جمعه 10 فروردین 1403
خانهگزارش روزفقط دو سال از امسال بدتر بود!

فقط دو سال از امسال بدتر بود!

باران

سال آبی ۹۶-۹۷ در حالی به پایان رسید که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه ۹۶) تا پایان شهریورماه سال جاری به ۱۷۱ میلمتر رسیده است که در مقایسه مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۳۳ میلیمتر) ۲۶.۶درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت (۲۴۹ میلیمتر) حدود ۳۱ کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، باوجود اینکه بارش‌های فصل بهار امسال در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته است ولی افت ۴۵ بارندگی‌ها در فصل زمستان و کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها در فصل پاییز سال ۹۶ موجب شده تا تابستان امسال را با کاهش ۶۲ میلیمتری نزولات جوی نسبت به سال گذشته سپری کنیم.

نگاهی به روند بارندگی‌های ۵۰ سال اخیر کشور حکایت از وضعیت نامطلوب نزولات جوی سال آبی جاری دارد. سال آبی ۹۶-۹۷ با ثبت ۱۷۱ میلیمتر بارندگی رتبه ۴۸ بارش‌های نیم قرن اخیر را به خود اختصاص داده است. در ۵۰ سال اخیر تنها سال‌های آبی ۷۸-۷۹ با ثبت ۱۵۶ میلیمتر و سال آبی ۸۶-۸۷ با ثبت ۱۴۳ میلیمتر بارندگی به مراتب وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به سال آبی جاری تجربه کرده‌اند و در انتهای جدول بارندگی‌های نیم قرن اخیر کشور قرار گرفته‌اند.

این در شرایطی است که در شش حوزه اصلی کشور نیز وضعیت بارندگی‌ها چندان مناسب نبوده و به جز حوزه دریای خزر و دریاچه ارومیه در سایر حوزه‌ها با کاهش بارندگی مواجه بوده‌ایم به گونه‌ای که باید گفت در حوزه خلیج فارس و دریای عمان ۱۵۷ میلی‌متر در حوزه فلات مرکزی، ۵۶.۵ میلی‌متر حوزه مرزی شرق ۲۲ میلیمتر و در حوزه قره‌قوم با ۳۷.۸ میلی‌متر کاهش بارندگی مواجه بوه‌ایم.

در این میان در حوزه دریای خزر میزان بارندگی ۵۴.۹ میلی‌متر و در حوزه دریاچه ارومیه ۱۳۲ میلی‌متر میزان بارندگی‌ها افزایش یافته است و در مجموع باید گفت که در شش حوزه اصلی کشور با ۶۲.۱ میلی‌متر کاهش بارندگی روبه‌رو هستیم.

افت بی‌سابقه بارندگی‌ها موجب شده تا ۲۴ استان کشور بارندگی‌های منفی را نسبت به مدت متوسط بلندمدت تجربه کنند که در این بین سیستان و بلوچستان با منفی ۷۵ درصد کم‌بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری بوده است که پس از این منطقه نیز استان‌های هرمزگان با ۶۵ درصد، کرمان با ۵۹ درصد، فارس با ۵۶ درصد و بوشهر با ۵۴ درصد کم بارش ترین مناطق کشور هستند.

البته در این بین بارش‌های قابل توجه بهار امسال در برخی از مناطق کشور موجب شده تا حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر به مراتب شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کنند؛ به طوری که این دو حوضه آبریز به ترتیب با افزایش ۴۸ و ۱۶ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته روبه رو هستند.

این شرایط موجب شده است تا استان‌های آذربایجان غربی با ۲۵ درصد، آذربایجان شرقی با ۲۳ درصد، کردستان با ۲۰ درصد، همدان با ۱۵ درصد و کرمانشاه و زنجان با سه درصد افزایش بارندگی‌ها نسبت به متوسط متوسط بلندمدت شرایط به مراتب بهتری را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

همچنین در این بازه زمانی پربارش‌ترین نقطه کشور «رامسر ــ صفارود» در استان مازندران با ثبت ۱۰۹۱ میلی‌متر بارندگی و کم‌بارش‌ترین نقطه کشور نیز «هوشک ــ سراوان» در استان سیستان و بلوچستان با ثبت ۴.۳ میلیمتر بارش بوده است.

روز گذشته نیز محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: با توجه به این‌که امروز آخرین روز از سال آبی ۱۳۹۶ – ۱۳۹۷ است، باید گفت که متاسفانه شاهد ۲۳ درصد کاهش بارندگی در تهران بوده‌ایم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید