چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیقیمت فولاد دنیا روند نزولی به خود می‌گیرد

قیمت فولاد دنیا روند نزولی به خود می‌گیرد

 

مونا مشهدی رجبی|صنعت فولاد یکی از کلیدی ترین صنایع دنیا است که می تواند مواد اولیه مورد نیاز صنایع تولیدی دیگر را ایجاد کند. این صنعت در صنعت ساختمان و صنایع زیر ساختی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل  است که زمانیکه این صنعت با بحران روبرو می شود، صنایع پایین دستی این صنعت هم با بحران های زیادی روبرو خواهد شد.

به گزارش رتبه آنلاین، به دلیل اهمیت همین صنعت است که بعد از افزایش تعرفه واردات فولاد به امریکا در ماه های اخیر، اخبار زیادی در مورد احتمال ایجاد جنگ تجاری منتشر شد. اخباری که نشان می داد  این صنعت بیش از  دیگر صنایع می تواند روی اقتصاد اثر گذار باشد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی ، ۱۶۴۸ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده بود که نسبت به سال قبل از آن با افزایش۵.۳ درصدی همراه بوده است. در این سال تولید فولاد در تمامی مناطق دنیا روند افزایشی داشته است و تنها استثنا کشورهای مشترک المنافع بودند که میزان تولید فولاد در انها نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی رشدی نداشت.

اتحادیه جهانی فولاد در گزارش اخیر خود نوشته است که میزان تولید فولاد تا سال ۲۰۲۰ میلادی رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۷۰۸ میلیون تن فولاد در دنیا تولید می شود. طبق این پیش بینی  در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۶۷۳ میلیون تن فولاد در  دنیا تولید می شود و در سال ۲۰۱۹ میزان تولید به مرز ۱۶۹۶ میلیون تن خواهد رسید که رقم قابل توجهی است. برای اولین بار در تاریخ صنعت فولاد در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۷۰۰ میلیون تن فولاد وارد بازار جهانی خواهد شد. افزایش حجم تولید فولاد در دنیا نشان دهنده این مساله است که  اقتصاد دنیا با سرعت بالایی در حال افزایش است و این روند افزایشی ادامه پیدا خواهد کرد . ارشد فعالیتهای صنعتی که نیاز برای فولاد به عنوان ماده اولیه را به همراه دارد ، از دیگر مسایلی است که می توان تا سال ۲۰۲۰ میلادی انتظار داشت.

آسیا رکورددار تولید

در سال ۲۰۱۷ میلادی کشورهای آسیایی۱۱۶۲.۵ میلیون تن فولاد تولید کردند که نسبت به سال قبل از ان ۵.۴ درصد رشد داشت.در این سال چین به تنهایی ۸۳۱.۷ میلیون تن فولاد تولید کرد و صنعت فولاد این کشور رشد ۵.۷ درصدی تولید را شاهد بود.در این سال سهم چین در  تولید فولاد   دنیا با ۰.۲ درصد افزایش به مرز ۴۹.۲ درصد رسید .ژاپن که دومین تولید کننده فولاد در قاره اسیا است ۱۰۴.۷ میلیون تن فولاد تولید کرد  و هند ۱۰۱.۴ میلیون تن فولاد را روانه بازار مصرف کرد. کشور کره جنوبی سومین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا بود ، ۷۱.۱ میلیون تن فولاد را به بازار عرضه کرد.

انتظار می رود میزان تولید فولاد چین تا سال ۲۰۲۰ میلادی از ۹۰۰ میلیون تن بیشتر شود و این کشور سهم ۴۹ درصدی را در بازار حفظ کند . این کشور در سالهای اخیر برای ارتقای توانمندی تولید فرلاد و کاهش الایندگی تولید این محصول سرمایه گذاری زیادی کرده است و انتظار می رود نتیجه این سیاست  تا انتهای دهه حاضر مشاهده شود.

در سال گذشته  کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱۶۸.۷ میلیون تن فولاد تولید کردندکه ۴.۱ درصد بیش از سال قبل از ان بود. ایتالیا بزرگترین تولید کننده فولاد در قاره اروپا بود.  اروپا هم تا سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد رسیدن سقف تولید خود به مرز ۱۷۵ میلیون تن خواهد بود. این  منطقه بیش از تولید فولاد در بخش تقاضای فولاد نقش فعالی دارد و سرمایه گذاری زیادی در افزایش توان تولید  انجام نداده است.

نرخ رشد تولید فولاد در دنیا چقدر خواهد بود

مطالعات تاریخی نشان می دهد در سال ۲۰۱۰ میلادی نرخ رشد سالانه تولید فولاد در دنیا بیش از سالهای دیگر بود . در این سال تولید فولاد دنیا ۱۶ درصد بیشتر از سال قبل از ان بود ولی چین رشد ۱۰.۵ درصدی تولید را تجربه کرد. اما به تدریج نرخ رشد سالانه تولید فولاد در دنیا کاهش یافت که دلیل اصلی ان را می توان  به اوج رسیدن حجم تولید دانست.در سال ۲۰۱۱ میلادی تولید فولاد در دنیا ۸ درصد، درسال ۲۰۱۲ میلادی ۲ درصد و در سال ۲۰۱۳ میلادی ۵ درصد رشد کرد. در سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ رشد تولید فولاد در دنیا ۵.۷ درصد بود و چین  هم توانست با نرخی مشابه متوسط نرخ رشد دنیا تولیدش را افزایش دهد. متوسط نرخ رشد تولید فولاد در دنیا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴درصد و در سال ۲۰۱۹ میلادی برابر با ۳.۲ درصد پیش بینی شده است.

پنج کشور بزرگ تولید کننده فولاد در سال ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب کشورهای چین و ژاپن ، هند ، امریکا و روسیه بودند و کشورهای کره جنوبی ، المان، ترکیه، برزیل و ایتالیا در این  بازار جایگاه ششم تا دهم را داشتند.

بالاترین نرخ رشد تولید سالانه فولاد در میان این کشورها به ترکیه اختصاص داشت که بالغ بر ۱۳.۱ درصد بود  و کمترین نرخ رشد به ژاپن اختصاص داشت که منفی ۰.۱ درصد بوده است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی تولید فولاد در کشور ژاپن با کاهش ۰.۱ درصدی همراه بود و در کشور هند ما شاهد رشد ۶.۲ درصدی تولید فولاد بودیم. آمار نشان می دهد نرخ رشد تولید فولاد در امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال قبل از ان برابر با ۴ درصد  و نرخ رشد  روسیه برابر با ۱.۳ درصد بوده است .

سهم هر کشور در بازار فولاد دنیا چقدر است

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط اتحادیه جهانی فولاد ، در سال ۲۰۱۷ میلادی چین ۴۹.۲ درصد از تولید دنیا را به خود اختصاص داده بود . در این سال این کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده در بازار معرفی شد و به همین دلیل سیاستهایش اثر زیادی روی قیمت ان داشت.سهم کشور ژاپن از بازار فولاد برابر  با ۶.۲ درصد بود  و سهم کشور هند برابر با ۶ درصد بوده است  و انتظار می رود این کشورها همچنان سهمش خود را در این بازار افزایش دهند.کشور هند برای اینکه بتواند نقش بزرگتری دربازار فولاد دنیا داشته  باشد، سرمایه گذاری زیادی برای توسعه زیر ساختهای صنعت فولاد انجام داده است . این کشور به دلیل دارا بودن بزرگترین و مهمترین شرکتهای فولادسازی از جمله شرکت تاتا استیل نقش بسیار مهم و اثر گذاری در بازار  دارد. در سال جاری هم کشورهای آسیایی بالاترین سهم را در تولید فولاد دارند . این کشورها اثر گذارترین کشورها در بازار جهانی هستند و بالغ بر ۷۰ درصد از تولید دنیا را به خود اختصاص داده اند .سهم کشورهای آسیایی در تولید فولاد دنیا تا انتهای دهه جاری روند افزایشی به خود می گیرد.

اتحادیه جهانی فولاد در این گزارش به پیش بینی سهم کشورها در بازار فولاد دنیا در سال ۲۰۱۸ پرداخت و نوشت:در سال ۲۰۱۸ میلادی  سهم کشورهای عضو اتحادیه اروپا درتولید فولاد جهان بیش از ۱۰ درصد خواهد بود و سهم امریکا در این بازار به ۴.۸ درصد خواهد رسید. سهم روسیه  در بازار فولاد دنیا در سال ۲۰۱۸ به مرز ۴.۲ درصد خواهد رسید . سهم ترکیه و برزیل در این بازار به ترتیب به مرز ۲.۲ درصد و ۲ درصد می رسد.

قیمت فولاد کاهش خواهد یافت

در شرایطی که  حجم تولید فولاد در دنیا روند افزایشی خواهد داشت، انتظار می رود متوسط قیمت هر تن فولاد در بازار جهانی هم سیر نزولی به خود بگیرد ولی سرعت کاهش قیمت چشمگیر نیست. در گزارش استاتیستا، متوسط قیمت هر تن  ورقه های فولادی نورد گرم  به عنوان معیاری برای ارزیابی قیمت فولاد در نظر گرفته شده است . بر مبنای این گزارش قیمت ورقه های نورد گرم در امریکای شمالی بیش از اروپا و چین خواهد بود . در سال ۲۰۱۷ میلادی هر تن فولاد نوردگرم در اروپا با قیمت ۵۹۴.۳ دلار مبادله می شد  در حالیکه متوسط قیمت هر تن فولاد نورد گرم در بازار اروپا برابر با ۵۲۳.۳ دلار و در کشور چین برابر با ۴۳۳.۵ دلار بوده است. در سال ۲۰۱۸ میلادی متوسط قیمت هر تن نورد گرم در امریکا به مرز ۵۶۳.۵ دلار و در چین به ۳۸۸.۳ دلار خواهد رسید و در سال ۲۰۲۰ میلادی این دو منطقه به ترتیب شاهد مبادله هر تن نورد گرم با قیمت ۵۵۴ دلار و ۴۰۳  دلار خواهند بود . جالب این جاست که قیمت در امریکا  نسبت به سال ۲۰۱۸ کمتر می شود ولی در کشور چین افزایش قیمت هر تن ورقه های فولادی نورد گرم را شاهد خواهیم بود.

 

 

 

میزان فولاد تولید شده  در دنیا(میلیون تن)
حجم تولیدسال
۱۴۹۱۲۰۱۱
۱۵۱۰۲۰۱۲
۱۵۷۸۲۰۱۳
۱۶۳۶۲۰۱۴
۱۵۹۶۲۰۱۵
۱۶۲۵۲۰۱۶
۱۶۴۸۲۰۱۷
۱۶۷۳۲۰۱۸
۱۶۹۶۲۰۱۹
۱۷۰۸۲۰۲۰

 

 

بزرگترین تولید کنندگان فولاد دنیا(میلیون تن)
نرخ رشد تولید سالانه (درصد)تولید در سال ۲۰۱۶تولید در سال ۲۰۱۷نام کشور
۵.۷۷۸۶.۹۸۳۱.۷چین
-۰.۱۱۰۴.۸۱۰۴.۷ژاپن
۶.۲۹۵.۵۱۰۱.۴هند
۴۷۸.۵۸۱.۶امریکا
۱.۳۷۰.۵۷۱.۳روسیه
۳.۷۶۸.۶۷۱.۱کره جنوبی
۳.۵۴۲.۱۴۳.۶المان
۱۳.۱۳۳.۲۳۷.۵ترکیه
۹.۹۳۱.۳۳۴.۴برزیل
۲.۹۲۳.۴۲۴ایتالیا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید