پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیفعال‌تر کردن اقتصاد با توسعه صادرات غیرنفتی

فعال‌تر کردن اقتصاد با توسعه صادرات غیرنفتی


تاسیس شرکت های بزرگ صادراتی و ایجاد برند برای صادرات کشور 2 راهکار مهم است

«باید به مردم صادقانه بگوییم که شرایط پیش روی کشور، شرایط خطیری است به این معنا که امریکایی ها خیلی سریع و بدون پرده پوشی و با صراحت می گویند که ما تمام فشارهای خودمان را می گذاریم که ملت و دولت ایران در فشار قرار گیرند به این امید که بتوانند از طریق این فشارها، خواسته هایشان را که در طول 40 سال گذشته دنبال می کردند، عملیاتی کنند. مسیری که ما باید دنبال کنیم این است که با توجه به واقعیت های پیش روی کشور، و همچنین ظرفیت ها و فرصت های کشور بتوانیم برنامه ریزی و از این شرایط به خوبی عبور کنیم.بنده فکر می کنم برنامه‌ریزی و سیاستگذاری که انجام گرفته متناسب با شرایط است و حتما بخش خصوصی ما باید از این فرصت استفاده کند.»

این سخنان را معاون اول رییس جمهور در واکنش به اتفاقات اخیر سیاسی و تحریم های تازه اعلام کرده است. همان اتفاقی که باعث رخدادهای تازه و به چالش کشیده شدن صادرات واقعی ایران شده است.

جهانگیری وقایع اخیر را فرصت دانسته و معتقد است که این فرصت این علامت را می دهد که صادرات کشور به شدت اقتصادی و مقرون به صرفه است و صادرکنندگان باید از این فرصت استفاده کنند.

او معتقد است که  این فرصت به ما این مسأله را می گوید که باید به تولید توجه بیشتری کنیم و به صورت جدی به تولیدکنندگان برسیم. زیرا در این شرایط اگر نتوانیم مسائل پیش روی تولیدکنندگان را به موقع حل کنیم، ممکن است که با مشکل رو به رو شوند.
به گفته او، به همین علت از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده است که بسته ای برای حمایت از تولید در شرایط جدید تهیه کند. در ادامه بخشی از دیدگاه‌های اخیر و گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور را که در رویدادهای مختلف بوده است گردآوری کرده ایم که می خوانید:

 

کنترل کاهش صادرات نفت

جهانگیری با اشاره به تحریم‌های تازه و مشکلات سیاسی گفته است: در شرایط جدید کشور و افزایش قیمت برخی از کالاها، طبقات ضعیف جامعه در تامین نیازهای اصلی زندگی با مشکل مواجه می شوند و درآمد آنها کاهش پیدا کند که ضرورت دارد به طور جدی به این طبقات توجه و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری شود.

اوبا بیان اینکه دولت برای شرایط تحریم برنامه‌ریزی دقیق دارد یکی از برنامه‌های دولت برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز را استفاده از ساز و کار تهاتر دانست و افزود: ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا دست بسته نخواهد بود و از روش‌های مختلف برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده خواهد کرد.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در تحریم‌های پیش رو روش‌های مختلفی را به کار خواهد گرفت تا صادرات نفت کشور کاهش پیدا نکند،‌ تصریح کرد: استمرار صادرات نفت کشور نماد پیروزی ملت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا است و با برنامه‌ریزی و مدیریت توانمند وزارت نفت، امیدوارم شاهد این موفقیت بزرگ باشیم و ثابت کنیم که ادعای آمریکا مبنی بر متوقف کردن صادرات نفت ایران واهی است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم واردات کالا نباید متوقف شود و روند صادرات نیز باید با رونق همراه باشد، گفت: باید تلاش کنیم تحت هر شرایط کالاهای اساسی مورد نیاز به کشور وارد شود و ذخایر کالاهای اساسی وضعیتی اطمینان بخش داشته باشد.

 

رفع موانع تولید و صادرات در شرایط تحریم

معاون اول رییس جمهور همچنین با یادآوری اینکه در شرایط جدید ممکن است فعالان اقتصادی و صنعتگران کشور با مسائل و مشکلاتی مواجه شوند، بر ضرورت رفع بروکراسی و مجوزهای غیرضرور در شرایط تحریم تاکید کرد و گفت: باید موانع و مقررات دست و پا گیر را از پیش روی فعالان اقتصادی و مبادلات تجاری کشور برداریم و کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند برای حذف بروکراسی زائد برنامه‌ریزی کنند و نتیجه اقدامات خود در این خصوص را گزارش نمایند.

 

پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی

معاون اول رییس جمهوری همچنین در خصوص صادرات ایران و توجه به صادرات غیر نفتی هم گفته است: توجه جدی به صادرات غیرنفتی، پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی و رفع موانع پیش روی صادرات از اصلی ترین راه های فعال تر کردن اقتصاد کشور است.

او در جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی بر لزوم شکل گیری عزمی ملی در میان همه دستگاه های اجرایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد.

وی به بسته حمایت از توسعه صادرات، مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در شهریور ماه سال جاری ابلاغ شد، اشاره و تصریح کرد: در این بسته مشوق ها و حمایت های فراوانی برای توسعه صادرات غیرنفتی قید شده که لازم است همه دستگاه ها به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت اجرای دقیق و کامل این بسته را پیگیری کنند.

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و نقش موثر آن در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت: امروز دولت و بخش خصوصی به این اجماع رسیده اند که توجه جدی به صادرات غیرنفتی، پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی و رفع موانع پیش روی صادرات، از اصلی ترین راه های فعال تر کردن اقتصاد کشور است.

 

2 راهکار موثر صادراتی

جهانگیری افزود: درسیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز یکی از جهت گیری های اصلی، توسعه صادرات غیرنفتی است که در همین راستا کارگروه برون گرایی اقتصاد با عضویت وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تدوین کنند.

وی با تأکید بر اهمیت تاسیس شرکت های بزرگ صادراتی و ایجاد برند برای صادرات کشور خاطرنشان کرد: لازم است شرکت های بزرگ صادراتی تأسیس شود تا امکان صادرات کالا وخدمات به کشورهای هدف همچون روسیه بیش از پیش مهیا گردد.

جهانگیری به پیشنهاد وزیر صنعت، معدن وتجارت و رییس کل بانک مرکزی درخصوص محاسبه مابه التفاوت نرخ تورم بازار داخلی وخارجی در نرخ تسعیر ارز اشاره و برلزوم تشکیل کارگروهی متشکل از وزرا و رؤسای دستگاه های اجرایی مرتبط برای بررسی آثار نرخ ارز بر میزان صادرات و تدوین راهکارهایی برای بهبود صادرات غیرنفتی تأکید کرد.

 

وقفه‌ در صادرات و واردات کشور

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت جلوگیری از هر گونه وقفه در جریان صادرات و واردات کشور گفت: یکی از اصلی ترین اولویت‌ها در سیاست‌های ارزی جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور است.

او بر نگاه جامع و بررسی همه زوایا برای رفع مشکلات و جلو گیری از سردرگمی صادر کنندگان و وارد کنندگان تاکید کرد و از بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست تا ضمن پاسخگویی به ابهامات موجود در عرصه تجارت کشور دستورالعمل های لازم در این خصوص را برای ابلاغ هر چه سریعتر تدوین کنند.

وی افزود: ایجاد بستر مناسب برای افزایش صادرات به بازارهای هدف و نیز حمایت از صادر کنندگان کشور باید با نهایت سرعت و دقت انجام شود تا بتوان از منابع ارزی حاصل از صادرات به بهترین نحو در مدیریت منابع ارزی کشور استفاده کرد.

جهانگیری افزود: دولت به دنبال ایجاد فضای آرام و امن به منظور تسهیل در فعالیت صادر کنندگان و وارد کنندگان است.

 

استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه

اسحاق جهانگیری با اشاره به گزارش رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از اقدامات صورت گرفته در راستای استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه گفت: استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه کار بزرگی است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی به انجام رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: استقرار گمرک الکترونیک ویکپارچه با چند هدف در دستور کار دولت قرار گرفت که یکی از این اهداف شفاف سازی و مقابله با فساد بود و درکنار این دستاورد، امور تجاری کشور نظیر صادرات، واردات و ترانزیت به میزان قابل توجهی تسهیل شد و تا حد زیادی از قاچاق کالا نیز ممانعت به عمل آمد.

وی با بیان اینکه دولتی بودن اقتصاد کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل گسترش دامنه فساد در کشور است، افزود: در دولت تدبیر و امید بارها بطور جدی اعلام کردیم که در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هر کس که به فساد آلوده شود باید با او برخورد شود.

جهانگیری ادامه داد: یکی از برنامه‌ای دولت برای مبارزه با فساد، پیشگری از بروز تخلفات بود که در همین راستا راه علمی برای جلوگیری از فساد،‌ ایجاد سامانه های الکترونیکی است که در تمامی دستگاه های اجرایی این برنامه به صورت جدی دنبال می شود و گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی از نمونه های روشن و موفق در این برنامه بوده که توانسته با استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، ارتباط میان ارباب رجوع و کارشناسان گمرک را قطع و دستاوردهای خوبی را در مبارزه با فساد حاصل کند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: دولت علاوه بر تلاش و برنامه ریزی در جهت ایجاد سامانه های الکترونیکی، مصوب کرد که در هر دستگاه اجرایی کارگروهی به ریاست بالاترین مقام دستگاه و با عضویت حراست، بازرسی و بخش حقوقی دستگاه تشکیل و ضمن شناسایی گلوگاه های فساد، نسبت به از بین بردن این گلوگاه ها اقدام کنند.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اهمیت رضایتمندی مردم،‌ یکی از اقدامات دولت در جهت خدمت رسانی هر چه سریع‌تر به مردم را اجرای دولت الکترونیک دانست و گفت: در راستای خدمت به مردم و جلب رضایت آجاد جامعه، رئیس جمهور دستور داده است که در هردستگاه اجرایی میزی برای اطلاع رسانی و راهنمایی ارباب رجوع تعریف شود تا مردمی که برای انجام امور اداری به دستگاه‌های اجرایی مراجعه می کنند، معطل و سردرگم نشوند و علاوه بر این اقدام،‌گروه هایی نیز مامور شدند تا به صورت سرزده به دستگاه های اجرایی مراجعه و نحوه خدمت رسانی و میزان رضایتمندی مردم را مورد بررسی قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به کاهش میانگین زمان واردات از ۲۶ روز به ۳ روز و کاهش میانگین زمان صادرات از ۷ روز به ۱ روز پس از استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه، اظهار داشت: کاهش زمان امور گمرکی منجر به میزان قابل توجهی صرفه جویی در زمان می شود و اگر هزینه میزان معطلی ارباب رجوع پیش از استقرار گمرک الکترونیک و یکپارچه با وضعیت فعلی مقایسه شود، شاهد صرفه جویی فراوانی در زمان و هزینه ها خواهیم بود.

جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم حذف مقررات زائد که موجب معطلی کارها می شود، خاطر نشان کرد: خوشبختانه دستگاه های اجرایی از طریق سامانه های ایجاد شده می توانند پاسخ ها و استعلام های لازم را بصورت آنلاین و برخط به گمرک ارائه دهند که این امر نقش موثری در از بین رفتن توقف و معطلی کارها داشته است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید