پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبررویدادهاقدیمی‌ترین اسناد پرستاریِ کشور در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

قدیمی‌ترین اسناد پرستاریِ کشور در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

اسناد تاریخی

عکس تاریخی

 سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه میلاد حضرت زینب(س)، از قدیمی‌ترین و منحصربه‌فردترین اسناد پرستاری در کشور رونمایی کرد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: در مرکز اسناد این سازمان بیش از 20 هزار برگ سندِ دارالشفا از دورۀ صفویه تا پایان دورۀ پهلوی اول نگهداری می‎شود و این در حالی است که حدود 900 سندِ آن مربوط به پرستاران است که به‎عنوانِ بیماردار و خادمِ بیمار در بیمارخانه یا دارالشفا مشغول به کار بوده‎اند.

سالم حسین‌زاده گفت: قدیمی‎ترین اسناد مربوط به شغلِ بیمارداری به سال 1011 هجری قمری بر‎می‎گردد که مربوط به پرداخت مواجب و حقوق قاسم بیماردار است و در این مراسم از آن رونمایی شد.

سرپرست گروه اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: تعدادی از نفیس‌ترین و منحصربه‌فردترینِ اسناد پرستاران دارالشفاء آستان قدس از نظر قدمت و کتابت با خط سیاق از دوره‌های صفویه، افشاریه و قاجاریه است. هم‌چنین بر مبنای این اسناد، تعداد پرسنل دارالشفا از پنج نفر در سال 1011 هجری قمری دوران شاه عباس اول صفوی، به 38 نفر در سال 1334 قمری دوران احمدشاه قاجار رسیده است.

در ادامه این مراسم، عباس حیدری  رئیس دانشکدۀ پرستاری و مامایی مشهد، اسناد رونمایی‌شده را تنها اسناد مدون پرستاری در کشور با قدمت بیش از 400 سال دانست.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره رابطۀ تنگاتنگی با مجموعه آستان قدس داشته است و بیمارستان امام‌رضا(ع) نیز که یکی از مراکز اصلی ارائه خدمات سلامت در حوزه پزشکی از پیش از انقلاب به شمار می‌رود، متعلق به آستان قدس رضوی است.

رئیس دانشکدۀ پرستاری و مامایی مشهد ادامه داد: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در حالی در مجموعه بیمارستان امام رضا(ع) واقع شده که امروز از نظر وسعت کاری و تنوع رشته‌ای جزء سه دانشکدۀ برتر در میان 200 دانشکده پرستاری و مامایی کشور قرار دارد.

حیدری بیان کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزۀ پرستاری در دنیا مطرح است. لذا اگر بتوانیم عشق و اخلاق را در کنار علم قرار دهیم، بر ارتقای کیفیت خدمت تأثیر مستقیم دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید