جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمبنای نرخ فولاد باید جهانی باشد

مبنای نرخ فولاد باید جهانی باشد

مبنای نرخ فولاد باید جهانی باشد
عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن معتقد است نرخ کل محصولات زنجیره فولاد باید بر مبنای قیمت فوب خلیج‌فارس منهای ۵ درصد تعیین شود، نه اینکه بخشی از زنجیره‌های با نرخ‌های دلاری و بخشی دیگر با نرخ‌های ریالی باشد.

به گزارش رتبه آنلاین از معدن ۲۴، هادی گلزار اظهار کرد وزارت صنعت باید هرچه سریعتر قیمت‌های کل زنجیره فولاد را تعیین کند.

به گفته وی، اکنون در تولید سنگ آهن و کنسانتره مشکل وجود دارد و باید حمایت‌های بیشتری از آنها انجام شود تا بتوانند مشکل زنجیره فولاد را حل کنند.

گلزار تاکید کرد: این مهم با زور و بخشنامه‌های دستوری و قدرت نمایی میسر نمی‌شود و اگر در این زمینه کار کارشناسی انجام نشده، تولیدکنندگان سنگ آهن و کنسانتره با قیمت‌های منصفانه راضی نشوند با مشکل کمبود کنسانتره و در نتیجه مشکل در تولید فولاد مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: تعیین قیمت‌ها بر مبنای شمش فولاد خوزستان جوابگوی سیستم سنگ آهک و کنسانتره نیست، زیرا شمش فولاد در اختیار دولت است و قیمت متعادلی ندارد، بلکه هر ازگاهی دولت فشار آورده و قیمت آن را کاهش می‌دهد؛ در این میان هزینه‌های تولید کنسانتره و سنگ آهن بسیار بالا رفته است.

مدیرعامل شرکت معادن سنگ آهن احیا اصفهان گفت: قیمت سنگ آهن نیز باید با نرخ‌های جهانی و نهایتاً ۵ درصد زیر قیمت‌های جهانی باشد، یعنی پیشنهاد ما برای نرخ‌گذاری کل زنجیره فولاد، “نرخ فوب خلیج‌فارس منهای ۵ درصد” است.

وی اضافه کرد: باید قیمت‌گذاری کل زنجیره فولاد یکسان در نظر گرفته شود، یعنی یا همه به شیوه دلاری و یا ریالی قیمت‌گذاری شوند.

گلزار خاطرنشان کرد: نظر شخصی اینجانب قیمت‌گذاری دلاری است، زیرا ۶۰ درصد هزینه‌های تولیدکنندگان سنگ آهن و کنسانتره نیز دلاری است، همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز آنها به طور عمده از خارج کشور وارد می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن گفت: صنایع پایین دستی فولاد با توجه به اینکه از سوخت و برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند اما در مقابل محصولات خود را با قیمت‌های جهانی می‌فروشند، همواره از رانت برخوردارند، اما تولیدکنندگان سنگ آهن و کنسانتره با قیمت‌های ریالی مدام در حال زیان دادن هستند.

به گفته وی، امروز حتی آب مورد نیاز معادن کنسانتره کشور گران شده، به طوری که از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ این در حالی است که ۸۰ درصد معادن کنسانتره کشور در مناطق کویری واقع شده‌اند.

گلزار یادآور شد: با قیمت‌های جهانی در نظر گرفته شد

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید