شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیقطار رشد بازار مسکن راه افتاد

قطار رشد بازار مسکن راه افتاد

پس از رکود چهار ساله مسکن، بارقه‌های امید در این حوزه پدیدار شده و در سال جاری بخش مسکن روند روبه‌رشدی را آغاز کرده اما اگر دولت باردیگر در قیمت‌گذاری‌ها مداخله دستوری کند، این بازار به بُن‌بست رکود باز می‌گردد.

به گزارش رتبه‌ آنلاین، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در تابستان امسال، اجاره بها در شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل، 19.5 درصد رشد داشته است . همچنین براساس این گزارش، در تابستان 96 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحدهای مسکونی آپارتمانی در تهران 4.63 میلیون تومان بوده که نسبت به تابستان سال گذشته، 7 درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار نیز متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران بیش از چهار میلیون تومان بوده که نسبت به فصل قبل 0.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6.6 درصد افزایش داشته است؛ همچنین تعداد معاملات فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل20.7 درصد، کاهش داشته است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران چهار میلیون و 400 هزار تومان بوده است که نسبت به فصل قبل 0.3 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 40.1 درصد، کاهش داشته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات در شهر تهران نیز در سه ماهه دوم امسال حدود 20 هزار تومان بوده است که نسبت به فصل قبل 5.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 11.7 درصد، افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 20.7 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 16 درصد، کاهش داشته است.

بازار مسکن، بهترین جایگزین سرمایه‌گذاری مردم به‌جای نرخ سود سپرده بانکی

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ارزیابی قیمت مسکن طی شش ماهه دوم سال 96 گفت: تابستان سال جاری شاهد افزایش نسبی حجم معاملات مسکن در تهران و دیگر نقاط کشور بودیم اما این افزایش قیمت را نمی‌توان رونق معاملات مسکن دانست اما رشد حجم معاملات می‌تواند آغاز یا پیش‌رونق بازار معاملات مسکن در نیمه دوم سال باشد.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سود سپرده بانکی که توسط بانک مرکزی عملیاتی شد، راه ورود سرمایه‌گذاری مجدد در بازار مسکن به‌جای سپرده‌گذاری بانکی را باز کرد چراکه این بازار، جزو پایدارترین و امن‌ترین بازارها است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که کاهش نرخ سود سپرده بانکی تاثیر آنی بر بازار مسکن نداشت و این موضوع کمی زمان‌بر بوده و پیش‌بینی ما از نیمه دوم سال افزایش معاملات است که معمولا این افزایش با افزایش نسبی قیمت نیز همراه است که پیش‌بینی ما حدود 10درصد است.

عقبایی با اشاره به اینکه اگر بانک‌ها به قانون عمل کنند، بازار مسکن نیز با تکانه‌های مثبت همراه می‌شود گفت: تزریق نقدینگی به بازارهای جدید سرمایه‌گذاری یا جاگزینی محل سرمایه‌گذاری مردم از بانک به بازارهایی مانند طلا و ارز بسیار سریع‌تر بوده به نسبت بازار مسکن بنابراین این بازار نیازمند زمان بیشتری است اما این هشدار باید داده شود که بانک‌ها در مسیر ترسیم شده بانک مرکزی حرکت کنند و این مصوبه نرخ 15درصدی سود سپرده را دور نزنند.

دولت ترمز رشد قیمت مسکن را نکشد

بیت‌الله ستاریان کارشناس مسکن درباره روند افزایشی قیمت مسکن در سال‌جاری و امکان توقف آن  گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در تابستان سال جاری رشد قیمت و البته تعدد معاملات مسکن چندان دور از دسترس نبود اما فاکتورهای فراوانی مانع از رشد و خروج از رکود مسکن وجود دارد که می‌‌تواند ترمز همین رشد آرام را هم بکشد.

وی ادامه داد: روند مداخله‌گرایانه دولت در قیمت‌گذاری‌ها در بازارهای گوناگون باعث توقف رشد قیمتی و توسعه بازار شده که اگر این روند باردیگر در بحث مسکن از سوی دولت پیش گرفته شود، طبیعتا مسکن به بُن‌بست رکود بازمیگردد.

ستاریان با اشاره به اینکه اگر دولت در هر کدام از شاخص‌های رشد مسکن یعنی تولید، قیمت،‌معامله و سرمایه‌گذاری دخالت کند، فرصت‌سوزی مجددی رخ می‌دهد گفت: مسکن پس از تجربه رونق نسبی سه ماهه، وارد رونق یکساله شده اما عوامل احتمالی توقف این رونق نیز کماکان پیرامون این بازار وجود دارد؛ دولت به‌جای دخالت در بازار مسکن به فکر حمایت از صنعتی باشد که صنایع متعددی را همانند یک زنجیره به خود متصل کرده و افراد فراوانی را به اشتغال مشغول کرده است.

نرخ رشد مسکن از نرخ تورم پیشه می‌گیرد

مهدی سلطان محمدی، کارشناس ارشد بازار مسکن با پیش‌بینی افزایش نرخ معاملات مسکن بیشتر از نرخ تورم طی شش ماهه آینده اظهار کرد: طی دوران افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته، نرخ رشد معاملات مسکن همگام با نرخ رشد تورم پیش نمی‌رفت و نسبت 10 درصد به 80درصد را تجربه می‌کردند.

وی ادامه داد: بازار مسکن در نیمه نخست سال، از افزایش پلکانی مناسب و همگام با نرخ تورم پیش رفت و اگر فعل‌وانفعالات سیاسی گریبانگیر بازار مسکن نشود، این روند رشد ادامه‌دار خواهد بود و شاید کمی از نرخ تورم نیز پیشه بگیرد.

این کارشناس مسکن افزود: بازار مسکن جهش‌های سرسام‌آوری را در گذشته تجربه کرد که نتیجه آن تلاطمات فراوان این بازار بود اما طبق پیش‌بینی‌ها این بازار با رشد غیرقابل توجیه در سال جاری روبه‌رو نمی‌شود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید