چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریقد یلدا به قیمت‌ها نمی‌رسد

قد یلدا به قیمت‌ها نمی‌رسد


امسال مردم در حالی برای تدارک شب یلدا آماده می‌شوند که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته با افزایش حدود 100 درصدی مواجه شده و در کنار صعود قیمت‌ها قدرت خرید مردم سقوط کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، مردم در آبان ماه امسال شاهد رشد ۱۶۰ درصدی قیمت انگور، رشد ۱۵۲ درصدی موز، رشد ۱۴۰ درصدی انار، رشد ۱۲۴ درصدی سیب درختی، رشد ۱۰۷ درصدی نارنگی و رشد ۱۰۰ درصدی گلابی بودند.

همچنین به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

هرچند که در هفته‌های اخیر تب دلار پایین آمد اما انگار قرار است فرمان بازار به زودی‌ به سمت کاهش قیمت‌ها نچرخد، البته چندی پیش هم معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف مشهد اعلام کرد تأثیر کاهش قیمت دلار در بازار زمان‌بر است‌.

اما در این بلندای قیمت‌ها در شب یلدا یک خانواده 4 نفره باید حدودا چه قدر هزینه کنند؟

در حال حاضر با چرخی میان میوه‌فروشی‌های بالا و پایین شهر و همین طور به نسبت کیفیت میوه‌ها، قیمت پرتقال در بازار مشهد بین 3800 تا 11 هزار تومان، سیب 5000 تا 10 هزار تومان، انار 5000 تا 10 هزار تومان، نارنگی 3500 تا 6700 تومان، هندوانه 2600 تا 3500 تومان و لبو 3500 تومان دیده می‌شود.

اما وضعیت در بازار آجیل به گونه دیگری است، هم اکنون قیمت آجیل معمولی هر کیلو 53 هزار تومان، آجیل ممتاز 98 هزار تومان، آجیل سفارشی 120 هزار تومان، مغزخام 159 هزار تومان، مغز سنتی 176 هزار تومان، هفت مغز 125 هزار تومان، مغز سفارشی 156 هزار تومان، آجیل شیرین 95 هزار تومان و پنج مغز نیز 140 هزار تومان است.

علاوه بر این هر کیلو کیک در قنادی‌های مشهد 20 هزار تومان، شرینی تر 15 تا 21 هزار تومان، باقلوا 30 تا 45 هزار تومان، دانمارکی 15 هزار تومان، ناپلئونی 18 هزار تومان و شیرینی یزدی 15 هزار تومان است.

در همین رابطه، محمد فرزانی رییس اتحادیه شیرینی و بستنی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برنامه‌های این اتحادیه برای جلوگیری از گران‌فروشی در شب یلدا، اظهار کرد: همکاری مشترک ما با سازمان صمت و اصناف برای نظارت بر واحدهای تولیدی در روزهای نزدیک به شب یلدا آغاز شده و نظارت خود را برای کنترل بازار و قیمت‌ها اعمال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در بین نظارت‌های خود سلامت شیرینی را اولویت اصلی خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم امنیت غذایی همشهریان خود را فراهم آوریم.

رییس اتحادیه شیرینی و بستنی مشهد تاکید کرد: در حال حاضر برای تامین شیرینی هیچگونه کمبودی نداریم اما با توجه به شرایط اقتصادی با گرانی مغزهایی که در برخی شیرینی ها به کار می‌رود مواجهیم و البته کمبودهایی در زمینه روغن‌های کره‌ای نیز داریم.

افزایش 40 درصدی شیرینی نسبت به سال گذشته

فرزانی با بیان اینکه در حال حاضر ما تعیین قیمت کرده‌ایم و منتظر آن هستیم که مصوب شود، عنوان کرد: ما به دنبال آن هستیم که بر اساس مقررات و قانون مقداری افزایش قیمت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت به تبع گرانی سایر اقلام صورت خواهد گرفت، زیرا ما شاهد افزایش قیمت حدود 30 تا 40 درصدی مواد اولیه نسبت به سال گذشته بودیم و برخی اقلام ما نیز تا 80 درصد گران شده است.

رییس اتحادیه شیرینی و بستنی مشهد تاکید کرد: برای شب یلدا، شیرینی‌های خود را به درجه یک، دو و سه تقسیم نخواهیم کرد؛ زیرا برای ما کیفیت بسیار حائز اهمیت است و سلامت مردم را نیز اولویت خود قرار داده‌ایم.

کاهش قیمت در آجیل مردم را به سمت خرید سوق داده است

در چند هفته گذشته هرچه قیمت آجیل رو به آسمان در حال پرواز بود زمزمه‌های مردم برای تحریم خرید آجیل در شب یلدا جدی‌تر می‌شد، اما علیرضا ارزانی‌ممقانی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: کاهش قیمتی که درچند روز گذشته شاهد بودیم، مردم را به سمت خرید سوق داده و خریدها نیز تقریبا آغاز شده است.

مردم آجیل بسته‌بندی نخرند

ارزانی ممقانی گفت: باتوجه به اینکه درآمدهای عمومی کاهش پیدا کرده و مردم توان خرید همچون سالهای قبل را ندارند، اما کاهش قیمت‌هایی که در این مدت کوتاه رخ داده تاثیرگذار بوده و مردم با رغبت بیشتری رو به خرید آورده‌اند.

وی تاکید کرد: ما توصیه می‌کنیم مردم از خرید آجیل به صورت بسته‌بندی خودداری کنند و نسبت به خرید فله‌ای اقدام کنند.

احتمال کمبود آجیل برای عید نوروز

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با بیان اینکه در 10 روزه گذشته شاهد کاهش 25 درصدی قیمت آجیل بودیم، اضافه کرد: مردم هم از این مساله استقبال خوبی کردند.

ارزانی ممقانی بیان کرد: در حال حاضر هیچگونه کمبودی نداریم، اما با توجه به اینکه تکلیف واردات در برخی اقلام مشخص نیست؛ احتمال کمبود آجیل در عید نوروز وجود دارد.

وی ادامه داد: قیمت آجیل و خشکبار نسبت به شب یلدای سال گذشته بسیار گران‌تر شده و می‌توان گفت که در این بخش شاهد افزایش 100 درصدی قیمت آجیل بودیم.

در ادامه، محمود بنانژاد رییس اتاق اصناف مشهد در خصوص وضعیت قیمت‌گذاری شیرینی و آجیل برای شب یلدا، اظهار کرد: در 5 تا 6 قلم شیرینی قیمت‌گذاری وجود دارد و مابقی بر اساس سود قانونی که برای آن‌ها مشخص شده باید انجام شود، یعنی بر اساس عرضه و تقاضا و قیمت‎گذاری توزیع‌کننده قیمت نهایی فروش مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: در شیرینی زبان، دانمارکی، تر، برنجی و یزدی قیمت همان قیمت قبلی است و قیمت جدیدی وجود ندارد، تا زمانی که قیمت جدید اعلام و مصوب نشده باشد همان قیمت قبلی به جای خود هست و باید همان را استفاده کنند.

رییس اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: آجیل قیمت مصوب ندارد و بر اساس درصد سود محاسبه می‌شود، برای بسیاری از صنوف که به صورت توزیعی است درصد سود مشخص کردند و بر اساس فاکتور خرید باید سود را به آن اضافه کنند و به فروش برسانند.

بنانژاد عنوان کرد: همچنین در مکان‌هایی که کم برخوردارتر بوده، ممکن است نخود و تخمه در آجیل بیشتر و پسته کمتر باشد و به طور مثال آجیل کیلویی 50 هزار تومان شود اما در برخی دیگر از مکان‌ها مغز هم با آجیل مخلوط کنند و ممکن است قیمت هر کیلو آجیل به 200 هزار تومان هم برسد، قیمت‌ها بر اساس محتویات داخل آجیل تعیین می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس طرحی که برای نظارت شب یلدا داریم، بر قیمت‌هایی که در واحدهای صنفی ارائه می‌شود، نظارت می‌کنیم و قیمتی را که اعلام کردند بر اساس محتویات داخل آجیل و فاکتور خرید بررسی می‌کنیم.

رونق بازار طلا در آستانه شب یلدا 

اما حرکت رو به کاهش قیمت طلا آن هم تنها نسبت به ماه‌های گذشته شاید تنها خبر خوب یلدایی بازار در این روزهای اخیر باشد.

باقر معبودی‌نژاد، رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر مشهد در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه در آستانه یلدا، خاطرنشان کرد: در این روزها با کاهش قیمت طلا تمایل خریداران نسبت به خرید طلا بیشتر شده است.

وی بیان کرد: در آستانه یلدا نیز بازار خرید و فروش طلا از حالت رکود خارج شده و رونق پیدا کرده و همکاران ما از شرایط بازار راضی هستند.

رییس اتحادیه صنف طلا و جواهر مشهد درخصوص امکان افزایش دوباره قیمت‌ طلا خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم در چند روز اخیر شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها شویم.

معبودی‌نژاد با بیان اینکه قیمت سکه و طلا براساس اونس جهانی تعیین می‌شود، گفت: اگر بانک مرکزی نیز ارز بیشتری را در بازار تزریق کند و نیاز بازار را برطرف کند، تب و تاب خرید سکه، طلا و ارز در بین مردم کاهش خواهد یافت.

گزارش از غزاله شهیدی، خبرنگار اقتصادی ایسنا-منطقه خراسان

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید