توانند حتی کسانی را که نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند جذب محصولات خود کنند و به آنها اطمینان دهند که با مصرف این نوع گوجه فرنگی در این مجموعه مشکلی برای سلامتی آنها پیش نمی آید. اکنون مصممند برای تمام ۵۷۰۰ شعبه محلی خود تا اوایل ۲۰۱۹ این امر را به اجرا بگذارند.

Starbucks

این کافی شاپ زنجیره ای معروف مصمم است تا با محیط زیست و طبیعت اطراف خود برخوردی دوستانه داشته باشد اما چطور؟ همانطور که میدانید روزانه میلیونها تن نوشیدنی قهوه درسراسر جهان مصرف میشود که مقادیر بسیاری از آن، از محصولات این مجموعه میباشد. گزارشات نشان میدهد که سالانه ۶۰۰ بیلیون لیوان مخصوص قهوه و نوشیدنیهای گرم در سراسر جهان تولید و به فروش می رسد که مصرف مجموعه Starbucks به تنهایی ۱% از رقم بالا یعنی ۶ بیلیون می باشد. مصرف قابل توجه قهوه به این معناست که روزانه میلیونها تن لیوان قهوه به مخازن زباله روانه می شود که معضل بزرگی را برای محیط زیست رقم میزند. شما به سادگی قهوه را می خرید و مینوشید اما بعد از اتمام آن سر در گم می مانید که لیوان را درزباله های معمولی بریزید یا درزباله های بازیافتی! از آنجاییکه جنس بیرونی لیوان کاغذیست اما لایه داخلی آن بدلیل ضد آب بودن، پلاستیکی می باشد این دوگانگی و ابهام ایجاد شده است. اکنون Starbucks تصمیمی جدی در راستای این تغییر اتخاذ کرده است!

پروژه مشترک MOON SHOT

در راستای نیل به هدف دوستی با طبیعت، دو مجموعه McDonald’s و Starbucks تصمیم گرفته اند تا در یک پروژه مشترک 3 ساله، جایگزینی برای لیوانهای قهوه بیابندکه بنیان آن گیاهی و دارای لایه قابل تجزیه زیستی باشد. به همین دلیل رقابتی را راه اندازی کرده اند تا به این ترتیب همه بتوانند ایده خود را در مورد جنس این لیوانها ارایه کنند. این در حالیست که فاکتورهای لازم را باید رعایت کنند و در عین حال، محصول قابل بازیافت باشد و یا قابلیت تغییر به مواد دیگر( مانند کودهای نباتی) را داشته باشد، در این صورت برنده جایزه یک میلیون دلاری این رقابت می شوند

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید