سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاقلعه 7000 ساله‌ آخ نگفته؛ یعنی میبد زلزله نمی‌آید؟

قلعه 7000 ساله‌ آخ نگفته؛ یعنی میبد زلزله نمی‌آید؟

رییس نظام مهندسی شهرستان میبد با تاکید بر این که بافت‌های فرسوده میبد ضریب ایمنی ندارند، اظهار کرد: تصور این که نارین قلعه میبد طی 7000 سال از زلزله مصون مانده، پس در میبد زلزله نمی‌آید، کاملاً اشتباه است.

به گزارش رتبه آنلاین، محمد حسین صباغی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرده، متاسفانه بافت‌های فرسوده میبد ضریب ایمنی ندارند و از آنجایی که اقدام خاصی برای مقاومت آن انجام نشده است، آسیب‌پذیر هستند.

وی در این باره افزود: مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده میبد نیازمند ظرافت و صرف زمان و هزینه‌ی زیادی است لذا همکاری همه ارگان‌ها در این زمینه ضروورت دارد.

به گفته‌ی این مسئول، اولین هدف و اولویت سازمان نظام مهندسی، افزایش بهبود کیفیت ساختمان و نظارت بر روند ساخت و ساز است که براساس قانون در ۲۲ جلد آیین‌نامه نوشته شده و باید اجرا شود.

صباغی، ساختمان را بزرگترین سرمایه هر فردی در کشورمان دانست و بیان کرد: متاسفانه کمتر در کشور به ساختمان به دید سرمایه نگاه می‌شود و غالباً آن را به عنوان یک سرپناه می‌داند لذا باید اهمت این موضوع در بین مردم فرهنگ‌سازی شود.

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی در جامعه، اظهار کرد: امروز بنا به دلایل اقتصادی و هزینه‌های گزاف و پایین بودن درآمد افراد، شرایط زندگی تغییر کرده و ساختمان‌ها از حالت بومی و سنتی خارج شده و شکل ساختاری آنها متفاوت شده به نحوی که ساختمان‌های بزرگ گذشته به فضاهای کوچک و خوابگاهی تبدیل شده است.

وی در این باره افزود: ساختمان‌های قدیمی به دلیل شکل ساختاری موجب حاکم شدن آرامش در محیط خانه می‌شدند اما متاسفانه امروزه تنها چیزی که در خانه‌ها رعایت نشده، امنیت و آرامش ساکنان است و زمانی که از محیط شلوغ و پر سر و صدای بیرونی،  وارد خانه می‌شویم، باز هم شاهد آرامش نخواهیم بود.

رییس نظام مهندسی میبد در ادامه بیان کرد: سازندگان اغلب ساختمان‌های مسکونی در کشورمان خود مالکان هستند در حالی که از تخصص کافی برخوردار نیستند و از طرفی نیز فرهنگ استفاده از مهندس در جامعه ما خیلی کمرنگ است که از معضلات این بخش محسوب می‌شود.

وی موضوع مشابه خوددرمانی در رابطه با موضوع بیماری‌ها را مسئله مبتلا به حوزه ساختمان‌سازی کشورمان دانست و افزود: اکثر مردم بدون در نظر گرفتن مهندس ناظر راساً اقدام به ساخت و ساز می‌کنند و اعتقاد عمومی جامعه به سمت متخصص نیست و اکثر مردم به یک بنا و یک کارگر بیشتر از یک مهندس ناظر اعتماد می‌کنند که شاید یکی از دلایل این موضوع هم کوتاهی مهندسین در این بخش بوده باشد.

صباغی افزود: کشور ما یک کشور زلزله‌خیز است و زلزله را می‌توان یک اتفاق طبیعی و نه یک بلای طبیعی دانست و چون که ما ساختمان خود را مقاوم نکرده‌ایم، آن بلا می‌دانیم.

صباغی اضافه کرد: شهر ندوشن میبد روی گسل زلزله قرار گرفته و فعالیت‌های گسل‌ها نیز پس از زلزله کرمانشاه بیشتر شده است لذا باید توجه داشت که خطر همیشه وجود دارد و ممکن است به دلایلی بافت زمین تغییر کند و آسیب جدی به ساختمان‌ها وارد کند و حداقل اگر در ساختمان‌سازی رعایت کنیم در زمان حادثه مکانی ایمن در اختیار خواهیم داشت.

این مسئول با بیان این که شناسنامه فنی ساختمان در حقیقت سند هویت ساختمان است، بیان کرد: در این شناسنامه ابعاد و مساحت زمین، فضاهای کالبدی ساختمان، مشخصات طرح، نام طراح، مهندس ناظر، وظایف مهندس ناظر، نوع مصالحی که در ساختمان به کار رفته اعم از  آجر، آهن آلات، وسایل برقی و تاسیسات آن، مندرج و به امضا و تایید مهندس ناظر می‌رسد و در اختیار مالک قرار می‌گیرد.

وی افزود: شناسنامه فنی ساختمان از نظر قانونی باید در زمان معامله ساختمان بین خریدار و فروشنده ساختمان مبادله شود.

دبیر:شیما عباس زاده

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید