به گزارش رتبه آنلاین از چمدان، بوشهری‌ها غذاهای بسیار متنوع و معروفی دارند که اغلب با فلفل و سبزی‌های معطر طبخ می‌شوند. علاوه بر آن در بوشهر می‌توانید طیف  گسترده‌ای از انواع مدل‌های طبخ ماهی و میگو را مشاهده کنید که در این گزارش به برخی از این شیوه‌ها اشاره شده‌است.

قلیه ماهی یا میگو

در این غذا میگو یا ماهی را که معمولا سرز، سنگسر، صبور و سرخو است به مخلوط سیر، پیاز و سبزی‌های گیشنیز و شنبلیله در حال سرخ شدن اضافه می‌کنند.

سپس تمبر هندی را که در آب خیسانده شده تا نرم شود از صافی رد می کنند و به اصطلاح آب تمبر را به مخلوط در حال سرخ شدن اضافه می‌کنند.

معمولا در حین طبخ این غذا در قابلمه را نمی‌‎گذارند تا غذا نه خیلی غلیظ و نه خیلی رقیق شود. ادویه این غذا نیز فلفل و زردچوبه است.

این خورشت با پلو یا للک خورده می‌شود.

 

قلیه ماهی بوشهری‌ها

 

قلیه و للک ؛ غذای بومی بوشهری‌ها

 

للک

للک در واقع بلغور ریز گندم است. برای پخت للک ابتدا پیاز داغ درست می‌کنند و للک را که قبلا کمی تفت داده‌اند به آن اضافه می‌کنند. بعد از اضافه کردن آب مرغ مانند کته آن را می‌پزند.

للک غذای بومی بوشهری‌ها

 

لخ‌لخ

این غذا در واقع ماهی پخته با برنج است اما طبخ آن شیوه خاص و چاشنی‌های بسیار جذابی دارد.

برای پخت این غذا ابتدا ماهی را به مخلوط پیاز، سیر، فلفل و زردچوبه و سبزی‌های شوید، گیشنیز ، شنبلیله و آب تمر هندی اضافه می‌کنیم تا خوب بپزد.

سپس ماهی را از این مخلوط خارج کرده و برنج را درون آن می‌ریزند.

زمانی که آب آن  گرفته و برنج کته شد، آن را در ظرف می‌ریزیم و ماهی‌ها را روی آن می‌چینیم.

معمولا بری این غذا از ماهی شیر، قباد، هامور و یا سنگسر سفید استفاده می‌شود.

نام لخلخ بر گرفته از واژه عربی لخلخه به معنای خوشبوست.

لخ لخ غذای بومی بوشهری‌ها

 

آش بوشهری

برای پخت این آش برنج و لوبیای پخته را له می‌کنند و به گوشتی که با پیاز و ادویه خوب پخته شده و سپس له شده، اضافه می‌کنند.

سپس تره، ترخون و شوید به همراه نمک و فلفل به این مخلوط اضافه می‌شود و همه بر روی آتش ملایم دوباره پخته می‌شوند تا کاملا آش غلیظ و کشداری حاضر شود.

آش بوشهری