پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمالکان به کاهش نرخ اجاره رو می‌آورند؟

مالکان به کاهش نرخ اجاره رو می‌آورند؟

برخی از کاربران خبرآنلاین معتقدند «در کنار مالیات بر خانه‌های خالی باید مالیات بر عایدی مسکن هم انجام گرفته شود که کسی نتواند با خرید و فروش مسکن سود کسب کند.»

به گزارش رتبه آنلاین از خبرآنلاین، بهای اجاره‌بها در حالی از تورم پیشی گرفته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از دو میلیون و ششصد هزار خانه خالی در کشور وجود دارد و بدیهی است تهران رکورددار خانه‌های خالی در کشور است. بر این اساس، سوالی که مطرح است، این‌که آیا دریافت مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند در ساماندهی وضعیت بازار کمکی کند؟ برخی کاربران خبرآنلاین در این خصوص عنوان می‌کنند ما صددرصد با این طرح موافقیم، چرا عده‌ای که سرمایه دارند، دائما به فکر اضافه کردند، ملک باشند. این‌طوری بخشی از التهاب بازار گرفته می‌شود و دولت هم می‌تواند این مساله را کنترل کند. سرمایه ای هم که سمت ملک می‌رود را می‌شود با روش درست به سمت صنعت و سود متناسب سوق داد.

یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «در نهایت این مالیات را باز مستاجر بیچاره باید پرداخت کنه.»

رضا نیز عنوان کرد: «چرا دولت فکر کرده برای ساماندهی هر مساله اقتصادی از هر چیزی مالیات بگیره، درست می‌شه؟ یه روز سکه، یه روز خانه خالی و… دولت این‌طوری میگه کجا پول هست، منم بیام سهم بگیرم. اسمشم میذارن حل مشکل.»

فرهاد تصریح کرد: «اگر مالیات اخذ شده از خانه خالی بیش از مالیات از خانه در اختیار مستاجر باشه، باعث کاهش رقم اجاره هم می‌شه، اما از آن‌جا که دست مسوولان ایران به هر چی بخوره، مشکل به بار میاد، بهتره همشون استعفا بدن مملکت یه مدت نفس بکشه راحت باشیم.»

علی در ادامه نوشت: «برای جلوگیری از بروز این مشکل هم راهکارهایی هست. در نهایت طرح خوبیه، ولی باید کارشناسی بشه.»

کاربر دیگری متذکر شد: «مخالفم، به این دلیل که مالیات رو صرف امور نامعلوم خواهند کرد.»

محسن نوشت: «بهترین راه این است که از کسانی که بیش از یک منزل مسکونی دارند، مالیات بر دارایی معادل دو برابر ارزش افزوده و تورم ملکش بگیرند تاهیچ‌کس به‌خصوص معاملات ملکی و دلال و محتکر براش صرف نکنه آپارتمان اضافی بخره و احتکار کنه.»

یکی از کاربران خبرآنلاین تاکید کرد: «صددرصد لازمه، ولی در ایران به دلیل وجود مافیای قدرتمند و لابی این جماعت با نمایندگان مجلس و دولت چنین قانونی تصویب و اجرا نخواهد شد. کلا کشور ما محل مناسبی برای غارت مردم عادی و ثروت‌اندوزی‌های بی‌حسابه.»

اقتصاد خوانده، یکی از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «اگر هدف از گرفتن مالیات خانه خالی، کسب درآمد دولت باشد، بله موافقم؛ وگرنه گرفتن این مالیات بر بازار اجاره تاثیر نخواهد داشت. مثالی میزنم. اگر فردی یک واحد یک میلیارد تومانی داشته باشد و خالی نگاه دارد، هزینه فرصت از دست رفته ماهی 6 میلیون تومان خواهد داشت. یعنی فرد هر ماه 6 میلیون تومان رو به دست نمی‌آورد که می‌شود سالی 72 میلیون تومان. پس اگر دولت بخواهد با گرفتن مالیات، این فرد را مجبور به اجاره دادن خانه‌اش کند، باید بیش از 72 میلیون تومان مالیات بگیرد که نشدنی است.»

کاربری متذکر شد: «بحث فقط مجبور کردن به اجاره دادن نیست. بحث اینه که پول‌هایی که باید در صنعت و کشاورزی سرمایه‌گذاری شود، باهاش ملک و مسکن خریداری می‌شه. البته باید پیش‌بینی کرد که مثلا اگر کسی برای ندادن مالیات اضافه ملکش رو فروخت، الان بره کجا سرمایه‌گذاری کنه. وگرنه یک عالمه پول دیگه وارد بازار می‌شه و احتمالا میره سمت ارز و سکه و این یعنی بدتر شدن اوضاع.»

کاربری نوشت: «برادر این چه‌جور محاسبه عجیب غریبیه که انجام دادی؟ مالیاتی که دولت می‌گیره، به اون عدد فرصت‌سوزی که شما حساب کردی، اضافه می‌شه. یعنی ضرر صاحب ملک از اجاره ندادن بیشتر می‌شه که این قراره باعث تشویق افراد به خالی نگذاشتن منزل‌شون بشه.»

کاربر دیگری تاکید کرد: «چرا نباید مالیات بدهند، 30 درصد گرانی مسکن مربوط به همین موضوع است.»

علی یادآور شد: «اصل این کار درسته، اما خانه‌های خالی احتکار شده که برای مردم عادی نیست. همه‌اش پولشویی هست. اگر تونستید بهشون بگید بالا چشمشون ابرو است، مالیات هم ازشون می‌تونید بگیرید.»

کاربری عنوان کرد: «اگر واقعیت داشته باشد، خیلی خبر مثبتی می‌تواند باشد، چون مالکان از فرار مالیاتی به پایین آوردن اجاره‌بها می‌پردازند و این می‌تواند در اقتصاد و مبارزه با حباب اجاره‌بها کمک شایانی کند.»

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید