پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیعلم اقتصاد باید براساس نیاز بازار شکل بگیرد

علم اقتصاد باید براساس نیاز بازار شکل بگیرد

مدیر هلدینگ کسب وکار: علم اقتصاد باید براساس نیاز بازار شکل بگیرد

 قاسمی گفت: علم اقتصاد یا هر علم دیگر باید بر اساس نیاز بازار باشد، لذا زمانی یک علم می تواند کارآمد باشد که دانش، بینش، مهارت و تجربه با یکدیگر ادغام شود .

احمد قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر هلدینگ کسب وکار، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص جایگاه علم اقتصاد در اداره و مدیریت اقتصادی، اظهار کرد: در حوزه اقتصاد دولتی و آزاد منابع محدود هستند که افراد بسیار زیادی خواهان بهره گیری از این منابع محدود در جهت رفع نیازهایشان هستند.
وی با بیان اینکه بهینه کردن مصرف و تولید و همچنین ایجاد منابع و مسیر درست مصرف آن دو کارکرد علم اقتصاد است، افزود: علم اقتصاد می تواند فرصت ها و نحوه هزینه کرد را در اختیار حوزه درآمدی کشور یا بنگاه اقتصادی برای بهره وری حداکثری قرار دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: پایه علم اقتصاد بر مبنای کمیابی و محدودیت منابع است و بر اساس این علم باید توزیع این منبع به درستی صورت بگیرد که در کشور ما عدم شناخت درست منابع منجر به کاهش درآمدها شده و از این منظر در واقع بر پایه علم اقتصاد عمل نشده است.
قاسمی گفت: پایه توانمندسازی در هر علمی دانش، بینش، مهارت و تجربه است و یک پایه نمی تواند پاسخگوی نیاز جامعه به ویژه در وضع موجود باشد، در حوزه اقتصاد بازار یک فارغ التحصیل دانش دارد اما بینش ندارد یعنی با مفاهیم خرید و فروش، مشتری مداری، صادرات و تولید آشنایی ندارد.
مدیر هلدینگ کسب وکار بیان کرد: علم اقتصاد یا هر علم دیگر اگر بر اساس نیاز بازار نباشد، تعدد فارالتحصیلان دانشگاهی این علم نمی تواند موثر واقع شود لذا زمانی یک علم می تواند کارآمد باشد دانش، بینش، مهارت و تجربه با یکدیگر ادغام شود .
وی توضیح داد: در چند دهه اخیر بسیاری از تصمیمات اقتصادی بر مبنای سلیقه بوده است و به دلیل استاندارد نبودن و عدم مشخص سازی مکتب فکری اقتصاد نمی توان بر این تصمیمات صحه گذاری کرد و همچنین در علم اقتصاد در ایران نیز در چند دهه اخیر تنها نگرش بازار رواج داشته در صورتی که این علم دارای مکاتب مختلفی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: متوسط بهره وری اقتصادی در دنیا در حوزه مدیریت دولتی بیش از 75 درصد است، در حالی که در ایران در بخش دولت میزان بهره وری 8 درصد اعلام شده که این امر نشان دهنده ضعف اقتصادی است، میزان پایداری مشاغل در بخش خصوصی در دنیا 87 درصد است و در ایران حدود 5 درصد است که این امر نیز به دلیل نداشتن مدیریت اقتصادی در بخش خصوصی است.
وی در خصوص کاربردی کردن علم اقتصاد در مدیریت تصریح کرد: بروز رسانی مباحث در حوزه علمی به ویژه در علم اقتصاد متناسب با نیاز بازارهای جهانی، ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی که بتواند اطلاعات حوزه علم اقتصاد را به داخل کشور منتقل کند و همچنین تغییر قوانین و مقررات در بعضی حوزه می تواند در این مسئله اثرگذار باشد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید