پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیفعالیت 1200 معدن سنگ‌های تزیینی در کشور

فعالیت 1200 معدن سنگ‌های تزیینی در کشور

مدیرکل دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت از رشد صادرات مواد معدنی تا پایان سال 96 خبر داد و تولید صنایع فلزی را با رشد 4درصدی بیشترین بخش بهره‌برداری معادن اعلام‌کرد. 

به گزارش رتبه آنلاین از فصل اقتصاد به نقل از شاتا، کاووس قاسمی در ادامه با اشاره به روند مثبت رشد صادراتی مواد معدنی تا پایان سال 96 افزود: در بخش مواد معدنی با فرآیندهای اولیه 1.2درصد رشد صادراتی مشاهده می‌شود. عمده مواد صادراتی کشور در محصولات معدنی سنگ آهن، کرومیت، سنگ‌های تزئینی کارشده و کارنشده، سنگ گچ و… است.

به گفته وی در صادرات مواد معدنی کشورهای هدف بسته به نوع ماده معدنی صادره با‌هم تفاوت دارند.

قاسمی ضمن بیان این نکته تصریح کرد: در محصولات معدنی که بعد مسافت در آنها اهمیت دارد عمده صادرات مواد معدنی به چین، هند، حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می‌شود.
او در همین مورد اضافه کرد: اما در محصولاتی مانند شمش آهن، محصولات فولادی، مس و… بازار هدف دوردست تری دارند. به عنوان مثال شیشه در اروپا هم بازار دارد، اما در مواد معدنی کشورهای نزدیک‌تر می‌رود. با این حال بیشترین رقم صادرات مربوط به صنایع معدنی است.

مدیرکل دفتر بهره برداری معادن با اشاره به رشد تولید معادن تا پایان سال 96 گفت: در بخش بهره‌برداری معادن ارائه آمارها به صورت ماهانه انجام نمی‌پذیرد و به علت بررسی‌ها و محاسباتی که لازم است در این صورت انجام گیرد این آمار سالانه ارائه می‌شود و بنابراین آماری که در حال حاضر در اختیار داریم مربوط به پایان سال 96 است.

قاسمی از رشد 6درصدی تولید معادن در بخش سنگ‌های تزئینی خبر داد و گفت: در این بخش 1200 معدن فعال وجود دارد که نسبت به سال گذشته رشد تولید قابل توجهی هم داشته‌اند. همچنین در معادن فلزی نیز 4درصد رشد مشاهده می‌شود

وی در همین مورد توضیح داد: به طور کلی تعداد معادن تا پایان سال 96 ، 10هزار و 200 معدن بوده که از این تعداد بیش از 6هزار معدن فعال است.

به گفته قاسمی از لحاظ تعداد و نه حجم تولید، 60درصد معادن فعال هستند.

مدیرکل دفتر بهره برداری معادن در ادامه با بیان اینکه تعطیلی معادن با توجه به شرایط روز اقتصادی تغییر می‌کند، توضیح داد: برای مثال در حال حاضر شرایط روز اقتصادی به گونه‌ای است که مواد معدنی فلزی بازار مصرفی و قیمت‌های جهانی مناسبی دارد و همچنین صادرات نیز در این محصولات دارای مزیت است. بنابراین تولید این مواد معدنی فلزی افزایش می‌یابد و در مقابل مصالح ساختمانی به علت رکود مسکن افزایش نداشته و در برخی موارد کاهش نیز داشته‌است. این کم شدن مزیت برای تولید مواد معدنی ساختمانی گاهی حتی باعث تعطیلی معادن شده‌است. به عبارت دیگر، تولید در آن معادن با توجه به شرایط اقتصادی مزیت نداشته و مجبور می‌شوند معادن را تعطیل کنند.

قاسمی در ادامه افزود: بنابراین تعطیل شدن معادن نتیجه کوتاهی بخش خاصی نیست و زنجیره شرایط اقتصادی و روز کشور حدود این فعالیت را تعیین می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مسافت در تولید معادن اضافه کرد: از طرف دیگر محصولات معدنی تا بعد خاصی از مسافت صرف اقتصادی برای تولید دارند و اگر مسافت بازار مصرف از حدی بیشتر باشد معادن نیمه‌تعطیل یا تعطیل می‌شوند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید