به گزارش رتبه آنلاین از درنگ، شرکت ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در ایران شناخته می‌شود و طی ماه های گذشته بارها از جانب مدیران این شرکت اعلام شده که کمپانی فولکس واگن، پاسات و تیگوان را به سفارش ماموت خودرو برای بازار ایران می‌سازد و در اصل این خودروهای آلمانی برای استفاده مشتریان ایرانی سفارشی سازی می‌شوند.

بحث رهیاب ماهواره یا نویگیشن، مسئله ای است که بسیاری از شرکت های واردکننده اعلام به دارا بودن خودروهایشان می کنند و وقتی در عمل به سراغ این نرم افزاد داخل خودرو مربوطه می روید، می بینید که اکثرا امکان استفاده از نویگیشن فابریک خودروها در ایران وجود ندارد.

زیرا به خاطر برخی تحریم های سازندگان نرم افزارها و ماهواره های GPS، امکان تبادل داده ها در ایران وجود ندارد و این مسئله در بسیاری از واقع خارج از اختیار شرکت واردکننده و حتی کمپانی سازنده خارجی است. زیرا تامین کنندگان سامانه های ماهواره ای عموما شرکت هایی مجزا از خودروسازان بوده و در اصل سازندگان خودرو مشتریان این شرکت ها به حساب می‌آیند.

در اولین تست درایو رسمی فولکس واگن در ایران، مدیران ماموت خودرو وعده دادن که طی هفته های آتی، این کمپانی آلمانی رهیاب ماهواره ای فعال در ایران را معرفی می‌کنند.

اما با گذشت چند ماه می‌بینیم که هنوز این اتفاق نیافته است. البته که اکثر شرکت های واردکننده در مورد این مسئله تنها وعده می دهند و بارها ثابت شده که احتمال داشتن رهیاب ماهواره ای فعال برای بسیاری از خودروهای وارداتی به ایران غیر ممکن است.

در بسیاری از موارد هم اصلا بحث تحریم مطرح نیست و به خاطر قرارداد کمپانی سازنده خودرو با شرکت های ارائه دهنده خدمات ماهواره ای خاص، نمی توانند برای تمام دنیا پوشش مناسب داشته باشند.

 

 

چندی پیش شرایطی فراهم شد تا با امکانات نمایشگر فولکس واگن پاسات آشنا شویم که یکی از کاملترین سیستم ها را در دل خود جای داده است.

با ورود به برنامه نویگیشن خودرو متوجه شدیم که تنها ایران فاقد جی پی اس فعال این خودرو نیست و کشورهایی چون ترکیه، عراق، روسیه و… هم هماهنگی لازم با ماهواره های شرکت تامین کننده ندارد.

اما مسئله عجیب این بود که کمپانی فولکس واگن به عنوان یکی از سه خودروساز بزرگ دنیا، در نقشه رسمی خودروهای خود به جای استفاده از کلمه خلیج و یا خلیج فارس، با صراحت تمام از لغت « Arabian Gulf » یا همان خلیج عربی استفاده کرده و هیچ نامی از خلیج فارس به عنوان معتبرترین و مستندترین نام برای این حوزه نبرده است.

در این میان چند سوال مطرح می شود. آیا شرکت ماموت خودرو قدرت و توانایی این را ندارد که به عنوان شریک جاری و نماینده فولکس واگن در ایران، به عنوان یک وظیفه اجتماعی از حقوق قانونی ایران حداقل در خودروهای سفارشی سازی شده برای بازار ایران دفاع کند؟

سوال دیگر این است؛ چرا در برنامه و سامانه ای که قرار نیست در ایران کاربرد داشته باشد، نام خلیج فارس باید به اسم خلیج عربی در نقشه ها ثبت شود و در میان انتخاب امکانات پاسات و تیگوان توسط ماموت خودرو، آیا امکان این وجود ندارد که حداقل اگر امکان استفاده و راه‌اندازی رهیاب ماهواره ای برای خودروهای فولکس واگن در ایران موجود نیست، حداقل نرم افزار و نقشه‌ای در خودروهای ایرانی بارگذاری نشود که نام خلیج عربی در آن ها باشد؟

مسئله تاسف بار این است که فولکس واگن حتی مستندات رسمی ایران در خصوص حقوقی قانونی و تمامیت ارضی این کشور کهن را قبول ندارد و ماموت خودرو هم در مقابل این اشتباه عمدی سکوت کرده است.