جمعه 10 فروردین 1403
خانهصنعتصنایع غذاییغذا گردی در رشت؛ از اناربیج تا ترش کباب

غذا گردی در رشت؛ از اناربیج تا ترش کباب

رشت غذاهای بومی زیاد و بسیار متنوعی دارد، یکی از این غذاها که بیشتر در وعده صبحانه سرو می‌شود لوبیا کباب است که این روزها طرفداران بسیاری دارد.

به گزارش رتبه آنلاین از چمدان، رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو اعلام شده‌ و چند سالی است که به چند سالی است که به شبکه شهر خلاق غذای دنیا پیوسته است.

تنوع غذایی بالای رشت و خوراک‌های خوشمزه بومی آن، این شهر را به یکی از مقاصد مهم گردشگری خوراک در ایران و دنیا تبدیل کرده به طوری که انواع غذاهای این شهر همانند میرزاقاسمی، باقالاقاتق، ترش تره و… و همچنین چاشنی‌های مزه‌ها و چاشنی‌هایی مانند رب انار و زیتون پرورده امروزه برای بسیاری از مردم شناخته شده‌است. در ادامه این گزارش به معرفی برخی غذاهای این شهر زیبا می‌پردازیم.

کباب ترش

برای پخت کباب ترش یا به گویش محلی ترشِ کباب، راسته گوسفند تکه تکه شده را در مخلوط گردوی آسیاب شده، رب انار، چوچاق و جعفری خرد شده به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت می‌خوابانند و سپس کوشت‌ها را بر منقل کباب می‌کنند،  این غذا را می‌توان با سینه مرغ نیز درست کرد.

 

اناربیج

انار بیج یا انارآویج خورشتی است که در آن گوشت قلقلی در مخلوطی از گردوی ساییده شده‌، سبزیجات محلی معطر همانند تره، گشنیز، جعفری، نعناع، خالواش و چوچاق و رب انار پخته می‌شود. گاهی در این خورشت گلپر نیز ریخته می‌شود. این غذا معمولا با برنج شمالی کته شده خورده می‌شود.

ماهی شکم پر

برای پخت این غذا پس از پاک کردن ماهی قزل آلا یا ماهی سفید درون شکم آن را با سبزیجات معطر (پونه، گشنیز، چوچاق، نعناع، خالواش، برگ سیر) ، پیاز، رب انا و گردو پر کرده و ماهی را در روغن سرخ می‌کنند.

لوبیا کباب

لوبیا کباب این روزها در رشت بسیار محبوب شده است در این غذا که می‌توان آن را در وعده‌های مختلف غذایی مخصوصا صبحانه میل کرد، کباب چنجه را به همراه خوارک لوبیا چیتی سرو می‌کنند، این غذا پس از آنکه تکه‌های چنجه در خوراک لوبیا ریخته شد، خورده می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید