پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرمرزبان: کلاهم در تالار وحدت هم بیفتد، برای برداشتنش نمی‌روم

مرزبان: کلاهم در تالار وحدت هم بیفتد، برای برداشتنش نمی‌روم

کارگردان «بنگاه تئاترال» گفت: در ابتدا قرار بود نمایشم در تالار وحدت اجرا شود، اما مسئولان در زمان مقرر به راحتی خلف وعده کردند.

به گزارش رتبه آنلاین، اوایل تیر امسال بود که تالار سنگلج میزبان گروه تئاتری هادی مرزبان با نمایشی به نام «بنگاه تئاترال» بود. نمایشی با حدود 60 اجرا و دامنه 14 هزار مخاطب که این روزها با تمدید مجدد، این بار در تماشاخانه شهرزاد میزبان مخاطبان شده است. «بنگاه تئاترال»، روایتگر قصه تلاش‌های یک پهلوان برای بیرون کشیدن خار از سینه پهلوانی دیگر است.

در همین رابطه هادی مرزبان، کارگردان این نمایش گفت: «حدود 50 سال پیش آقای علی نصیریان نمایشنامه «بنگاه تئاترال» را نوشتند و حدود 43 سال پیش آن را به صحنه بردند. من در تمام طول تحصیل و کارم، چه زمانی که ایران بودم و چه خارج از ایران، دغدغه خاصی نسبت به تئاترهای ملی ایرانی و سنتی اعم از تعزیه نقالی و تخت حوضی داشته و دارم و در تمام این دوران (منهای یکی دو سه اثر) همه کارهای ایرانی و زنده یاد رادی را اجرا کرده‌ام. در سال 93 در زمان اجرای «تانگوی تخم مرغ داغ» که آقای نصیریان هم نقشی در آن داشتند، به یاد «بنگاه تئاترال» که حالت تحقیقی داشت افتادم و تصمیم به اجرایش گرفتم.»

وی در ادامه گفت: «همه بازیگران در همان ابتدای کار انتخاب شدند، اما حدود 7 ماه دنبال بازیگری مناسب برای نقش سیاه بودم. ابتدا با آقای نصیریان صحبت کردم که ایشان به دلیل سختی رفت و آمد، ترافیک و … نپذیرفتند. خیلی اصرار داشتم که بازیگر سیاه نمایش به سیاه بازی آشنا باشد اما خودش سیاه بازی نکرده باشد.»

مرزبان تاکید کرد: «در این نمایش ما نقش گروهی تخت حوضی را بازی می‌کنیم که قرار است داستان «پهلوان کچل» را روی صحنه ببرند، از همین رو بازیگرها گهگاهی کار را قطع کرده و در این بین صحبت‌ها، پیام، حرف و درد دل گفته و باز دوباره کار ادامه داده می‌شود.»

وی افزود: «در ابتدا قرار بود کار در تالار وحدت اجرا شود. مسئولان این مجموعه در ابتدای سال خودشان به من پیشنهاد دادند که اگر تصمیم به کار گرفتم به آنها اطلاع بدهم تا میزبانی تالار وحدت را داشته باشیم و در حقیقت خودشان من را دعوت کردند اما در زمان مقرر به راحتی خلف وعده کردند؛ خلف وعده‌ای که گویا یکی دو سال است از طرف مسئولان تالار وحدت با یک سری برنامه‌ها و مدیریت‌های عجیب و غریب! در حال رخ دادن است. من تا وقتی که تالار وحدت با مدیریت و مسئولیتی این چنینی اداره شود، اگر کلاهم آنجا بیفتد برای بردنش نخواهم رفت.»

کارگردان «بنگاه تئاترال» اظهار داشت: «بعد از این اتفاق از آنجایی که دوستان مرکز هنرهای نمایش به من لطف دارند، پیشنهاد سنگلج را به ما دادند. من هم با توجه به حساسیتی که به سنگلج داشتم و اعتقاد دارم از نظر ساختمانی تنها تئاتر واقعی تهران است، به سنگلج رفتم. اما متاسفانه اخیرا فهمیدم که برای تئاتر کار کردن باید ارتباطاتی داشته باشی تا بتوانی بودجه‌های کلان دریافت کنی. من پیشنهاد بسیار بالای سریال خود را بخاطر این کار کنار گذاشتم و این جای تاسف دارد.»

مرزبان تصریح کرد: «متاسفانه محیط تئاتر یک بام و 15 هوا شده! دوستان دیگر آمدند و 3 ماه اجرا رفتند، دلیل این امر چیست؟ مدیر عامل بنیاد رودکی باعث تمام مشکلات پیش آمده برای «بنگاه تئاترال» بوده است. ما دستمان به هیچ جا بند نبود؛ در گذشته هرگاه دوستان می‌گفتند آینده تئاتر را چه می‌بینید، من می‌گفتم من آدم خوشبینی هستم و مجبور هستم امیدوار باشم و گرنه می‌میرم. ولی امروز آینده تئاتر را خیلی سیاه و تاریک می‌بینم؛ چون از هر جهت به بن بست می‌رسیم.»

وی ادامه داد: «من بی اغراق حدود 45 سال کار مداوم و صد در صد حرفه‌ای کردم. اکثر قریب به اتفاق بزرگان این مملکت در کار با من همکار بودند و روزی که مدیر مجموعه گفت که این همه پول را چه کرده‌اید، واقعا دلم گرفت، پولی که در کل حدود 30 میلیون می‌شد و در مقابل هزینه‌های ما بسیار ناچیز بود. خبر نداشتند که من پول بهره‌ای گرفتم تا دستمزد تعدادی از بازیگران و طراحان را بدهم. باز همینقدر ممنونشان هستم که بعد از 2 ماه پیگیری موفق شدم مجوز اجرا در تماشاخانه شهرزاد را بگیرم. مسئولان تماشاخانه شهرزاد تا امروز به توافقاتمان وفادار مانده اند و ان‌ شاء لله تا آخر هم همینطور باقی بماند.»

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید