جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرفرصتی پیش روی سرمایه گذاران

فرصتی پیش روی سرمایه گذاران

روستای لایزَنگان شهرستان داراب استان فارس بیشترین دشتستان گل دیم محمدی جهان را در خود جای داده و آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای جلوگیری از صادرات خام این محصول است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایرنا، اقتصاد مردم روستای لایزَنگان شهرستان داراب وابسته به محصولات دیم کوهستان‌های اطراف به خصوص محصولات گل های محمدی است که بیش از پنج هزار و 600 هکتار مزارع گل دیم محمدی در این روستا وجود دارد.
سطح مزارع زیر کشت گل دیم محمدی در جهان بیش از 20 هزار هکتار است که 15 هزار هکتار از این مزارع در ایران هستند.
از 15 هزار مزرعه گل دیم محمدی در ایران، هفت هزار هکتار آن در استان فارس است که از این هفت هزار هکتار، پنج هزار و 600 هکتار آن در روستای لایزنگان شهرستان داراب قرار دارد.
از 10 سال پیش همه ساله جشنواره گل و گلاب لایزنگان در این روستا برگزار می شود که در این جشنواره تعدادی از مسئولان ملی و استانی، مردم و سرمایه گذاران حضور دارند و دستاوردها و ظرفیت های این روستا به نمایش گذاشته می شود.
دهمین جشنواره گل و گلاب لایزنگان جمعه 21 اردیبهشت 97 با حضور استاندار فارس برگزار می شود.
روستای لایزنگان داراب به دلیل برخورداری از قابلیت های لازم به عنوان روستای هدف گردشگری نیز انتخاب شده‌ که شناسا بودن این روستا، میزان مسافت تا قطب‌ های جمعیتی،وجود جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی و استقبال گردشگران در چهار فصل سال برای بازدید از این روستا از عوامل انتخاب آن به عنوان هدف گردشگری بوده است.
این روستا در حوزه صنایع دستی نیز از روستاهای مهم کشور به شمار می ‌آید و محصولات صنایع دستی هنرمندان این منطقه به لحاظ کیفیت و قیمت از تناسب خاصی برخوردار هستند.
لایزنگان دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی نظیر باغ کر، بیشه، گلوی آبک، دشت گل، غارمعدنگاه، نیگو و صنایع دستی گلیم بافی، گبه، جاجیم، توربه، جوال، خورجین، گیوه و لوده است.
محمد علی مهرابی بخشدار رستاق شهرستان داراب در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای ترکیه و بلغارستان جزو کشورهای برتر در تولید گل محمدی است.
وی ادامه داد: 20 هزار هکتار گل محمدی در سراسر جهان کشت می شود که 15 هزار هکتار آن مربوط به ایران، هفت هزار هکتار آن مربوط به استان فارس و پنج هزار و 600 هکتار آن مربوط به روستای لایزنگان شهرستان داراب است.
مهرابی ادامه داد: لایزنگان داراب مقام اول تولید گل محمدی در جهان را دارد و برگزاری جشنواره گل و گلاب در این روستا در جهت معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های آن است.
بخشدار رستاق گفت: اکثر تولیدات گل محمدی لایزنگان به گلاب تبدیل و به کشورهای حوزه خلیج فارس، آلمان و فرانسه صادر می شود همچنین با گلاب لایزنگان داراب خانه خدا و دیگر اماکن مذهبی شست و شو داده می شود.
مهرابی به کاربردهای گلاب در صنعت غذایی و دارویی اشاره کرد و افزود: از گل محمدی می توان تولید اسانس داشته باشیم، بلغارستان کمتر از ایران گل محمدی دارد اما به دلیل تولید اسانس 80 برابر بیشتر از ما سود می برد.
وی ادامه داد: گل محمدی داراب گل برتر کشور است، در سراسر دنیا برای تولید یک کیلو اسانس باید 6 تا هفت تن گل مصرف شود اما با توجه به کیفیت گل محمدی در داراب با تن تن گل محمدی یک کیلو اسانس بدست می آید.
وی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه محصولات گل محمدی شهرستان داراب دعوت کرد و گفت: در شهرستان داراب میز سرمایه گذاری تشکیل شده و اداراتی که قرار است برای فعالیت های تولیدی مجوز صادر کنند در این میز حضور دارند و پاسخگوی سرمایه گذاران هستند.
عبدالله سیدی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان داراب نیز در این زمینه گفت: با توجه به شرایط خشکسالی یکی از گیاهان که می تواند جایگزین محصولات پرآب شود گل محمدی است که توسعه آن دنبال می شود.
وی به ظرفیت های شهرستان داراب در حوزه تولید محصولات گل محمدی اشاره کرد و افزود: بازارهای جدیدی برای صادرات گل محمدی داراب ایجاد شده است.
وی ادامه داد: باید صنایع مرتبط با محصول گل محمدی در داراب تقویت شود که این موضوع ارزآوری و اشتغال را برای منطقه به دنبال دارد و گامی در جهت حمایت از کالای ایرانی است.
محمود بصیری رئیس شورای اسلامی روستای لایزنگان و دبیر جشنواره گل و گلاب این روستا نیز در این زمینه گفت: دهمین جشنواره گل و گلاب جمعه هفته جاری برگزار می شود که میزبان تمام مردم ایران خواهیم بود.
وی بیان کرد: در این جشنواره که غرفه های صنایع دستی، گیاهان دارویی و عرقیات نیز برپا خواهد بود استاندار و فعالان فرهنگی و اقتصادی حضور خواهند داشت.
بصیری ادامه داد: نتیجه جشنواره گل و گلاب لایزنگان در 10 سال گذشته مثبت بوده و باعث شناساندن ظرفیت ها و پتانسیل های روستای لایزنگان شده است.
رئیس شورای اسلامی روستای لایزنگان گفت: لایزنگان دارای ظرفیت های زیادی به خصوص در حوزه گردشگری است که باید به این روستا بیشتر توجه شود.
لایزنگان درفاصله 68 کیلومتری جنوب شرقی داراب واقع شده است.
شهرستان داراب در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید