چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیمرفه‌ترین، شادترین و سالم‌ترین کشورهای دنیا کدامند

مرفه‌ترین، شادترین و سالم‌ترین کشورهای دنیا کدامند

مونا مشهدی رجبی: ثروت، رفاه، سلامتی ، خوشحالی و توسعه یافتگی اصلی‌ترین و مهمترین اهداف توسعه در هر کشوری است و  تلاش برای تحقق این هدف برای تمامی دولتمردان یک امر ضروری است. به همین دلیل موسسه لگاتوم که دفتر اصلی آن در لندن واقع شده است هر ساله یک گزارشی در مورد مرفه‌ترین و بهترین اقتصادهای دنیا ارایه می دهد و کشورها را بر مبنای شاخص های مختلف رده‌بندی می‌کند .

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از موسسه لگاتوم، از بین ۱۴۹ کشور دنیا  کشور نیوزیلند مرفه‌ترین، سالم‌ترین ، توسعه یافته‌ترین و خوشحال‌ترین کشور دنیا نام گرفته است. این کشور بهترین کشوردنیا  برای زندگی است و کیفیت زندگی مردم در آن بسیار بالا است.

دومین کشور در فهرست سال جاری لگاتوم و کشور نروژ است. این کشور برای هفت سال پیاپی به عنوان مرفه‌ترین کشور دنیا  معرفی شده بود ولی به دلیل افت جایگاه این کشور در بخش اداره کشور، در سال جاری جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

سومین کشور این فهرست کشور فنلاند است و سوییس جایگاه چهارم را دارد. کانادا، استرالیا و هلند در این رده‌بندی جایگاه پنجم تا هفتم را به خود اختصاص داده‌اند و سوئد و دانمارک و بریتانیا جایگاه هشتم تا دهم را دارند. بریتانیا در سال گذشته جایگاه ۱۵ این فهرست را داشت ولی در سال جاری به دلیل بهبود فضای کسب و کار در کشور توانست پنج پله ارتقا یابد و به عنوان  دهمین کشور مرفه دنیا معرفی شود.

موسسه لگاتوم برای تهیه این گزارش نه زیر بخش اصلی را مورد بررسی قرار داده است که عبارتند از کیفیت اقتصادی، فضای کسب و کار، اداره کشور، آموزش، سلامت، امنیت، آزادی‌های فردی ، سرمایه‌های اجتماعی  و در نهایت محیط طبیعی در کشور.

برترین کشورها در فهرست لگاتوم
رتبهنام کشور
۱نیوزیلند
۲نروژ
۳فنلاند
۴سوییس
۵کانادا
۶استرالیا
۷هلند
۸سوئد
۹دانمارک
۱۰بریتانیا
۱۱آلمان
۱۲لوگزامبورگ
۱۳ایرلند
۱۴ایسلند
۱۵اتریش

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید