پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیقیمت گران در عرضه اولیه سهام شرکت

قیمت گران در عرضه اولیه سهام شرکت

قیمت گران در عرضه اولیه سهام شرکت

۱۵ درصد از سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، ۱۵ درصد از سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد بورسی از این عرضه ۴۵۰ میلیون سهمی معادل ۱۵۰ سهم است.

قیمت عرضه در دامنه ۱۸.۳۰۰ تا ۱۸.۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. با توجه به سود اندک شرکت که در سال مالی گذشته معادل ۲۳۱ ریال به ازای هر سهم بوده و همچنین با توجه به سود خالص پیش بینی شده ۲۵۸ ریالی برای سال جاری، قیمت ۱۸.۵۰۰ ریالی در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه سهام شرکت، نمی‌تواند قیمت قابل توجیهی به نظر برسد.

این شرکت که مالکیت نیروگاه سیکل ترکیبی ۷۱۴ مگاواتی قم را دارد در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و سهامداران آن شامل شرکت نفت بهران به میزان ۴۹.۸ درصد، شرکت صنایع برق و انرژی صبا به میزان ۲۴.۹ درصد، شرکت تولید نیروی مرکزی صبا به میزان ۲۰ درصد و شرکت خدمات دریایی و بندری سینا با مالکیت ۵ درصدی هستند. لازم به ذکر است، این شرکت از واحد‌های فرعی شرکت برق و انرژی صبا و بنیاد مستضعفان محسوب می‌شود. سرمایه ثبت شده این شرکت نیز در حال حاضر معادل ۳.۰۰۰ میلیارد ریال است.

واحد‌های تولیدی نیروگاه قم شامل ۴ واحد گاز و ۲ واحد بخار با ظرفیت اسمی ۷۱۴ مگاوات است. فروش برق این مجموعه به سه روش عمده فروشی برق (فروش به شرکت مدیریت شبکه برق)، قرارداد‌های عمده با صنایع و شرکت‌ها و همچنین فروش برق در بورس انرژی است.

لازم به ذکر است، بیش از ۹۰ درصد از درآمد‌های شرکت از محل فروش به مدیریت شبکه برق محقق می‌شود.

آخرین نرخ فروش برق این شرکت بر اساس گزارش عملکرد مرداد ماه معادل ۲۲۲ هزار ریال به ازای هر مگاوات آمادگی، ۳۷۵ هزار ریال به ازای هر مگاوات انرژی و ۴۸۳ هزار ریال بر اساس فروش به سایر شرکت‌ها و صنایع بوده است.

سود خالص محقق شده این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ معادل ۶۹۵ میلیارد ریال و معادل ۲۳۱ ریال به ازای هر سهم محقق شده است.

بر اساس پیش بینی صورت گرفته در گزارش ارزش گذاری، سود خالص پیش بینی شده هر سهم این شرکت برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۲۵۸ و ۲۸۶ ریال برآورد شده است.

ارزش هر سهم این شرکت بر اساس روش تنزیل سود تقسیمی معادل ۱.۱۲۸ ریال محاسبه شده و با این حال، این شرکت روش‌های دیگری را برای براورد ارزش شرکت در نظر گرفته است. بر اساس روش قیمت به ظرفیت اسمی و روش قیمت به درآمد، قیمت هر سهم شرکت به ترتیب معادل ۱۶.۵۲۴ و ۱۸.۳۰۲ ریال پیش بینی شده است. علاوه بر این دو روش، روش خالص ارزش دارایی‌های شرکت که بر اساس گزارش ارزش گذاری کارشناس رسمی دادگستری تهیه شده، ارزش هر سهم شرکت معادل ۲۲.۸۸۸ ریال به ازای هر سهم برآورد شده است.

درآمد‌های عملیاتی پیش بینی شده این شرکت برای سال جاری و سال آینده به ترتیب معادل ۲.۱۰۴ و ۲.۳۱۴ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

لازم به ذکر است، درآمد عملیاتی محقق شده این شرکت تا پایان مرداد ماه امسال و در دوره ۵ ماهه معادل ۱.۲۰۹ میلیارد ریال بوده است.

در پایان، به نظر می‌رسد که قیمت در نظر گرفته شده برای این شرکت در عرضه اولیه، قیمت گرانی است. با این حال، به نظر می‌رسد که با توجه به تب بالای خرید در عرضه اولیه، مشکلی در خصوص عدم فروش سهام این شرکت وجود نداشته باشد لیکن رشد محسوس قیمت سهام این شرکت برای دارندگان آن غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید