جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیمحصولات بیمه­ پاسخگوی مشاغل نوظهور نیست

محصولات بیمه­ پاسخگوی مشاغل نوظهور نیست

هر شرکتی برای رسیدن به هدف یا اهداف از پیش تعیین‌شده به وجود آمده باید کنترل مخاطرات و تدوین برنامه استراتژیک برای مواجهه سازمان با آن‌ها نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار هوشمند مدیریتی و محرک اقتصادی بلکه به‌عنوان هنر «کنترل ریسک» بشناسد‌.

به گزارش رتبه آنلاین، باوجود تلاش‌های فراوانی که در صنعت بیمه طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، هنوز هم فرهنگ عمومی توده‌های مردم برای استفاده از سبد متنوع شرکت‌های بیمه‌ای ایران به حدی نرسیده است که بگوییم ضریب نفوذ قابل‌قبولی داریم. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که برخی از انواع بیمه در ایران به‌صورت اجباری فروخته می‌شود و اگر این نوع از بیمه‌ها را در نظر نگیریم، نسبت به‌کل جمعیت ایران و فعالیت‌های متنوع اقتصادی، در عمل فرهنگ بیمه‌ای در میان مردم جایگاه واقعی خود را نیافته است. حال اینکه چرا در چنین وضعیتی هستیم، به دلایل فراوانی بازمی‌گردد که شاید در درون این صنعت و سیاست‌گذاران اقتصاد ایران بتوان آن را یافت.

به‌روزرسانی دیرهنگام صنعت بیمه و بهره‌گیری نیم‌بند از علوم و فنون مدرن بیمه‌گری و مدیریت ریسک و قواعد مدیریت شرکتی ازجمله این موضوعات است که باید بدان‌ها نگاهی فنی‌تر داشته باشیم. بر همین اساس و برای واکاوی این موضوع، طی

گفت‌وگوی رتبه آنلاین با علیرضا بیانیان مدیرعامل شرکت بیمه آرمان این مباحث را به نقد و بررسی گذاشته شده که مشروح گفت‌وگوی را می‌خوانید:

*به نظر شما فعالیت صنعت بیمه در ایران متناسبت با قدمتی است که دارد  و اینکه، آیا به نظر شما  نقش و جایگاه «مدیریت ریسك»و«علوم آكچوئرال» در نحوه عملكرد و مدیریت شركت‌های بیمه در این موضوع نقشی داشته است؟
باوجود افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور و بهبود آن در چند سال اخیر،شاهد عدم توسعه فرهنگ بیمه وعدم دسترسی به سطح قابل‌قبول هستیم. در این بخش با کشورهای موفق در امر بیمه فاصله زیادی داریم. شاید برای دلایل این اتفاق این موضوع را بتوان مطرح کرد که یکی از دلایل آن، کمبود شدید محاسبه گران فنی (اکچوئرها) در این زمینه است.

این موضوع در بیمه‌­های مختلف به‌ویژه عمر و سرمایه­‌گذاری به‌خوبی خودنمایی کرده  و از همین رو، هر چه از علم اکچوئری در این زمینه بتوانیم استفاده بیشتری کنیم درواقع می‌توانیم سیستم مدیریت ریسک را جامع­تر و بهتر اجرا نماییم.

*از منظر شما، جایگاه «مدیریت ریسك بنگاه(ERM)» و رابطه آن با اتخاذ تصمیمات بهینه در مواجهه با ریسك در شرکت‌های بیمه چیست؟ در این خصوص توضیح می‌فرمایید؟

اصولاً هر شرکتی برای رسیدن به هدف یا اهداف از پیش تعیین‌شده به وجود آمده است. دررسیدن به هدف همواره با مخاطرات و عدم اطمینان همراه است.

کنترل مخاطرات و تدوین برنامه استراتژیک برای مواجهه سازمان با آن‌ها نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار هوشمند مدیریتی و محرک اقتصادی بلکه به‌عنوان هنر «کنترل ریسک»شناخته می­‌شود.

درواقع ریسک‌­ها می­‌توانند سازمان را تحت تأثیر قرار دهند و اتخاذ یک تصمیم صحیح و به‌موقع می‌­تواند نقش بسزایی در سرنوشت یک سازمان ایفا کند.

مدیریت ریسک لزوماً اقدام یا اقداماتی برای کاهش خطرات پیش روی سازمان نیست(Risk Tolerance). در مدیریت ریسک لازم است هر دو جنبه مثبت و منفی ریسک(Risk Appetite) موردتوجه قرار گیرد. یک مدیر ریسک می‌­تواند با شناسایی، تخمین، تجزیه تحلیل و ارزیابی ریسک؛راهبرد مناسبی مانند توسعه، سرمایه‌­گذاری، برون‌سپاری یا توسعه محصولات جدید برای رشد و اعتلای شرکت به کار گیرد.

دراین‌بین شرکت­‌های بیمه نقش مهم­‌تر و حساس‌­تری به عهده‌دارند زیرا علاوه بر پذیرفتن ریسک سایر سازمان­‌ها، خود نیز با ریسک‌­های درون‌سازمانی (غیر سیستماتیک) و برون‌سازمانی (سیستماتیک) روبرو هستند؛ چنانچه یک شرکت بیمه برای مهار و مواجهه با ریسک (مدیریت ریسک) برنامه و استراتژی مشخصی پیش رو نداشته باشد علاوه بر به خطر انداختن سرمایه خود موجب مخاطره بیمه­گذاران نیز می­‌شود.

* با توجه به آنكه مدیریت ریسك، جزء شایستگی محوری (Core Competency) شركت‌های بیمه است، این قبیل شركت‌ها می‌بایست چه اقداماتی به‌منظور دستیابی به شرایط مطلوب در این حوزه انجام دهند. آیا مدیریت ریسك جزء شایستگی محوری است؟

فلسفه وجودی و ظهوری شرکت‌­های بیمه ریسک است؛ بدون ریسک شرکت بیمه مفهوم وجودی خود را از دست می­‌دهد لذا در این راستا مدیرانی موفق خواهند بود که توانایی تحلیل و مدیریت ریسک را داشته باشند. یک شرکت بیمه می‌بایست با در نظر گرفتن اصل وجودی خود نسبت به انتخاب و انتصاب مدیران کلیدی خود مبادرت کند.
مدیران شرکت­‌های بیمه باید توانایی توسعه روابط درونی و بیرونی سازمان و رفع نقاط مبهم بین فناوری­‌ها، داده‌­ها، فعالیت­‌ها و فرآیندها را داشته باشند. سازمان­‌ها نیازمند مدیرانی هستند که توانایی و قدرت حل خلاقانه مسائل (Triz) را داشته باشند و در مواقع بحران واکنش­های منطقی از خود بروز دهند.

البته افزایش سطح دانش فنی مدیران از طریق آموزش، استفاده از فناوری­‌های نوین، تقویت رفتارهای جدید و حمایت از مهارت­‌های توسعه خلاقیت مدیران و هدایت سازمان­‌ها و شرکت­‌ها به سمت‌وسوی بهره‌­گیری از برنامه­‌های مبتنی بر کار و تکنولوژی در این زمینه اجتناب‌ناپذیر است.

* شیوه‌های مدیریت ریسك مطلوب با توجه به شرایط كنونی صنعت بیمه كشور، کدم‌اند و برای استقرار آن‌ها چه الزاماتی باید تأمین و رعایت شود؟

روش­های متعددی برای مواجهه با ریسک­‌ها وجود دارد که با توجه به انواع ریسک معمولاً ترکیبی از چند روش برای انتقال، اجتناب، کاهش و یا پذیرش آن ریسک انتخاب می­‌شود.

اما موارد و مباحث مهمی نظیر توانگری مالی، سطح دانش و تجربه مدیران و کارشناسان، گستردگی واحد خدمات‌رسانی و غیره می­تواند در تصمیم‌گیری اتخاذ روش مناسب دخیل باشد.

در برهۀ کنونی کشور و در شرایط پسابرجام و ماهیت اصل تعاون در صنعت بیمه به نظر می‌­رسد شراکت در امر بیمه­‌گری با شرکت­‌های خارجی برای به حداقل رساندن زیان­‌های ناشی از تحقق یک ریسک منفی می­‌تواند از کاهش ناگهانی سرمایه­‌ها و اندوخته‌­های صنعت بیمه کشور و اقتصاد داخلی جلوگیری کند.

* آیا محصولات بیمه‌ای عرضه‌شده در كشور پاسخگوی چنین ریسك‌‌هایی است یا اینكه باید محصولاتی جدید متناسب با ریسك‌های این‌چنینی ابداع شود؟

یکی از شریان­‌های اصلی مدیریت ریسک، استفاده از آمار و اطلاعات و سوابق مربوط به همان ریسک یا ریسک­‌های مشابه است. چالش اصلی در ریسک­‌های نوظهور نبود پایگاه آماری و اطلاعات مکفی و مناسب است. قطعاً محصولات بیمه­‌ای فعلی پاسخگوی نیاز صاحبان صنایع و مشاغل نوظهور نخواهد بود و این موضوع یکی از اصلی‌ترین چالش­های صنعت بیمه به شمار می­‌رود. ورود و ظهور مشاغل به دنیای اینترنت یا توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان قطعاً خالی از تهدیداتی که بر سر راه تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود دارد نخواهد بود. شرکت­های بیمه نقش کلیدی واصلی در طراحی محصولات منطبق بر این ریسک­ها دارند.

* نقش نهادهای ناظر و نیز همكاری‌‌های بین سازمانی در رابطه با مدیریت ریسك و نیز ارتقا و بهبود آن در شركت‌های بیمه چیست؟

خوشبختانه بیمه مرکزی ج.ا.ا به‌عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه و بازوی کنترلی و نظارتی، در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری در مدیریت ریسک شرکت­‌های بیمه انجام داده است. دراین‌بین می­توان به آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل­های بیمه مرکزی نظیر آئین‌نامه‌های 90- 94- 95 و ایجاد پایگاه‌­های داده (سنهاب) و استقرار سیستم گزارش‌دهی و یکسان‌سازی بیمه­‌نامه­‌های دارای نفوذ بالا از طریق کد یکتا در بیمه شخص ثالث اشاره کرد. این آئین‌نامه‌ها مطابق با مدل­‌های به‌روز موجود در دنیا، مدیریت ریسک در همه امور شرکت‌­ها من‌جمله سرمایه­‌های انسانی، دارایی‌ها، بدهی و درآمدها تعمیم داده‌شده و سعی در تنظیم مقرراتی برای نظارت هر چه بیشتر و بهتر بر اساس اصول مدیریت ریسک و ISO:131000 دارد. این در حالی است که همسویی و مشارکت شرکت­‌های بیمه در اجرای این مقررات و ارائه گزارش‌های دوره­ای باعث ارتقاء و بهبود این‌چنین اقداماتی شده است.

*مدیریت ریسك از نگاه مدیرعامل یك شركت بیمه به چه معنی است؟

امروزه مدیریت ریسک به یک فرآیند مبدل شده که با سنجش و ارزیابی و سپس طراحی و انتخاب استراتژی،از اجتناب به سمت انتقال و کاهش اثرات ریسک درحرکت است. رویکرد شرکت­‌های بیمه از قالب اجتناب از ریسک(Risk Avoidance)در بخش­های فروش خارج‌شده و بیمه­‌گران اصولاً به تحقق خطر واقف‌اند و تنها با استفاده از ابزارهای کنترلی و نظارتی در تلاش برای کاهش و کنترل اثرات مخرب آن هستند. اتخاذ استراتژی­‌های کاهش ریسک یا انتقال آن امروزه کارآمدتر از اجتناب از ریسک تعریف می‌شوند. با در نظر گرفتن عواملی چون آزادسازی تعرفه­‌ها، خصوصی‌سازی و ورود رقبای جدید که همگی موجب تشدید رقابت شده­اند، بی‌توجهی به مفاهیم و مباحث مدیریت ریسک می­تواند آثار زیان‌بار و مخربی در صنعت بیمه و اقتصاد کشور ایجاد نماید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید