جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)عقب نشینی شاخص سهام در بازار کم رمق

عقب نشینی شاخص سهام در بازار کم رمق

همایون دارابی بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز کم رمق و به دور از تب و تاب ظاهر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، در بازار دیروز معامله‌گران همچنان در سایه تحولات سیاسی بودند و به نظر می‌رسد این شرایط تا روشن شدن شرایط برجام و حضور یا عدم حضور آمریکا در این توافق شش‌جانبه ادامه یابد. از نظر کارشناسان اکثر معامله‌گران خریدهای عمده خود را به بعد از روشن شدن تحولات سیاسی موکول کرده‌اند. با رشد دلار و رسیدن بهای برخی از فلزات از جمله روی به مرز قیمتی ده ساله بازار مترصد آرامشی است تا بتواند تغییرات اخیر را در قیمت سهام منعکس کند. در این شرایط دیروز بازار با افت ۱۸۳واحدی شاخص ناشی از کاهش قیمت نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ایران خودرو و سایپا مواجه بود. شاخص کل هموزن نیز دیروز با افت ۶۸واحدی به رقم ۱۷هزار و ۳۰۹ واحد رسید.در بازار دیروز اعلام شد نماد سرمایه‌گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس امروز در بازار پایه فرابورس گشایش می‌یابد.در گروه غذایی نیز اعلام شد، شرکت بازرگانی دولتی ایران مرحله اول خرید بخشی از شکر سفید تولیدی کارخانه‌های قند چغندری در کشور را از ابتدای هفته جاری آغاز کرد. مدیر پروژه راهبری زنجیره تامین کالای شکر این شرکت گفت: با توجه به افزایش میزان تولید چغندر قند در سال‌جاری که رسیدن به خودکفایی در تامین قند و شکر مورد نیاز کشور را نوید می‌دهد، بخشنامه خرید مقدار ۵۰ هزار تن شکرسفید استحصالی از طرف کارخانه‌های قند چغندری به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی استان‌ها ابلاغ شده است.

علیرضا فیاضی تشریح کرد: در این راستا، قرارداد مرحله اول خرید به میزان ۵۰ هزار تن شکر سفید تولیدداخلی از تعداد ۲۶ کارخانه قند چغندری که در سال‌جاری از کشاورزان چغندرقند خریداری کرده‌اند، توسط شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی استان‌ها تنظیم و منعقد شده است. مشاور معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: میزان شکر سفید قابل خریداری از هر کارخانه با هماهنگی انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر کشور و بر حسب میزان خرید چغندرقند از کشاورزان تعیین و به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی استان‌ها جهت انجام عملیات خرید ابلاغ شده است. مدیر پروژه راهبری زنجیره تامین ‌کالای شکر شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: در سال‌جاری میزان تولید چغندرقند کشور به بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده که رکوردی بی‌سابقه در کشور است. فیاضی اظهار کرد: با توجه به میزان چغندرقند تولید شده، پیش‌بینی می‌شود امسال ۹/ ۱ میلیون تن شکر در کشور تولید شود که با توجه به نیاز مصرفی ۲/ ۲ میلیون تنی سالانه، وارد مرحله‌ای از خودکفایی در تامین این کالای اساسی شده‌ایم.

در گروه فلزی، مدیرکل دفتر بررسی طرح‌های راه‌آهن با اشاره به انعقاد قرارداد با ذوب‌آهن برای تولید ریل گفت: قیمت مورد تفاهم در این قرارداد هر تن ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که از مبلغ سال ۹۶ بیشتر است اما در راستای داخلی‌سازی ریل پذیرفتیم. محسن نوروزی،‌ مدیرکل دفتر فنی و بررسی طرح‌های راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: واردات ریل از چند منظر دارای اشکالات جدی است، یک مساله خروج ارز از کشور است و مساله دیگر پروسه طولانی خرید از خارج از کشور؛ جدا‌ از این مسائل خرید از تولیدکننده داخلی مزایایی مانند رشد تولید ناخالص داخلی را به همراه خواهد داشت و همچنین برای کشور اشتغال ایجاد می‌کند این امتیازات موجب شد زمانی که بحث تولید ریل توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان مطرح شود، بسیار امیدوار شویم. نوروزی افزود: کارخانه ذوب‌آهن ابتدا اعلام کرد که با توجه به خط تولیدی که از شرکت‌ آلمانی خریداری کرده است، آمادگی دارد ریل با طول ۳۶ متر به تولید برساند، در آن زمان ما پیشنهاد دادیم که اگر ذوب‌آهن توانایی دارد، ریل طویل با طول ۱۰۰ متر تولید کند که البته این برای ما خیلی مطلوب‌تر هست زیرا در این صورت می‌توانیم برای پروژه‌های ریل‌گذاری، سیستم ریل‌گذاری طویل را راه‌اندازی کنیم؛ این مساله در آن زمان برای ذوب‌آهن میسر نبود و مسوولان وقت اعلام کردند که در مرحله فعلی توانایی انجام این کار را ندارند.

در این گروه همچنین دیروز سرانجام کابوس معامله‌گران در مورد نماد ارفع محقق شد و آهن و فولاد ارفع درخصوص تعدیل منفی ۴۱ درصدی پیش‌بینی درآمد هرسهم اقدام به شفافسازی کرد و با توجه به ابهامات حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف شد.

براین اساس در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ میزان سود خالص «ارفع» در گزارش قبلی این شرکت ۱/ ۱۴۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، اما در گزارش جدید این سود با تعدیل منفی ۴۱ درصدی همراه و با کاهش به ۹/ ۸۳ میلیارد تومان رسیده است. این شرکت فرابورسی پیش‌بینی کرد حداقل ۹۴ درصد مقادیر در آخرین برآورد محقق کند و در کنار آن معادل ۱۰۰ درصد مبالغ پیش‌بینی شده فروش تحقق یابد. بنابراین فعالیت عملیاتی شرکت تاثیر قابل‌توجهی در سود خالص پیش‌بینی شده نخواهد گذاشت. همچنین علت اصلی کاهش سود خالص پیش‌بینی شده ناشی از تغییرات نرخ ارز از ۳۹۸۹ تومان به ازای هر یورو و با نرخ مبادلاتی در انتهای شهریور ماه نسبت به نرخ یورو در آذر ماه با نرخ ۴۲۵۵ تومان است که هزینه تفاوت نرخ ارز و اثر آن بر سود خالص شرکت در ۳ماهه منتهی به آذر ماه معادل ۳/ ۵۷ میلیارد تومان است. در گروه فلزی دیروز نماد فرآوری مواد معدنی بعد از تعدیل مناسب بازگشایی شد و با رشد قیمت ۹۵/ ۶ درصدی به تابلو بازگشت.  در گروه لیزینگی نماد معاملاتی شرکت واسپاری ملت پس از اقدام شفاف‌سازی جهت خرید و واگذاری دفتر کار متوقف و پس از ۶۰ دقیقه، به‌صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

شرکت واسپاری ملت که با سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی زیرمجموعه ۷/ ۶۶ درصدی گروه مالی ملت محسوب می‌شود، درخصوص خرید و واگذاری دفتر کار دست به شفاف‌سازی زد. در این راستا، «ولملت»، با توجه به خرید و واگذاری دفتر کار در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک تا پایان سال مالی جاری، اعلام کرده تعدیل مثبت ۱۰ درصدی سود هر سهم نسبت به آخرین بودجه پیش‌بینی شده از ۱۲۹ ریال به ۱۴۲ ریال درحال اجرا است. در گروه بانکی، مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده بانک تجارت با حضور ۷۷ درصدی سهامداران، نماینده دولت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی برگزار و عضو جدید هیات‌مدیره این بانک بورسی انتخاب شد. در این مجمع مرادپور به‌عنوان رئیس مجمع توضیحاتی درخصوص روند قانونی معرفی اعضای هیات‌مدیره و چگونگی رای‌گیری انتخاب آنان ارائه داد. به این ترتیب، رای‌گیری برای انتخاب رضا دولت‌آبادی برای عضویت در هیات‌مدیره این بانک بورسی برگزار شد که با رای اکثریت مطلق حاضران در مجمع به تصویب رسید. در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف و کم‌رمق بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۳۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۳میلیارد تومان رسید.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید