پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبرماجرای ویروس ضعیفی به نام HIV!

ماجرای ویروس ضعیفی به نام HIV!

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: عامل ابتلا به بیماری ایدز، ویروسی ضعیف به نام HIV است که فقط درون گلبول سفید زنده می‌ماند و خارج از بدن قادر به ادامه حیات نیست.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی مبارزه با ایدز اظهار کرد: ایدز صرفاً یک موضوع بهداشتی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رفتاری نیز است به همین دلیل مشارکت تمامی سازمان‌ها، ارگان‌های مرتبط، سازمان‌های مردم نهاد، جامعه مدنی و مبتلایان در کنترل این بیماری حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه عامل بیماری ایدز، ویروسی ضعیف به نام HIV است که فقط درون گلبول سفید زنده می‌ماند و در خارج از بدن قادر به ادامه حیات نیست، افزود: ایدز یک بیماری عفونی و مزمن است که در صورتی که به‌موقع تشخیص داده شود و فرد تحت مراقبت قرار گیرد قابل‌کنترل است.

این مقام مسئول بهداشتی با اشاره به اینکه انتقال “اچ آی وی” از راه انتقال خون در ایران به‌طور کامل کنترل شده است، گفت: هنوز عمده‌ترین عامل گسترش همه‌گیری در ایران مصرف تزریقی مواد است، البته در چند سال اخیر آمارها حاکی از افزایش نقش انتقال جنسی HIV در ایران است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص رشد انتقال از طریق مادر آلوده به کودک عنوان کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد زنان مبتلا به HIV هستیم که هر چند هنوز تعداد کودکان مبتلا اندک است، ولی در صورت عدم گسترش مداخلات مؤثر پیشگیری، انتقال اچ آی وی از مادر به کودک می‌تواند مشکل‌زا شود.

افراد مبتلا به اچ آی وی چه کنند؟

خواجه‌ئیان بیان کرد: امروزه مهم‌ترین استراتژی کنترل اپیدمی اچ آی وی، مراقبت و درمان مبتلایان به بیماری است.

وی اضافه کرد: در صورتی که افراد مبتلا به اچ آی وی از همان ابتدا تحت درمان استاندارد قرار گیرند، موجب کاهش تعداد ویروس در خون و ترشحاتشان (کاهش بار ویروسی) می‌شود که در این صورت هم با کاهش چشمگیر عوارض بیماری، می‌توانند زندگی سالم‌تری داشته باشند و هم احتمال انتقال بیماری به سایرین به حداقل ممکن می‌رسد.

بنا به این گزارش، معاون بهداشتی دانشگاه علوم استان بوشهر توصیه کرد: افراد دارای رفتارهای پرخطر باید هرچه سریع‌تر از وضعیت بیماری خود مطلع شده و در صورت مثبت شدن، برای دریافت خدمات مراقبت و درمان به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند.

یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از اچ‌آی‌وی / ایدز در کشور آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه این بیماری است که به همین منظور در جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با سایر کشورهای جهان روزی به عنوان “روز جهانی ایدز” در تقویم رسمی کشور گنجانده‌ شده است.

به منظور اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص و کاهش برچسب و تبعیض نسبت به مبتلایان و خانواده‌های آنان ۹ الی ۱۵ آذرماه به عنوان “هفته اطلاع‌رسانی ایدز” برنامه ریزی شده است که در این هفته با اجرای برنامه‌های متنوع آموزش تلاش می‌شود با همکاری و مشارکت ارگان‌های مختلف سطح آگاهی افراد جامعه در زمینه راه‌های انتقال و پیشگیری از اچ آی وی ارتقاء یابد.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید