جمعه 31 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)عرضه نماد «تبرک» در بورس در آینده نزدیک

عرضه نماد «تبرک» در بورس در آینده نزدیک

آخرین وضعیت عملیاتی و مالی گروه صنعتی تبرک در مراسم معارفه گروه کارخانجات صنعتی تبرک توسط مدیران به سهامداران این شرکت برای عرضه اولیه در روزهای آینده اعلام شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» نماد هلدینگ غذایی «تبرک» پس از احراز شرایط پذیرش در تاریخ ۱۱ دی ماه ۹۶ به‌عنوان شرکت صدو شصت و هشتمین نماد معاملاتی (نود و سومین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.

به گزارش رتبه آنلاین، موسس و سهامدار عمده گروه صنعتی تبرک در ابتدای این مراسم گفت: هسته مرکزی مجموعه تبرک در سال ۷۷ با احداث شرکت شهداب ناب خراسان با تولید ۱۲۰ تن گوجه فرنگی برای تبدیل به رب شکل گرفت که به تدریج از طریق توسعه و احداث شرکت‌های تولیدی غذایی، کشاورزی و دامپروری به ۹ واحد زیرمجموعه تولیدی افزایش یافته است.  علیرضا بوستانی با بیان اینکه روزانه سه هزار تن گوجه فرنگی از طریق شرکت شهداب ناب خراسان و بهاران گلبهار تولید می‌شود، افزود: شرکت در این زمینه رتبه اول خاورمیانه را کسب کرده است.  وی با اشاره به تنوع کالاهای تولیدی برای عرضه بیان کرد: شرکت بدون استفاده از تسهیلات بانکی، رانت و… توانسته به توفیقات لازم دست پیدا کند. بوستانی با اشاره به اینکه شرکت تبرک به همراه زیرمجموعه‌هایش برای ۸۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است، گفت: هدف از تغییر ساختار شرکت‌های تحت‌مدیریت از سهامی خاص به سهامی عام، مشارکت دادن اکثر مردم در تولید، کارآفرینی و اشتغال است که این امر از طریق ورود به بازار سرمایه فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع تامین مالی ناشی از واگذاری سهام تبرک در بازار سرمایه دوباره به زنجیره تولید وارد می‌شود، افزود: دریافت فناوری‌های روز دنیا و همکاری دو‌جانبه با شرکت‌های بزرگ همکار در کشورهای توسعه‌یافته دنیا باعث افزایش اعتماد افراد و ارتقای ظرفیت تولید خواهد شد. بوستانی ادامه داد: هدف از تامین مالی این شرکت از طریق فرابورس تنها کسب نقدینگی و تبدیل به اندوخته نیست، بلکه تبدیل شدن به برندی جهانی است.  وی با اشاره اینکه توسعه زنجیره فعالیت تولید در دستور کار شرکت قرار دارد، گفت: در بخش بازرگانی بسیاری از محصولات غذایی با برند تبرک عرضه می‌شود و در آینده تولید و بسته‌بندی زعفران به محصولات تبرک اضافه خواهد شد. بوستانی به توسعه بازارهای صادراتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این شرکت به کشورهای آسیای‌میانه، اروپا و روسیه صادرات دارد و در حال رایزنی برای جذب بازارهای منطقه‌ای به‌صورت مستقیم نیز هستیم.

وی به کارهای صورت‌گرفته برای ارتقای بهره‌وری در تولید مواد اولیه در واحدهای صنعتی تبرک اشاره کرد و افزود: این مجموعه اقدام به تولید اقلام عمده مواد کرده تا با این روش بهای تمام‌شده مواد اولیه را کاهش دهد. در این زمینه می‌توان به تولید گوجه در محصولات کشاورزی، استفاده از گلوکز به جای شکر در محصولات، تولید پت و پروژه‌هایی درخصوص قوطی فلزی اشاره کرد. بوستانی به برنامه‌های در دست اجرای این شرکت پرداخت و گفت: شرکت برای بهره‌برداری از پروژه عمده شرکت‌های مهرانه، مبین‌نگار، خوشمزه، خرید زمین‌های کشاورزی و افزایش تولید گوجه در حال فعالیت است. مدیر مالی مجموعه تبرک در ادامه گفت: گروه کارخانجات صنعتی تبرک با سرمایه دو هزار و ۲۳۱ میلیارد و ۵۰۴ میلیون ریال با زیرمجموعه‌های زیادی مشغول به فعالیت است که در نظر دارد بهترین پوشش بودجه‌ای را داشته باشد.

رضا اسدی به درآمدهای عملیاتی این هلدینگ اشاره کرد و گفت: در‌آمد این مجموعه از ۱۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۴ به مبلغ ۱۹۴ میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش پیدا کرده و درآمدهای عملیاتی شرکت برای سال ۹۶ معادل ۶/ ۳۴۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و شرکت توانسته طی ۱۰ ماه معادل ۷۰ درصد از این رقم را محقق کند.  رضا اسدی افزود: سود هر سهم این شرکت برای سال ۹۶ مبلغ ۲۰۸ ریال پیش‌بینی شده که توانست در ۶ ماه نخست امسال مبلغ ۲۳ ریال از این رقم را شناسایی کند.  اسدی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی ارائه شده در سال مالی ۹۷ معادل ۷۰ تقسیم سود در دستور کار است و در صورتی که افزایش سرمایه برای سهامدار منفعتی داشته باشد اقدام به این امر خواهیم کرد، اما در حال‌حاضر زمان آن مشخص نیست.

اسدی با اشاره به اینکه ورود شهداب به فرابورس تجربیات خوبی را برای مجموعه به‌همراه داشته است، گفت: با توجه به الزام حضور بازارگردان در عرضه‌ها، مذاکراتی برای ورود صندوق بازارگردان برای شهداب نیز انجام شده که تمامی زیر‌مجموعه‌ها را پوشش خواهد داد. شرکت تبرک با سرمایه بیش از ۲۲۳ میلیارد تومانی، دارای ۲۷۶ نیروی انسانی و ۹ واحد تجاری فرعی شامل کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشت و صنعت گلبهار ناب خراسان، نوش پونه مشهد، طلای سفید تبرک، بهینا، اخشان اخلمد، فرآورده‌های غذایی مبین‌نگار بهناز، فرآورده‌های غذایی خوشمزه خراسان و صنایع غذایی مهران خراسان است.

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید