پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهگفت‌وگوقیمت سهام با معیار نرخ ارز در حداقل بهای تاریخی است

قیمت سهام با معیار نرخ ارز در حداقل بهای تاریخی است

خبرگزاری فارس: قیمت سهام با معیار نرخ ارز در حداقل بهای تاریخی است

عشقی نژاد با بیان اینکه افزایش شاخص بورس با ادبیات حباب فاصله بسیاری دارد،افزود: خروج مواد پلیمری از بورس کالا نه تنها کارساز نیست بلکه کنار زدن نظام‌های شفاف و متشکل می‌تواند به راه افتادن دوباره نظام‌های حواله ای بیانجامد.

جواد عشقی نژاد ،مدیر عامل  یک شرکت سرمایه‌گذاری در گفتگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، گفت:رکورد شکنی‌های تاریخی نماگرهای بازار سهام ایران در حال حاضر حاکی از جذب نقدینگی پر حجم به سمت بورس بوده که همچنان نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون افزایش شاخص کل بورس با ادبیات حباب در بازار مالی فاصله بسیاری دارد ، افزود:در صورت قیاس بازار سهام با شاخص بهای ارز همچنان ارزان‌ترین دارایی مالی که در کشور در حال معامله است را می‌توان سهام عنوان کرد.

این مقام مسئول از تداوم ورود جریان نقدینگی جدیدی به بازار سهام سخن گفت و عنوان کرد: جریان پول از هوش تجاری بالایی برخوردار است و بازار سرمایه ایران با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند در جذب سرمایه‌ها نقش مفیدی را ایفا کند.

وی افزود: در عین حال اثر تسعیر ارز در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی همچنان قابل توجه بوده و می‌تواند منجر به رشد سودآوری‌ها و به تبع آن رشد قیمت سهام در تابلوی معاملات بورس شود.

عشقی نژاد در برابر این پرسش که دلیل عدم تأثیر گذاری قابل توجه حذف سقف دامنه نوسان قیمت معاملات پتروشیمی بورس کالا بر روی بهای سهام این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار چیست، پاسخ داد: بخشی از سهام شرکت‌های پتروشیمی به تبع انتشار اطلاعات جدید این شرکت‌ها با به اصطلاح پیش‌خور شدن قیمت‌های آینده مواجه شده‌اند و بخش دیگری نیز در انتظار آخرین تصمیم گیری‌ها بر سر ازاد سازی نرخ خوراک دریافتی مجتمع‌های پتروشیمی هستند.

* اشتباه محرز پتروشیمی‌ها با خروج از بورس کالا

وی خروج مواد و محصولات پتروشیمی با هر بهانه ای از بورس کالا را اشتباه محرز در تصمیم گیری‌ها دانست و افزود:خروج مواد پلیمری و پتروشیمی از بورس کالا نه تنها کارساز نیست بلکه کنار زدن نظام‌های شفاف و متشکل همچون بورس می‌تواند به راه افتادن دوباره نظام‌های حواله ای بیانجامد. در چنین وضعیتی ایجاد شفافیت در اقتصاد بی معنی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برای سامان دادن به بازار مواد پتروشیمی باید اجازه داد هر بخشی در این سازوکار اقدام‌های مؤثر خود را انجام دهد و با شناسایی ضعف‌ها در سامانه بهین یاب امکان ارزیابی خریداران واقعی فراهم و در مکانیزم شفف بورس کالا همه محصولات پتروشیمی رقابت واقعی شوند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید