جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریقیمت آپارتمان 13 برابر متوسط درآمد خانوار ایرانی

قیمت آپارتمان 13 برابر متوسط درآمد خانوار ایرانی

مونا مشهدی رجبی: خرید خانه یکی از دغدغه‌های اصلی مردمی است که در شهرها زندگی می کنند زیرا در اغلب کشورهای دنیا  متوسط قیمت خانه از متوسط درآمد مردم بسیار بالا تر است و خدمات مالی و تسهیلات بانکی کافی هم برای خرید خانه وجود ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مرکز مطالعات خانه و مسکن امریکا  و بر مبنای اطلاعات مالی نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ، در میان ۹۰ کشور مورد مطالعه نسبت قیمت آپارتمان به متوسط درآمد خانوارها در عربستان در کمترین سطح است . به تعبیر بهتر متوسط  قیمت یک آپارتمان ۹۰ متری در مرکز شهر در کشور عربستان  برابر با ۲.۸۴ برابر متوسط درآمد خانوارها در این کشورها است. لازم به ذکر است که متوسط درآمد خانوارها در این  کشورها ۱.۵ برابر متوسط درآمد هر فرد در کشور در نظر گرفته شده است با این استدلال که ۵۰ درصد از زنان در هر جامعه‌ای شاغل هستند و کسب درآمد می کنند. البته در این محاسبه کل درآمد درنظر گرفته شده است نه درآمد قابل استحصال در هر خانوار بعد از کسر هزینه های زندگی .

بر مبنای این شاخص، امریکا دومین کشور دنیا از نظر شاخص قیمت به درآمد خانوارها است. در این کشور متوسط قیمت یک آپارتمان ۹۰ متری در مرکز شهر ۳.۱۲ برابر متوسط درآمد خانوارها است. در این رده‌بندی کشورعراق جایگاه ۲۲ را دارد و متوسط قیمت مسکن به متوسط درآمد خانوار در این کشور برابر با ۸.۳۳ است و ترکیه با کسب  شاخص ۹.۴۱ توانست جایگاه ۳۱ را به خود اختصاص دهد. مالزی جایگاه ۳۴ را در این جدول به خود اختصاص داد.

در این  مطالعه ایران جایگاه ۵۷ را دارد و شاخص محاسباتی برای ایران برابر با ۱۲.۹۰ بود . شاخص متوسط قیمت آپارتمان و درآمد خانوارها در ایران مشابه کشورهای شیلی و روسیه  و دومینیکن و ارمنستان بوده است.

در انتهای این فهرست کشورهای هنگ‌کنگ، چین، تایلند ، ویتنام ، سنگاپور و الجزایر قرار دارند  و متوسط هزینه آپارتمان در این کشورها بیش از ۲۲ برابر متوسط درآمد خانوارها بود.

کشورهایی که پایین ترین شاخص را دارند
رتبهنام کشورشاخص(متوسط قیمت آپارتمان به متوسط درآمد خانوار)
۱عربستان۲.۸۴
۲امریکا۳.۱۲
۳افریقای جنوبی۳.۶۴
۴پورتوریکو۴.۳۱
۵قبرس۵.۱۱
۶امارات۵.۲۰
۷فلسطین۶.۱۳
۸کانادا۶.۳۶
۹هلند۶.۷۱

۱۰

نیوزیلند۷.۰۳
شاخص متوسط قیمت آپارتمان به متوسط درآمد خانوار در کشورهای منتخب
رتبهنام کشورشاخص
۱۹آلمان۷.۸۲
۲۲

عراق

۸.۳۳
۳۱ترکیه۹.۴۱
۳۴مالزی۹.۵۴
۴۳بریتانیا۱۱.۱۰
۵۰پاکستان۱۱.۸۲
۵۵روسیه۱۲.۴۴
۵۷ایران۱۲.۹۰
۶۲ژاپن۱۳.۲۷
۷۲کره جنوبی۱۴.۲۸

 

کشورهایی که بالاترین شاخص را داشتند
رتبهنام کشورشاخص
۹۰هنگ کنگ۳۸.۶۱
۸۹چین۲۷.۴۰
۸۸تایلند۲۵.۹۵
۸۷ویتنام۲۳.۳۹
۸۶سنگاپور۲۲.۱۸
۸۵الجزایر۲۲.۰۴
۸۴آذربایجان۲۱.۱۴
۸۳اوکراین۱۹.۹۲
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید