پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

فرابورس بر مدار سردرگمی

فرابورس ایران معاملات روز شنبه را با افت عمومی قیمت‌ها پشت‌سر گذاشت. شاخص کل این بازار در جریان دادوستدهای دیروز ۵/ ۴ واحد (معادل ۴/ ۰ درصد) کاهش یافت و به سطح هزار و ۸۶ واحد بازگشت. همان‌طور که شاخص اصلی این بازار نشان می‌دهد، اغلب سهام فرابورسی در این روز با کاهش قیمت مواجه شدند؛ ضمن اینکه ارزش معاملات فرابورس نیز در این روز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشت. نمادهای متعلق به گروه پتروشیمی در معاملات این روز بیشترین فشار را بر شاخص وارد کردند.

به گزارش رتبه آنلاین، پس از حرکت رو‌به رشد قیمت سهام فرابورس طی معاملات هفته گذشته، روند صعودی قیمت‌ها در نخستین روز کاری این هفته متوقف شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۸۴ نماد معاملاتی مجاز در بازار اول و دوم فرابورس، سهام ۴۹ نماد با افت قیمت رو‌به‌رو شده‌ است. در مقابل سهام ۳۵ نماد دیگر نیز رشد قیمت را به ثبت رسانده‌اند. این رفتار نشان می‌دهد علاوه بر تاثیر منفی نمادهای شاخص‌ساز، اغلب نمادهای کوچک نیز افت قیمت را تجربه کرده‌اند. یکی از دلایل افت قیمت‌ها را می‌توان به شناسایی سود از سوی سهامداران- به‌طور خاص گروه کالایی- نسبت داد که با تشدید عرضه‌، مانع حرکت صعودی قیمت‌ها می‌شوند. اما عوامل مثبتی نیز در میان هست که می‌تواند همچنان در تقویت تقاضا موثر باشد که از آن جمله می‌توان به سطوح مطلوب نرخ دلار و قیمت کالاها در بازار جهانی اشاره داشت. با این حال به‌نظر می‌رسد که روند شتابنده قیمت‌ها در ماه‌های قبل حالا جسارت خرید را از سهامداران گرفته است.

 انتظارات بالای معامله‌گران برای کسب بازدهی مطابق ماه‌های گذشته در شرایط کنونی با وضعیت معاملات سهام همخوانی زیادی ندارد و این امر موجب سردرگمی سهامداران شده است. ضمن اینکه تغییر شیوه گزارش‌دهی شرکت‌ها نیز تا حد زیادی به نگرانی‌ها دامن زده و مانع از تحرک سهامداران خرد در سمت خرید شده است. از زمان اجرای دستورالعمل‌های جدید سازمان مبنی بر حذف گزارش پیش‌بینی سود، صداهای موافق و مخالفی در مواجهه با این تغییرات بلند شد. موافقان، ارائه «گزارش‌های تفسیری مدیریت» را به امید تحلیلی‌تر شدن فضای بازار سهام به فال نیک گرفتند و انتظار داشتند که روش جدید، حرکت به سمت بازاری حرفه‌ای با استانداردهای جهانی را شتاب بخشد. از سوی دیگر مخالفان این تغییرات، از عدم اجرای نادرست و از دست‌ رفتن فرم حداقلی برای بررسی دورنمای مدیریتی شرکت‌ها گفتند.

ترین‌های فرابورسی

شاخص کل فرابورس در روز گذشته حدود ۵/ ۴ واحد کاهش یافت. نمادهای پتروشیمی زاگرس، مارون و خراسان، جمعا با فشار ۷/ ۴ واحدی، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص به‌جا گذاشتند. نمادهای پالایش نفت شیراز و ذوب‌آهن نیز با افت قیمت مواجه شدند و در رتبه‌های بعدی تاثیر بر شاخص قرار گرفتند. در مقابل نمادهای تولید نیروی برق عسلویه مپنا، فولاد هرمزگان و پالایش نفت لاوان در صدر فهرست نماد با بیشترین اثر مثبت بر شاخص نشستند.حدود نیمی از نقدینگی فعال در بازار اول و دوم فرابورس نیز به معاملات پنج نماد اختصاص یافت که به ترتیب، نمادهای «سمگا»، «زاگرس»، «زشگرا»، «ذوب» و «بمپنا» از این دسته‌اند.

نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی همچنان در بین سهامداران حقوقی دست به دست می‌شود. دیروز ۹۰ درصد از خریدها در این سهم به نام یک کد حقوقی ثبت شد. روز گذشته، حدود ۲۳ میلیون سهم «سمگا» به ارزش ۴۲ میلیارد تومان بین فعالان خریدوفروش شد که ۹۰ درصد آن را یک کد حقوقی خرید. علاوه بر این پتروشیمی زاگرس که با پشتوانه‌های بنیادین خود همچنان با اقبال سهامداران روبه‌رو است، نقدینگی قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است. نماد شیر و گوشت زاگرس شهرکرد نیز در هفتمین روز حضور در فرابورس همچنان معاملات پررونقی را تجربه می‌کند. هر چند از شدت تقاضا در این نماد نسبت به روزهای قبل کاسته شده اما روز گذشته نقدینگی قابل‌توجهی را جلب کرد.

در میان تغییرات قیمت سهام فرابورس نیز نماد داروسازی کاسپین تامین پس از بازگشایی بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. نمادهای بیمه سامان و بیمه اتکایی امین نیز در رتبه‌های بعدی فهرست نمادها با بیشترین رشد قیمت قرار گرفتند و بهای سهم هر کدام حدود ۵ درصد افزایش یافت. از سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت(افت ۵ درصد) به نام نماد معاملاتی «کشرق» ثبت شد، همچنین نمادهای بیمه میهن و تولید و صادرات ریشمک به ترتیب با کاهش حدود ۴ درصدی در قعر جدول تغییرات قیمتی سهام قرار گرفتند. در مقیاس صنایع نیز شاخص ۱۲ گروه فرابورسی کاهش یافت. عنوان بیشترین افت شاخص صنایع به ترتیب به گروه‌های خودرو و ساخت قطعات و گروه کانه‌های غیرفلزی فرابورس تعلق گرفت. همچنین شاخص گروه‌های بزرگ پتروشیمی و پالایشی با افت‌های یک درصدی و نیم درصدی مواجه شدند. از سوی دیگر شاخص ۹ گروه رشد کرد و گروه انبوه‌سازی در صدر فهرست صنایع با بیشترین رشد شاخص نشست. شاخص صنایع تک‌نمادی سیمان، خرده‌فروشی و پیمانکاری صنعتی نیز در توقف نماد‌هایشان بدون تغییر ماندند.

تغییر مالکیت به نام حقیقی‌ها

آرایش سهامداران حقیقی و حقوقی بازار اول و دوم فرابورس نیز طی معاملات روز گذشته تغییر کرد. در حالی که چهارشنبه گذشته فعالان حقوقی بازار بیشتر خریدار سهام بودند، در دادوستدهای دیروز مالکیت کل سهام تغییر کرد و سهامداران حقیقی خالص خرید بیشتری را ثبت کردند. به عبارت دقیق‌تر، در پایان معاملات دیروز حدود ۵۰۰ میلیون تومان به ارزش دارایی سهامداران حقیقی فرابورس اضافه شد. این تغییر مالکیت حاصل جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون سهم در بازار اول و دوم بود و ارزشی حدود ۲۷ میلیارد تومان داشت. سهامداران حقیقی در ۳۰ نماد فرابورسی خالص خرید مثبتی را ثبت کرده‌اند.  بیشترین تغییر مالکیت به نفع فعالان حقیقی، به واسطه معامله در نمادهای پتروشیمی زاگرس، شرکت عمران و توسعه شاهد و بیمه سامان رقم خورد. در سوی دیگر، سهامداران حقوقی در ۳۵ نماد خالص خرید مثبتی داشتند و در ۱۹ نماد مجاز نیز مالکیت سهام تغییری نکرد، ضمن اینکه تعداد کل نمادهای مجاز برای معامله در دادوستدهای دیروز ۸۴ نماد بود.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید