جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)غلبه احتیاط بر معاملات فرابورس

غلبه احتیاط بر معاملات فرابورس

شاخص کل فرابورس روز گذشته با افت ۶/ ۲ واحدی (۲/ ۰ درصدی) مواجه شد و به سطح ۵/ ۱۰۵۵ واحدی تنزل یافت. پس از شوک‌های ابتدای هفته، به نظر می‌رسد بازار هنوز مسیر قطعی خود را نیافته است.

به گزارش رتبه آنلاین، سردرگمی سهامداران بیشتر ناشی از نبود چشم‌انداز روشن در قبال وقایع اخیر و نزدیک شدن به زمان اتخاذ موضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام است. این موضوع نشان می‌دهد عوامل مطلوب اقتصادی قدرت تحریک نیروهای بازار را نداشته و بیم و امیدهای پیش‌رو تقاضا را منتظر نگه داشته است.

از ابتدای هفته شاخص فرابورس زیر سایه عوامل منفی درونی و بیرونی، افت‌های سنگینی را تجربه کرد. از یکسو بازگشت مخاطرات سیاسی به معاملات سهام به افزایش عرضه شدت بخشید و از سوی دیگر سهامداران به دلیل تغییر در سامانه معاملات و اطلاع‌رسانی دچار سردرگمی شدند. موضوعی که به ریزش‌‌های چشمگیر شاخص طی دو روز ابتدایی هفته انجامید. با این حال، روز دوشنبه روند قیمت‌ها بر خلاف روزهای ابتدای هفته، معکوس شد و معاملات سهام در محدوده مثبت صورت گرفت. همچنین انتظار می‌رفت با بازگشایی بازارهای جهانی پس از تعطیلات جشن سال نو میلادی تقاضای سهام تقویت شود. اما با وجود پایداری قیمت کالاها در بازار جهانی، روز گذشته واکنش چندانی از سوی سهامداران مشاهده نشد.

به نظر می‌رسد به دلیل نبود چشم‌انداز روشن، سهامداران در انتظار افت قیمت‌ها باشند و خریدهای خود را در قیمت‌های پایین‌تر صورت دهند. دیروز، چنین فضایی بر بازار سهام حکمفرما بود. مروری بر افت و خیز شاخص‌های صنایع فرابورسی نیز گواه همین امر است.

روز گذشته شاخص ۱۸ گروه فرابورسی افت کرد که بیشترین افت‌ شاخص در صنایع کوچک ثبت شد. به عبارت دیگر، گروه خرده فروشی، محصولات دارویی و استخراج زغال‌سنگ به ترتیب با کاهش ۴ و ۴/ ۳ و ۳ درصدی مواجه شدند و در قعر جدول صنایع با بیشترین افت روزانه قرار گرفتند. همچنین گروه‌های پتروشیمی، پالایشی و حمل‌ونقل نیز با افت شاخص مواجه شدند. ضمن اینکه در مجموع، معاملات ناهمگنی در صنایع صورت گرفت. برای مثال، در گروه پتروشیمی از یکسو نماد «مارون» افت قیمت را تجربه کرد و در مقابل، دیگر نماد این گروه، یعنی نماد پتروشیمی زاگرس با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شد. در گروه فلزات اساسی نیز شرایط به همین منوال بود. به نحوی که دو نماد بزرگ این گروه، یعنی سهامی ذوب‌آهن بر‌خلاف افت قیمت در نماد «میدکو»، افزایش قابل‌توجهی را تجربه کرد.

از سوی دیگر، پنج گروه فرابورسی با رشد شاخص همراه شدند. در این بین، گروه محصولات کاغذی بیشترین رشد شاخص را تجربه کرد. همچنین شاخص گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، هتل، فلزات اساسی و قند و شکر افزایش داشت. ضمن اینکه، شاخص گروه سیمان در توقف تک‌نمادش بدون تغییر ماند.

همچنین در مقیاس گروهی، بیشترین ارزش معاملات خرد سهام به گروه فلزات اساسی تعلق گرفت. سهامداران بازار اول و دوم در جریان معاملات دیروز حدود ۵/ ۱۲ میلیارد تومان سهم از زیرمجموعه گروه فلزی فرابورس را دست‌به‌دست کردند. به عبارت دیگر بیش از یک‌سوم جریان نقدینگی در این دو بازار به معاملات نمادهای فلزی اختصاص یافت. همچنین گروه حمل‌ونقل، هتل و رستوران و پتروشیمی معاملات نسبتا قدرتمندی را تجربه کردند.

نکته دیگر در مورد تحولات روز گذشته، تداوم تغییر کل مالکیت سهام به نام فعالان حقوقی در بازار اول و دوم بود. دیروز در ادامه فروش‌های نسبتا پرفشار، سهامداران حقوقی بیش از فعالان حقیقی، خرید سهام داشتند. به این ترتیب، سهامداران حقوقی در پایان معاملات روز گذشته بیش از یک‌ونیم میلیارد تومان به ارزش دارایی خود افزودند. جزئیات معاملات نشان می‌دهد که اشخاص حقوقی بیشتر در نمادهای «شاوان»، «حسینا» و «غشهداب» خریدار بوده‌اند تا فروشنده. خالص خرید سهامداران حقوقی در این سه نماد نزدیک یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رقم خورده است. به‌طور کلی فعالان حقوقی در بیش از ۴۶ نماد فرابورسی خالص خرید بیشتری داشتند. از سوی دیگر، فعالان حقیقی تنها در ۱۵ نماد خرید بیشتری انجام دادند. بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی در معاملات نمادهای بیمه دی، ذوب‌آهن و پتروشیمی زاگرس رقم خورد.

روی‌هم‌رفته، فعالان فرابورس طی معاملات دیروز بیش از ۵۳۳ میلیون سهم و سایر اوراق مالی را به ارزش ۱۴۸ میلیارد تومان دست‌به‌دست کردند. از این میزان، حدود ۳۴ میلیارد تومان به معاملات سهام در بازار اول و دوم اختصاص داشت. حاصل معاملات بازار اول و دوم افت ۶/ ۲ واحدی شاخص کل فرابورس بود. به لحاظ اثرگذاری بر شاخص، بیشترین تاثیر منفی از سوی پتروشیمی مارون و فولاد هرمزگان (جمعا ۳ واحد) رقم خورد. در مقابل، معاملات مثبت در نمادهای سهامی ذوب‌آهن و پتروشیمی زاگرس مانع از کاهش بیشتر نماگر این بازار شد و در مجموع بیش از ۳ واحد از شاخص حمایت کرد.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید