جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمسئولیت‌های اجتماعی در سال‌های بحران اقتصادی

مسئولیت‌های اجتماعی در سال‌های بحران اقتصادی

بانک تجاری کویت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی پروژه برق‌رسانی و حمایت از فعالیت‌های اجتماعی را انجام داد

مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها شامل تعهد در مسئولیت‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی و زیست‌محیطی است

مونا مشهدی رجبی| اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی در سال‌های اخیر در نظام بانکی دنیا افزایش پیدا کرده و مطالعات اخیر هم نشان داده که میزان سرمایه‌گذاری مؤسسات مالی در مسئولیت‌های اجتماعی، ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی کشورها دارد.

در شرایطی که در کشورهای اروپای غربی و آمریکایی بیشترین سهم از سرمایه‌های صرف شده توسط بانک‌ها برای رشد پایدار اقتصادی و حفاظت از محیط‌زیست صرف می‌شود در کشورهای در حال توسعه سرمایه‌ها برای تقویت نرخ رشد اقتصادی و حفاظت از شرکت‌ها  در فرایند رشد اقتصادی استفاده می‌شود.

در جریان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی، بسیاری از بانک‌ها از انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود سر باز زدند.

بررسی‌ها نشان داده است که این سیاست نادرست است و حتی باعث می‌شود تا دوره رکود اقتصادی طولانی‌تر و سخت‌تر شود. البته باید در نظر داشت که در سال‌های بحران اقتصادی تمرکز بانک‌ها تغییر می‌کند و شاید اولویت‌ها بسته به شرایط کشور متفاوت باشد ولی این که بانک‌ها باید به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهند مسئله غیر قابل اغماضی است.

کویت یکی از کشورهای خاورمیانه و نفت‌خیز است که در سال‌های اخیر برای افزایش مشارکت بانک‌ها در فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. البته در گزارش‌های رسمی آمده‌است که از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون بانک‌ها به مسئله مسئولیت‌های اجتماعی و ضرورت همکاری با فعالیت‌های اقتصادی توجه داشته‌اند ولی از ابتدای قرن بیست و یکم میلادی این تاکید بیشتر شده است. هم‌اکنون مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها شامل تعهد آن‌ها به مسئولیت‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی و زیست‌محیطی است.

مسئولیت‌های اجتماعی در سال‌های بحران اقتصادی

اوزکان کریم اوغلو پژوهشگر حوزه اقتصادی بر این باور است که در سال‌های بحران اقتصادی و رکود، میزان بودجه‌ای که بانک‌ها و مؤسسات مالی برای مسئولیت‌های اجتماعی در نظر می‌گیرند، باید کاهش داشته باشد زیرا مؤسسات مالی با مشکل کمبود نقدینگی روبرو هستند و خارج کردن بخشی از منابع مالی برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی فشار بیشتری به اقتصاد آن‌ها وارد می‌کند. از نظر این پژوهشگر در سال‌های سخت اقتصادی بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی حفظ بقای شرکت‌ها  و مؤسسات مالی و تلاش برای سودآور کردن فعالیت‌های آن‌ها است زیرا در این مؤسسات و شرکت‌ها  به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای شمار زیادی از مردم فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند و از بین رفتن این مشاغل آسیب زیادی به اقتصاد وارد می‌کند.

اما بانک‌هایی که در سال‌های سخت اقتصادی از منابع مالی کافی برخوردار هستند، باید از این منابع برای حفظ ثبات و تداوم رشد فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها  استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال بانک ملی کشور کویت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در کمپین‌های خیریه ماه رمضان داشته است. شعار این کمپین‌ها که با سرمایه بانک ملی این کشور راه‌اندازی شده است؛ باقی گذاشتن میراث خوب در ماه رمضان؛ نام دارد و در بخش‌های مختلف و البته فقیرنشین کشور افطاری‌های رایگان داده می‌شد. نیروهایی که برای خدمات‌رسانی در این برنامه شرکت می‌کردند همگی داوطلب بودند و دستمزدی دریافت نمی‌کردند و درمجموع در سی روز این ماه بالغ‌بر ۱۵۰ هزار افطاری به مردم در شهرهای مختلف داده شد.

 

راه‌اندازی یک مرکز کامپیوتری در مدرسه

بانک بورگان که یکی از بانک‌ها مطرح کشور کویت است در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به راه‌اندازی یک مرکز کامپیوتری در مدرسه بازرگانی کویت کرد. در این مدرسه بازرگانی سمینارهای مختلف بانکی برگزار می‌شود و جلسات زیادی در حوزه اقتصاد خاورمیانه و اقتصاد منطقه‌ای برگزار شد. بانک تجاری کشور کویت هم در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد در پروژه برق‌رسانی به شماری از شهرهای دوردست و حمایت از فعالیت‌های اجتماعی در این شهرها مشارکت می‌کند و این کار را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود انجام می‌دهد.

 

سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و امنیت

بانک بین‌المللی کویت هم سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و امنیت را به‌عنوان اولویت خود اعلام کرده است. این بانک کمپین‌های مختلفی برای افزایش سطح آگاهی مردم در مورد تغذیه و سلامت و نحوه زندگی راه‌اندازی کرده است که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها کمپین مبارزه با چاقی مفرط است. یک بیماری بسیار آسیب‌رسان که می‌تواند سلامت افراد را با بحران روبرو کند و حتی بقای آن‌ها را نیز به خطر بی اندازد ولی به دلیل آگاهی کم در مورد این بیماری تاکنون توجه زیادی به آن نشده است.

 

پشتیبان فرهنگی و ورزشی

یکی دیگر از فعالیت‌های بانک‌ها در کشور کویت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، پشتیبان شدن آن‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و حتی آموزشی است. بسیاری از بانک‌ها پشتیبان اصلی بازی‌های فوتبال در این کشور هستند و بانک‌های زیادی هم به‌عنوان پشتیبان مدارس رایگان و دولتی در این کشور کار می‌کنند و سرمایه لازم برای بازسازی مدارس قدیمی و ارائه بهترین خدمات آموزشی به کودکان و نوجوانانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند را بر عهده‌دارند.

البته در این سال‌ها توجه بانک‌ها به مسائل زیست‌محیطی بسیار کم بوده است ولی در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل افزایش توجه جامعه جهانی به بحران‌های زیست‌محیطی و تلاش برای اصلاح این بحران‌ها، سه بانک در کشور کویت اعلام کردند حمایت از محیط‌زیست و تلاش برای رشد پایدار اقتصادی و زیست‌محیطی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۹ میلادی سرمایه‌گذاری در این زمینه رشد کند و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی صنعت نفت و توسعه صنایع کم آلاینده در دستور کار قرار بگیرد.

 

فضای آزاد و سالم در نظام مالی کشور

به‌هرحال به نظر می‌رسد در کشور کویت بانک‌ها به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند هستند ولی هانین الرومیهی، اقتصاددان بر این باور است که بانک‌های کویت باید در نظر داشته باشند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی آن‌ها ایجاد یک فضای آزاد و سالم در نظام مالی کشور، تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی در شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که زمینه را برای ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور فراهم می‌کند از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اولویت‌ها است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید